Κριτική ταινίας:Το Ακρωτήρι της Βίας (Zulu)

zulu
ΠΕΜΠΤΗ, 03 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2014

Η λέξη «ζουλού» στα ελληνικά παραπέμπει σε κάτι άγριο, πρωτόγονο και ίσως βάναυσο. Ο αυθεντικός τίτλος «Zulu» της νέας ταινίας του Ζερόμ Σαλ, αν και αναφέρεται σε μία εθνότητα της Νοτίου Αφρικής, μας ανακοινώνει ταυτόχρονα έμμεσα το θέμα της.

Αστυνομικό θρίλερ με στοιχεία φιλμ νουάρ, «Το Ακρωτήρι της Βίας-Zulu» είναι ένα σκοτεινό polar μέσα στο οποίο αντανακλώνται όλα τα δεινά της σύγχρονης νοτιο-αφρικανικής κοινωνίας: αποτρόπαια εγκλήματα, εξάρσεις πρωτοφανούς βίας με βασανισμούς και ακρωτηριασμούς ανθρώπων, στυγνές δολοφονίες, μετατροπή παιδιών σε πειραματόζωα από επιτήδειους εκμεταλλευτές, τεράστιες ανισότητες μεταξύ πλουσίων και φτωχών, διακίνηση τρομερά επικίνδυνων ναρκωτικών που αλλοιώνουν την ανθρώπινη φύση, μετατρέπουν τον άνθρωπο σε κάτι τρομακτικά ζωώδες χωρίς καμία αίσθηση λογικής, ενώ πίσω από όλα κρύβονται απώτεροι πολιτικοί σκοποί και συμφέροντα που έρχονται να διαιωνίσουν τις φυλετικές διακρίσεις σε μια περίοδο μετά-απαρτχάιντ.

Ο σκηνοθέτης του «Largo Winch I, II -Διεθνής Συνομωσία», Ζερόμ Σαλ κάνει μια στροφή στην καριέρα του και σκηνοθετεί μια ιστορία που συγκεντρώνει στοιχεία έντονης δράσης και σασπένς συνδυάζοντάς τα με μια έντονα παρατηρητική ματιά πάνω στη σύγχρονη κοινωνικο-πολιτική κατάσταση της Νοτίου Αφρικής.

Ο Σαλ δεν διστάζει να εισχωρήσει με την κάμερά του μέσα στις φτωχογειτονιές του Κέιπ-Τάουν, στις παραγκουπόλεις και τα γκέτο, όπου δεν βλέπουμε «ίχνος τουρίστα», όπως χαρακτηριστικά είπε και να συλλάβει μια πραγματικότητα που σοκάρει. 

Η μιζέρια βρίσκεται σε όλο της το μεγαλείο, με τον κίνδυνο να παραμονεύει σε κάθε βήμα, με μαφιόζους και σύγχρονα «εξελιγμένα» όπλα και με παιδιά-πειραματόζωα που ζουν στο δρόμο ή μέσα σε αυτοσχέδιες κρυψώνες.

Η ταινία αποτελεί την κινηματογραφική προσαρμογή του ομώνυμου μπεστ-σέλλερ του Καρίλ Φερέι. Δύο αστυνομικοί-ντεντέκτιβ εμπλέκονται στην έρευνα της άγριας δολοφονίας μιας κοπέλας που κακοποιήθηκε μέχρι θανάτου. Και ενώ η υπόθεση ξεκινά με μια μπανάλ ιστορία ενός φόνου (θέμα που βλέπουμε συχνά και στην τηλεόραση), στη συνέχεια παίρνει άλλες διαστάσεις και φέρει στην επιφάνεια διάφορα κυκλώματα βίας, μαφιόζων, ντίλερ ναρκωτικών και φαρμακευτικών εταιριών μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανείπωτης αγριότητας που κόβει την ανάσα.

Ο ένας αστυνομικός είναι μαύρος και πίσω από το καλοκάγαθο πρόσωπο του επιτυχημένου επαγγελματία κρύβεται ένας βασανισμένος άνθρωπος, που φέρει πολλά τραύματα από το απαρτχάιντ. Ο Φόρεστ Γουίτακερ, τον οποίο είδαμε πρόσφατα στο φιλμ «Ο Μπάτλερ», ερμηνεύει με λεπτότητα τις ευαισθησίες αυτού του προσώπου.

Δίπλα του στέκει ο Ορλάντο Μπλουμ, που υποδύεται έναν ακραία αλκοολικό αστυνομικό, που ξέρει καλά, ωστόσο, τη δουλειά του και ξαφνιάζει τους πάντες με τη δράση του.

Οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών και η δεξιοτεχνία του σκηνοθέτη με τις πανοραμικές λήψεις, τις έντονες κινήσεις της κάμερας και τις απρόβλεπτες εξελίξεις της πλοκής δίνουν βάθος και υπόβαθρο σε ένα φιλμ που σε άλλη περίπτωση θα κατατασσόταν στην κατηγορία των ταινιών Β’ σειράς, από αυτές που προβάλλονται συχνά στην τηλεόραση.

Αν δεν είστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι  στην έκθεση έντονης βίας, να δείτε το «Το Ακρωτήρι της Βίας-Zulu».

Σκηνοθεσία:  Ζερόμ Σαλ. Παίζουν: Ορλάντο Μπλουμ, Φόρεστ Γουίτακερ, Τάνια Βαν Γκράαν, Νατάσα Λόρινγκ, Πάτρικ Λάιστερ, Κόνραντ Κεμπ. Η ταινία προβάλλεται από την Odeon.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ