Κριτική ταινίας:«Λιμουζίνα»

limouzina-fotografia-proti
ΠΕΜΠΤΗ, 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2014

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δίνει θέση στη «Λιμουζίνα» του στη Δούκισσα Νομικού που πραγματοποιεί την πρώτη κινηματογραφική της εμφάνιση και η Δήμητρα Γιαννακού κρίνει το αποτέλεσμα.

Ανάμεσα στις ελληνικές νέες παραγωγές που έκαναν πρεμιέρα στο 19ο Φεστιβάλ Αθηνών «Νύχτες Πρεμιέρας» ήταν και η ταινία του Ν. Παναγιωτόπουλου «H Λιμουζίνα», η οποία κυκλοφορεί από αυτήν την εβδομάδα στις αίθουσες. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης προλόγισε την ταινία του λίγο πριν λάβει το βραβείο για το σύνολο της προσφοράς του.

Ο Παναγιωτόπουλος μας ξάφνιασε και μας έβαλε σε σκέψεις, όταν δήλωσε πως ξεκίνησε ως «εικονολάτρης» και κατέληξε να γίνει «εικονομάχος», εκφράζοντας με αυτό του το λογοπαίγνιο την αντίδρασή του στην κυριαρχία της εικόνας εις βάρος του ήχου, στη σύγχρονη εποχή.

Μια εποχή όπου ο λόγος υπονομεύεται και παραμελείται (ίσως εσκεμμένα για να μην σκέφτονται οι πολίτες, καθώς λόγος και σκέψη είναι άμεσα συνδεδεμένα).

«Η Λιμουζίνα», λοιπόν, είναι μια σουρεαλιστική –είδος αγαπητό στο σκηνοθέτη- κωμωδία, γεμάτη από διαλόγους μεταξύ διαφόρων ανθρώπων που συναντούνται τυχαία σε καφενεία (υποτίθεται) του Παρισιού αλλά και στην Ελλάδα, και μάλιστα στην Αθήνα, μια πόλη αγαπητή στον Παναγιωτόπουλο που κυριαρχεί στις αφηγήσεις του.

Διάφορες σκέψεις και αναφορές πάνω στο θέατρο, σε μύθους και διηγήσεις με αλληγορικό περιεχόμενο θα ακούσει ο θεατής της «Λιμουζίνας» καθώς είναι μια ταινία που «ακούγεται», σύμφωνα με τα λόγια και την επιθυμία του δημιουργού της.

Μερικά πρόσωπα είναι φανταστικά, ο Καταλειφός για παράδειγμα ισχυρίζεται πως είναι ο θεατρικός συγγραφέας Σάμιουελ Μπέκετ, και εμπλέκονται με άλλα πρόσωπα συνηθισμένα, από τη σύγχρονη εποχή.

Εν μέσω αυτών μια γυναικεία ύπαρξη λικνίζεται, συγκεντρώνοντας την προσοχή και το ενδιαφέρον όσων την περιστοιχίζουν. Η Δούκισσα Νομικού κάνει το ντεμπούτο της στο σινεμά με αυτήν την ταινία, καθώς παίζει το ρόλο της Κολέτ.

Η Κολέτ, ιδιαίτερα θελκτική και με γαλλικό ταμπεραμέντο, είναι η λιμουζίνα του τίτλου καθώς, όπως εξηγεί, κατάγεται από Λιμόζ της Γαλλίας και «λιμουζίνες» λέγονται όλες οι γυναίκες που προέρχονται από αυτήν την πόλη. Η ίδια, εξάλλου, είναι τόσο γοητευτική και τραβά τα βλέμματα όπως και ένα πολυτελές αυτοκίνητο, μια λιμουζίνα…

Πάνω σε αυτό και άλλα παρόμοια τρικ, στηρίζεται η «κωμωδία παρεξηγήσεων» που συνοδεύει τον τίτλο και αναμφισβήτητα αποτελεί μια κωμωδία «α λα Παναγιωτόπουλος», όπως είπε και ο ίδιος.

Ο σκηνοθέτης βρίσκει μια αφορμή και σκηνοθετεί ένα οδοιπορικό τριών φίλων στην Ελλάδα του σήμερα. Το ταξίδι και ο δρόμος ήταν πάντα αγαπητά στις ταινίες του. Ο Μαξ, η Κολέτ και ο Μάρκος περνάνε από underground συνοικίες της Αθήνας, με τους στενούς δρόμους του Μοναστηρακίου, τους γεμάτους λαμαρίνες και κλέφτες, καταλήγοντας μέσα στο άντρο ενός επαγγελματία-κλέφτη. Στη συνέχεια, επισκέπτονται τα όμορφα τοπία της Μάνης.

Ο Παναγιωτόπουλος συγκεντρώνει διάφορα κομμάτια για να συνθέσει το πάζλ της Ελλάδας και με ένα εύθυμο και παιχνιδιάρικο ύφος «μιλά» για θέματα που πάντα τον ενέπνεαν. Ο σκηνοθέτης με το ιδιαίτερο προσωπικό στυλ που τον χαρακτηρίζει, επιβεβαιώνει την παλιά του ρήση «κάνοντας ταινίες κάνουμε το κέφι μας».

Το δικό μου κέφι δεν «φτιάχτηκε», ωστόσο, καθώς σύγκρινα τη «Λιμουζίνα» με παλαιότερες παραγωγές του ίδιου και εγκατέλειψα την αίθουσα κάπως «μουδιασμένη». Αν δεν έχετε κάτι καλύτερο να κάνετε, μπορείτε να περάσετε την ώρα σας βλέποντας τη «Λιμουζίνα».    

Παίζουν: Νίκος Κουρής, Δούκισσα Νομικού, Άντριαν Φρίλινγκ, Δημήτρης Καταλειφός, Παύλος Χαϊκάλης, Λευτέρης Βογιατζής .

Πληροφορίες: η ταινία «Λιμουζίνα» προβάλλεται από τη Feelgood Entertainment.

Δήμητρα Γιαννακού