Κριτική ταινίας:«The Call»

kritiki-tainiasthe-call

ΠΕΜΠΤΗ, 09 ΜΑΙΟΥ 2013

Το νέο φιλμ «The Call» του Μπρεντ Άντερσον («Άγρυπνος-The Machiniste») είναι ένα θρίλερ με μπόλικο σασπένς και απρόσμενες εξελίξεις που κρατούν τεταμένη την προσοχή του θεατή καθ’ όλη τη διάρκεια της προβολής του. Όπως το φανερώνει και ο τίτλος, η ίντριγκα πλέκεται γύρω από μία κλήση που δέχεται το κέντρο έκτακτης ανάγκης της αμερικανικής αστυνομίας.

«The Call»

Η ταινία βασίζεται σε αληθινό περιστατικό και το μεγαλύτερο τμήμα της εκτυλίσσεται στη διάρκεια μιας μέρας. Μία έφηβη (Άμπιγκέιλ Μπρέσλιν) απάγεται από έναν «κατά συρροή» δολοφόνο. Καλεί το 100 (911 στην περιοχή) και η χειρίστρια κλήσεων έκτακτης ανάγκης, Τζόρνταν (Χάλι Μπέρι), κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τη σώσει. Η Τζόρνταν ασκεί ένα επάγγελμα που είναι ιδιαίτερα σκληρό και στο οποίο δοκιμάζονται τα νεύρα και η ψυχραιμία των εργαζομένων. Η αίσθηση της ευθύνης, επίσης, είναι πολύ έντονη. Για τη δημιουργία της ταινίας, ο σεναριογράφος Richard D'Ovidio εμπνεύστηκε από ένα ρεπορτάζ πάνω στους υπαλλήλους παρόμοιων κέντρων.

Μια τραυματική εμπειρία του παρελθόντος, συνδεδεμένη με μια αντίστοιχα εκτάκτου ανάγκης κλήση, στοιχειώνει την τηλεφωνήτρια εδώ και καιρό. Αυτό το γεγονός θα την κάνει να προσπαθήσει να νικήσει τους φόβους της συνεργαζόμενη με το θύμα.

Ο Μπρεντ Άντερσον «πλέκει» μια ιστορία με εικόνες που βασίζεται σε πολύ κοντινά πλάνα προσώπων συνοδευόμενα ενίοτε από έντονες ανάσες, από ψιθύρους, κραυγές ή κοφτές φράσεις. Η κατάσταση της έφηβης μέσα στο πορτ-μπαγκάζ του σχιζοφρενούς απαγωγέα αποδίδεται με εύστοχα πλάνα μαυρισμένα, όπου η μόνη πηγή φωτός είναι εκείνη της οθόνης του κινητού τηλεφώνου.

Η κλειστοφοβική αυτή ατμόσφαιρα δεν μπορεί να μην μας παραπέμψει σε μια άλλη ταινία, πιο φρικιαστική και με άλλες προθέσεις: το «Buried» του Ροντρίγκο Κόρτες. Και στις δύο περιπτώσεις, το κινητό τηλέφωνο παίζει τον κύριο ρόλο, εφόσον αποτελεί το μόνο σημείο σύνδεσης του θύματος με τον κόσμο.

Και άλλες ταινίες έχουν γυριστεί στο παρελθόν επιδεικνύοντας τις ευεργετικές ιδιότητες της κινητής τηλεφωνίας. Θα λέγαμε ότι η ίντριγκα του «The Call» θυμίζει σε αρκετά σημεία το φιλμ «Τελευταία Κλήση-Cellular» του David R. Ellis, όπου μια γυναίκα πέφτει θύμα απαγωγής και τηλεφωνεί τυχαία σε κάποιον που αποδεικνύεται σωτήρας της.

Κάτω από αυτήν την οπτική γωνία, η ταινία «The Call» δεν ξεφεύγει από το τετριμμένο ή το μη πρωτότυπο. Ωστόσο, ο σκηνοθέτης εφευρίσκει τρόπους να κρατά συνεχώς ζωηρό το ενδιαφέρον του κοινού με διάφορα τεχνάσματα, με την αναπαράσταση απίθανων καταστάσεων (η σκηνή στο βενζινάδικο είναι μία από τις χαρακτηριστικές) και με μία νευρική χρήση της κάμερας που οικειοποιείται την ένταση των στιγμών. Πολλές και απότομες αλλαγές οπτικής γωνίας, συχνές εναλλαγές σκοταδιού και φωτός, θολή εικόνα σε κάποιες περιπτώσεις.

Σε πολύ κρίσιμες στιγμές, μάλιστα, «παγώνει» η κίνηση, με το φωτόγραμμα να εκφράζει από μόνο του την κρισιμότητα και τη ρήξη της περίστασης. Χαρακτηριστική είναι η μουσική: τα χαρούμενα τραγούδια που ακούει ξένοιαστα ο δολοφόνος δημιουργούν ένα ειρωνικό κοντράστ με όσα βιώνει το θύμα. Ο λόγος δε που επιχειρεί τις απαγωγές ο παρανοϊκός εγκληματίας θυμίζει αρκετές ταινίες τρόμου ή και το «Δέρμα που Κατοικώ» του Πέδρο Αλμοδοβάρ.

Τα ντεκόρ είναι προσεγμένα και έχουν δημιουργηθεί με βάση δύο πραγματικά τηλεφωνικά κέντρα εκτάκτου ανάγκης στο Λος Άντζελες. Οι ερμηνείες είναι αρκετά πειστικές με τη Χόλι Μπέρι (Όσκαρ Αʼ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «Monsterʼs Ball») να ταυτίζεται απόλυτα με το πρόσωπο της αγχωμένης αλλά ψύχραιμης τηλεφωνήτριας. Σε αυτό ίσως συνέβαλε και το γεγονός ότι η ηθοποιός είναι ευαισθητοποιημένη σε θέματα βίας καθώς υποστηρίζει θερμά την οργάνωση Τζένεσι Σέντερ, μια οργάνωση που βοηθά τα θύματα οικογενειακής βίας. Δίπλα στη Χόλι Μπέρι στέκει ταιριαστά η Άμπιγκέιλ Μπρέσλιν, γνωστή από την ταινία «Little Miss Sunshine» (Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου), συνθέτοντας ένα ταιριαστό duo.

Η ταινία «The Call» θα διασκεδάσει τους λάτρεις του σασπένς αλλά μάλλον θα ξεχαστεί γρήγορα.

Παίζουν: Χάλι Μπέρι, Άμπιγκέιλ Μπρέσλιν, Μόρις Τσέστνατ, Μάικλ Έκλαντ, Μάικλ Ιμπιριόλι, Μπραντ Άντερσον. H ταινία προβάλλεται από τη Village Films.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ