Κριτική ταινίας:«Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες»

kritiki-tainiasoi-upoptoi-forousan-gobes

ΠΕΜΠΤΗ, 12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Η Δήμητρα Γιαννακού γράφει κριτική για την πολυσυζητημένη, νέα ταινία της Σοφία Κόπολα «Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες» που είναι βασισμένη στην πραγματική δράση μιας νεανικής συμμορίας.

«Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες» (The Bling Ring)

Η υπόθεση της νέας ταινίας της Σοφία Κόπολα «Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες» αντλείται από ένα αληθινό περιστατικό που διάβασε η σκηνοθέτης στο γνωστό αμερικανικό περιοδικό μόδας «Vanity Fair». Μια παρέα αργόσχολων εφήβων κοριτσιών και ενός αγοριού ξάφριζαν τις βίλες γνωστών σταρ του Χόλλυγουντ, απλά, άφοβα και χωρίς κανένα ιδιαίτερο σχέδιο διάρρηξης, μέχρι που έφθασε η στιγμή της σύλληψής τους.

Η αξία του συνόλου των κλοπιμαίων ξεπερνούσε τα τρία εκατομμύρια δολάρια. Η παρέα, με αρχηγό τη Νίκι (Έμα Γουάτσον), άρπαζε πανάκριβα ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, χρήματα και γενικά ό, τι έβρισκε μπροστά της λαμπερό, glamour και μοδάτο…

Αυτή η είδηση κέντρισε το ενδιαφέρον της Σοφία Κόπολα, η οποία έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία με την εφηβική ηλικία, τα πάθη και τον ονειρισμό της. Αποφάσισε, λοιπόν, να κάνει μια ταινία με κεντρικά πρόσωπα αυτούς τους κλέφτες, δίνοντας μια εικόνα του τρόπου ζωής και σκέψης μιας μεγάλης μερίδας νέων, επηρεασμένων από τα «ιδανικά» της σύγχρονης εποχής.

Σε αυτήν την ιστορία των επαναλαμβανόμενων διαρρήξεων, η Κόπολα σκιαγραφεί με έμμεσο τρόπο το σύγχρονο κόσμο του υπέρ-καταναλωτισμού, της αδηφαγίας για όλο και περισσότερα αντικείμενα και της διάθεσης για επίδειξη. Όσο πιο ακριβά είναι τα προϊόντα που φέρει κάποιος πάνω του τόσο περισσότερο ανεβαίνει η αξία του.

Όταν, μάλιστα, αυτά φέρουν τη στάμπα και μιας γνωστής μάρκας τότε ο κάτοχός τους βρίσκει το νόημα της ζωής. Μόνο που είναι πρόσκαιρο, όπως είναι αντίστοιχα εφήμερη και η ικανοποίηση που λαμβάνει όταν καταφέρνει να τα αποκτήσει. Για αυτό και η επιθυμία για όλο και περισσότερα πράγματα είναι ακόρεστη, μαρτυρώντας τη θλιβερή κενότητα της ύπαρξης που χαρακτηρίζει το σύγχρονο καταναλωτικό άνθρωπο.

Οι παραπάνω «αξίες» του υλισμού αποθεώνονται από τα media (social και μη), με τις διαφημίσεις, τα ριάλιτι σόου, το lifestyle διασημοτήτων, επηρεάζοντας επικίνδυνα αρκετούς νέους, αφού πρώτα τους καταστήσουν ανεγκέφαλους.

Έτσι, η παρέα της νέας ταινίας της Σοφία Κόπολα ανανεώνει συνεχώς τις κλοπές, χωρίς να αρκείται σε μία απόπειρα, υποδεικνύοντας τη νοσηρή τάση της κλεπτομανίας πίσω από την οποία κρύβεται μια μορφή κατάθλιψης. Τα νεαρά κορίτσια μαζί με το Μαρκ (Ισραέλ Μπρούσαρντ) θεωρούν ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε οτιδήποτε επιθυμούν, τόσο εύκολα, όσο το πάτημα ενός κουμπιού στον υπολογιστή. Η επίδραση της τεχνολογίας στον τρόπο του «σκέπτεσθαι» των νέων δείχνει να είναι καταλυτική. Όσο απλό είναι ένα download, άλλο τόσο θεωρούν ότι είναι απλό να εισχωρήσουν όπου θέλουν και να αποκτήσουν με θράσος και αναίδεια ό, τι ονειρεύονται. Ακόμη και τη δόξα των σταρ που αποτελούν το στόχο των εισβολών τους. Κάτι που το κατάφεραν, καθώς οι μικροί μας φίλοι έγιναν διάσημοι μετά τη σύλληψή τους.

Η Σοφία Κόπολα σκηνοθετεί άλλη μια ιστορία με κέντρο αναφοράς μια παρέα εφήβων. Στο «Virgin Suicides» (Aυτόχειρες παρθένοι), τα νεαρά κορίτσια καταπιέζονταν από μια πολύ αυστηρή μητέρα. Στο «Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες», η μητέρα προσεύχεται μαζί με τις κόρες, τους περνά τα μηνύματα του βιβλίου «Το Μυστικό» και προτείνει την Αντζελίνα Τζολί ως πρότυπο υποδειγματικού ανθρώπου. Μια ειρωνεία διαπερνά όλη τη φιλμική πρόταση της Κόπολα η οποία με απάθεια κινηματογραφεί τα γεγονότα, οικειοποιούμενη ίσως την απάθεια και τη ρηχότητα των πραγματικών δραστών (ηρώων στην περίπτωση της fiction). Έτσι, η ταύτιση του θεατή με τα πρόσωπα δεν επιτυγχάνεται.

Αξιοπρόσεχτο είναι ένα μονοπλάνο –ιδέα του διευθυντή φωτογραφίας Χάρη Σαββίδη- που δείχνει από ψηλά και μακριά μια πολυτελή οικία χωρίς κουρτίνες, στην οποία έχουν εισβάλει οι διαρρήκτες. Ένα παραδειγματικό plan-séquence στο οποίο εμπερικλείεται όλη η εξέλιξη της δράσης σε ένα πλάνο, χωρίς ένα cut. Πέρα από αυτό, η σκηνοθεσία της Κόπολα μένει γλυκιά, ανάλαφρη, αδιάφορη.

Παίζουν: Έμα Γουότσον, Ίσραελ Μπρούσαρντ, Κέιτι Τσανγκ, Λέσλι Μαν, Έριν Ντάνιελς, Νίνα Σιεμάσκο, Ταϊσα Φαρμίγκα, Κλερ Τζουλιέβ, Τζόρτζια Ροκ. Η ταινία προβάλλεται από τις Seven Films/Spentzos Film.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ