Νίκος Κορνήλιος: «Οι γυναίκες έρχονται στο προσκήνιο της Ιστορίας»

Πώς αισθάνεται ένας άνδρας σκηνοθέτης ανάμεσα σε εξήντα γυναίκες; Το click@Life μίλησε με τον Νίκο Κορνήλιο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας, με τίτλο «Μητριαρχία».

Μετά την, πρόσφατη μεγάλου μήκους ταινία του «Έντεκα συναντήσεις με τον πατέρα μου», ο Νίκος Κορνήλιος επιχειρεί ένα τολμηρό κινηματογραφικό πείραμα που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες.

Ο σκηνοθέτης αφουγκράζεται το γυναικείο λόγο στη νέα του ταινία «Μητριαρχία», αιχμαλωτίζοντας με τον φακό του τα βιώματα, τους προβληματισμούς και την ενέργεια εξήντα γυναικών. Προερχόμενες από διαφορετικό κοινωνικό και επαγγελματικό περιβάλλον, γυναίκες κάθε ηλικίας, αποκαλύπτονται και ταυτόχρονα ανακαλύπτουν τη δική τους ταυτότητα, σε μια πενθήμερη συνάντηση.

Στόχος των συντελεστών της νέας αυτής παραγωγής είναι η ταινία να αποτελέσει την αφορμή να επανεξετασθεί η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία αλλά και έρθουν στο προσκήνιο θέματα φύλου «μπορεί να φαντάζουν αυτονόητα αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι». Μέρος της χρηματοδότησης της ταινίας θα στηριχθεί σε crowdfunding, που ξεκίνησε στις 13 Μαΐου και θα διαρκέσει 1 μήνα, μέσω της πλατφόρμας Indiegogο: http://igg.me/at/matriarchy . O Nίκος Κορνήλιος, έχει στο ενεργητικό του αρκετές σκηνοθεσίες στο θέατρο και στον κινηματογράφο, ενώ έχει γράψει και μουσικές συνθέσεις για ορχηστρικά σύνολα, για τις παραστάσεις και τις ταινίες του.

Επιλέξατε τις εξήντα γυναίκες που συμμετέχουν στην ταινία σας ή αισθάνεστε ότι περισσότερο σας επέλεξαν οι ίδιες;

Νομίζω ότι υπάρχει μια αμοιβαία σύγκλιση μέσα από το χρόνο, μια αμοιβαία επιλογή. Οι περισσότερες υπήρξαν μαθήτριές μου – κι εγώ αντίστοιχα μαθητής τους! Διερευνήσαμε μαζί πολλές πτυχές της υποκριτικής διαδικασίας.

Πώς ήρθατε σε επαφή μαζί τους; Είχατε επίσης κάποια κριτήρια ώστε να αντιπροσωπεύονται συγκεκριμένες αντιλήψεις, ηλικίες ή κατηγορίες επαγγελμάτων;

Έστειλα ένα email και η ανταπόκριση υπήρξε εντυπωσιακή και θα έλεγα ενθουσιώδης. Οι διαφορές προέκυψαν «φυσικά». Η κλασική διανομή, το casting όπως λέμε, μου φαίνεται όλο και περισσότερο σαν κάτι το απεχθές.

Από την μέχρι τώρα συνεργασία σας έχετε καταλάβει τι είναι αυτό που διακρίνει τη γυναικεία ματιά στα πράγματα;

Πιστεύω ότι στο τέλος της ταινίας κάτι θα έχω καταλάβει. Γι αυτό κάνω κι αυτήν την ταινία! Πιστεύω ότι υπάρχει γυναικεία ματιά, αλλά είναι οι γυναίκες οι ίδιες που πρέπει να την προσδιορίσουν – πράγμα όχι εύκολο γιατί είναι κι αυτές επηρεασμένες από τον κυρίαρχο εδώ και χιλιετίες ανδοκρατικό λόγο.

Η καταγραφή προσωπικών βιωμάτων στο φακό τι προκλήσεις κρύβει για έναν σκηνοθέτη;

Η προσωπική σχέση και η αμοιβαία εμπιστοσύνη που υπάρχει με τις ηθοποιούς μας επιτρέπει να τολμήσουμε να καταθέσουμε πράγματα ουσιαστικά. Και το ουσιαστικό είναι πάντα προσωπικό, βιωματικό. Αυτή είναι και η δουλειά του ηθοποιού. Να στοχεύει στην αλήθεια του ρόλου.

Αυτή η δουλειά σας θεωρείτε ότι σας βοηθάει να κατανοήσετε καλύτερα τη γυναικεία ψυχολογία;

Σίγουρα ναι. Κάνουμε ταινίες για να προχωράμε στη ζωή, στην κατανόηση της και άρα στην μεγαλύτερη απόλαυσή της. Οι ταινίες δεν είναι αυτοσκοπός.

Από όλες τις κατηγορίες θεμάτων που καλούνται να σχολιάσουν όσες συμμετέχουν στο κινηματογραφικό εγχείρημά σας, έχετε καταλάβει ποια τις ενδιαφέρουν περισσότερο;

Όλα ξεκινάνε από το σώμα και καταλήγουν στο σώμα – και το κοινωνικό και το πολιτικό και η οικογένεια, όλα.

Στα γυρίσματα, ως άνδρας θα είστε... μειοψηφία. Τι δυναμική πιστεύετε ότι δημιουργεί αυτό το στοιχείο;

Οι άνδρες θα είμαστε πράγματι μειοψηφία. Αυτό συμβαίνει πολύ συχνά γύρω μας – στις σχολές θεάτρου για παράδειγμα. Οι γυναίκες έρχονται στο προσκήνιο της Ιστορίας και πρέπει όχι μόνο να συνηθίσουμε στην ιδέα αυτή αλλά και να το θεωρήσουμε σαν μια μεγάλη τύχη για εμάς και την εποχή μας. Εμείς οι άνδρες και ο πατριαρχικός πολιτισμός μας τον έχουμε οδηγήσει σε αδιέξοδο. Ο κόσμος θα γίνει πιο θηλυκός για να μπορέσει να συνεχίσει να υπάρχει.

Προσπαθείτε μέσω του crowdfunding να καλύψετε ένα μέρος της χρηματοδότησης της ταινίας σας. Ποιος είναι ο απολογισμός μέχρι τώρα;

Έχουμε ακόμα μπροστά μας 26 ημέρες, είναι λοιπόν πολύ νωρίς για απολογισμό. Η διαδικασία της συμμετοχικής χρηματοδότησης είναι ταυτόχρονα μια εμπειρία μοιράσματος και διάχυσης του σχεδίου της ταινίας μας που έχει τεράστιο ενδιαφέρον και νόημα για εμάς. Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να συμπλεύσουμε με τους ανθρώπους που έχουν ανάλογες ανησυχίες και προβληματισμούς και άρα θέλουν να δουν να υλοποιείται μια ταινία που θέλει να πραγματευτεί το επιτακτικό αίτημα για έναν κόσμο με ισχυρές γυναικείες φωνές.

Το crowdfunding αποτελεί λύση για τους σύγχρονους κινηματογραφιστές εν μέσω κρίσης; Γενικά πώς σχολιάζετε αυτή την τάση που έχει ξεκινήσει στο εξωτερικό;

Είναι ένας σύγχρονος, δυναμικός και δημοκρατικός τρόπος επαφής των καλλιτεχνικών (και όχι μόνο) εγχειρημάτων με το κοινό, χωρίς βέβαια να μπορεί να υποκαταστήσει την εντελώς αναγκαία χρηματοδότηση του πολιτισμού από την πολιτεία. Πιστεύω ότι οι κινηματογραφιστές θα βρίσκουν πάντα τους τρόπους να κάνουν ταινίες.

«Μητριαρχία»: σκηνοθεσία, δραματουργία, παραγωγή : Νίκος Κορνήλιος. Σχεδιασμός παραγωγής, δραματουργία, μοντάζ: Ευγενία Παπαγεωργίου. Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Γιώτη. Φωτογραφία: Γιώργος Παπανικολάου,Αλέξης Ιωσηφίδης, Άγγελος Τσουκαλάς. Ήχος: Γιάννης Καραμήτρος, Βασιλική Πούλου, Ιάσονας Θεοφάνου. Σχεδιασμός ήχου, μιξάζ: Studio 19, Κώστας Μπώκος, Βασίλης Κουντούρης. Σκηνική Επιμέλεια: Αλεξάνδρα Μπαλωμένου. Βοηθοί παραγωγής: Παναγιώτης Δρακόπουλος, Δημήτρης Αμπατζής.

Πληροφορίες: Συζήτηση με αφορμή τα γυρίσματα της ταινίας Μητριαρχία θα πραγματοποιηθεί στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στις 28 Μαϊου, ώρα: 16:00 (Γυάλινο κτίριο) από το Εργαστήριο Σπουδών Φύλου.

ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ

διαβάστε επίσης
  • ΟΛΑ
  • ΣΙΝΕΜΑ