Κριτική ταινίας:«Δον Ζουάν»

kritiki-tainiasdon-zouan

ΠΕΜΠΤΗ, 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2013

Η Σκάρλετ Γιόχανσον επιχειρεί να κόψει τις κακές συνήθειες του «Δον Ζουάν» Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ. Το αποτέλεσμα κρίνεται από τη Δήμητρα Γιαννακού.

«Δον Ζουάν»

Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ είναι μια κομεντί πάνω στον έρωτα, το σεξ και τις σχέσεις των δύο φύλων, με πρωταγωνιστή τον ίδιο. Ο τίτλος της, «Δον Ζουάν», με ειρωνικό και εύθυμο τρόπο ανακοινώνει εξαρχής το θέμα της ταινίας.

Ο «Δον Ζουάν» δεν είναι άλλος από έναν καρδιοκατακτητή που γοητεύει εύκολα όσες κοπέλες βάζει στο στόχαστρο. Λέγεται Τζον Μαρτέλλο και μαζί με την παρέα του (σαν άλλα «Καμάκια») επισκέπτονται διάφορα κλαμπ βαθμολογώντας τις κομψές κυρίες που τους περιτριγυρίζουν.

Παρά τις συνεχείς ερωτικές του περιπέτειες, ο Τζον Μαρτέλλο δείχνει ανικανοποίητος, καθώς δεν βρίσκει την τέλεια ερωτική σύντροφο που θα μπορέσει να ανταγωνιστεί μία εμμονή του: τις ταινίες-πορνό. Ο Τζον είναι εθισμένος στο πορνό που του προσφέρει απλόχερα και δωρεάν το Ίντερνετ, διαμορφώνοντας έτσι τις επιθυμίες του, τις φαντασιώσεις του και καταδικάζοντάς τον σε ένα αδιέξοδο μοναξιάς.

Ο σκηνοθέτης, με πηγαίο και έξυπνο χιούμορ, θίγει εύσχημα ένα από τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής που επηρεάζουν τις σχέσεις των ανθρώπων.

Η παθολογική σχέση με το Διαδίκτυο, η προσκόλληση σε μια οθόνη, είτε είναι του υπολογιστή είτε είναι του κινητού και οι επιδράσεις στην ψυχολογία ή τη συμπεριφορά αναδεικνύονται μέσα από τη διασκεδαστική ιστορία του Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ, βάζοντας το θεατή σε σκέψεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι η αδελφή του ήρωα είναι προσηλωμένη σε μόνιμη σχεδόν βάση στην οθόνη του κινητού της αδιαφορώντας για τους γύρω.

Το ψεύτικο (της τεχνολογίας) με το αληθινό (της πραγματικής ζωής) βρίσκονται σε συνεχή αντιπαράθεση και ανταγωνισμό μέσα στην αφήγηση, τονίζοντας το μόνιμο πρόβλημα του ήρωα και μιας μερίδας ανθρώπων. Διάφορες τραγελαφικές καταστάσεις προκύπτουν μέσα από τις αναζητήσεις του Τζον, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός αποδίδοντας σε μορφή καρικατούρας έναν τέτοιο χαρακτήρα.

Μια αιθέρια ύπαρξη, η Μπάρμπαρα (Σκάρλετ Γιόχανσον) θα καταφέρει, ωστόσο, να κατακτήσει την καρδιά του και θα προσπαθήσει, με το επιβλητικό της ταπεραμέντο, να του αλλάξει τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής του.

Όμως η διαδικασία απεξάρτησης του Τζον από τα βίντεο-πορνό αποδεικνύεται δύσκολη και επώδυνη. Η όμορφη Σκάρλετ Γιόχανσον ενσαρκώνει με φυσικότητα το «χαρακτήρα-τύπο» της ρομαντικής γυναίκας που πιστεύει στον έρωτα και την αγάπη και θεωρεί την ειλικρίνεια πρωταρχικό παράγοντα για αυτά.

Η ρομαντική της φύση και η πίστη σε ένα δυνατό έρωτα αναδεικνύεται μέσα από το ντεκόρ του ροζ δωματίου της, γεμάτο καρδιές και αφίσες με κύκνους να φιλιούνται ή και εκείνη του Τιτανικού σε δεσπόζουσα θέση.

Ο Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ χρησιμοποιεί το μοντάζ ως μέσο έκφρασης για να υπογραμμίσει τις παραπάνω καταστάσεις, καθιστώντας το φιλμικό του κείμενο πιο συναρπαστικό.

Σε αρκετά σημεία υπάρχει γρήγορη εναλλαγή εικόνων, η μία πέφτει πάνω στην άλλη σε ένα φρενήρη ρυθμό, αποδίδοντας έτσι τις φαντασιώσεις του ήρωα ή τις σκέψεις του. Ένα παράδειγμα, είναι η σκηνή στο εστιατόριο όπου οι αναμνήσεις του από τα βίντεο εμπλέκονται με τη συγκεκριμένη περίσταση και τον χωρίζουν στα δύο.

Άλλοι αξιοπρόσεχτοι συνδυασμοί εικόνων είναι η μετάβαση από την εικόνα της μεγάλης οθόνης στην εικόνα του υπολογιστή του εθισμένου, η σύνδεση του πλάνου της σεξουαλικής του ικανοποίησης με το υγρό που πέφτει πάνω σε κάποια τζάμια για να καθαριστούν, όπως και οι κινήσεις της κάμερας προς το τέλος της ταινίας που εκφράζουν τον αντίστοιχο παλμό της πράξης των ηρώων.

Το αποτέλεσμα συμπληρώνει η ξεχωριστή ερμηνεία της Τζούλιαν Μουρ στο ρόλο της Εστέρ, μιας ώριμης γυναίκας που παρεμβαίνει λυτρωτικά στην παθολογική συμπεριφορά του Τζον.

Ο σκηνοθέτης δίνει ένα ρυθμό στην ταινία ανάλογο των όσων περιγράφει και κάνει έμμεσα ένα σχόλιο πάνω στη διάβρωση των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων, την αδιαφορία για τον άλλο και τη μονόπλευρη, παράλογα ατομικιστική θεώρηση του έρωτα μέσα από το Διαδίκτυο.

Παίζουν: Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Τζούλιαν Μουρ, Μπρι Λάρσον, Τόνι Ντάντζα.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ