Κριτική ταινίας: Κυριαρχία

trans
ΚΥΡΙΑΚΗ, 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2014

Η όλο και πιο στενή σχέση του ανθρώπου με τις μηχανές και την τεχνολογία αποτελεί αντικείμενο όχι μόνο μελέτης σπουδαίων επιστημόνων (όπως του Ray Kurzweil ή του Nick Bostrom) αλλά και προβληματισμού της ευρύτερης κοινότητας των ανθρώπων.

Αυτό είναι και το θέμα της πρώτης ταινίας του Γουόλι Φάιστερ, ο οποίος μέχρι τώρα έχει διακριθεί ως διευθυντής φωτογραφίας, έπειτα από τη συνεργασία του με τον Κρίστοφερ Νόλαν για τα φιλμ «Memento», «Batman Begins», «The Dark Knight Rises» και «Inception».

Μετά το πρόσφατο «Her» έρχεται η «Κυριαρχία» βυθίζοντάς μας σε ένα καθαρά τεχνοκρατικό περιβάλλον sci-fi τεχνοτροπίας.

Ο αυθεντικός τίτλος «Transcendence=υπερβατικότητα» της ταινίας ανακοινώνει ευθύς εξαρχής και την κεντρική ιδέα του σεναρίου: πρόκειται για τη σύλληψη και κατασκευή ενός επαναστατικού μοντέλου ηλεκτρονικού υπολογιστή που θα είναι ικανός να σκέφτεται και να αισθάνεται.

Αντιγράφοντας δεδομένα της ανθρώπινης συνείδησης, η «έξυπνη» αυτή μηχανή θα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μια σούπερ-νοημοσύνη, υπερβαίνοντας τα ανθρώπινα «μέτρα και σταθμά», στοχεύοντας στη βελτίωση των συνθηκών ζωής του ανθρώπου, ακόμη και στην επιμήκυνση της διάρκειας ζωής.

Η γνώση, ωστόσο, είναι δύναμη. Γεννιέται, λοιπόν, το ερώτημα αν αυτή η τεχνητή νοημοσύνη που θα είναι κατά πολύ ανώτερη από την ανθρώπινη, αν χρησιμοποιήσει τη δύναμή της για κυριαρχία και στραφεί κατά του ανθρώπου.

Peter Mountain

Η λεγόμενη «Τεχνολογική Μοναδικότητα» μήπως τελικά εξισωθεί ή αντικαταστήσει το Θεό; Σε αυτήν την περίπτωση, θα διαπραχθεί μια «ύβρη» -όπως πίστευαν οι αρχαίοι έλληνες που θεωρούσαν ότι τιμωρούνται με το χειρότερο τρόπο όσοι θέλουν να εξισωθούν με το Θεό- που θα επισύρει πολλές καταστροφές για το ανθρώπινο είδος.

Ο Τζόνι Ντεπ έπειτα από την ταινία «Η Γυναίκα του Αστροναύτη» (1999) πρωταγωνιστεί ξανά σε μια ταινία επιστημονικής φαντασίας ενσαρκώνοντας μια υπερ-έξυπνη ύπαρξη που θα αποτελέσει, ωστόσο, μια απειλή για την ανθρωπότητα.

Υποδύεται το πρόσωπο του Ουίλ Κάστερ, ενός διακεκριμένου επιστημονικού ερευνητή, ειδικού στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, του οποίου οι έρευνες θα προκαλέσουν την οργή των αντιπάλων του, μιας ομάδας που υποπτεύεται τις ολέθριες συνέπειες μιας παγκυριαρχίας της τεχνολογίας.

Αν και πληγώνεται θανατηφόρα, ο Ουίλ με τη βοήθεια της γυναίκας του (Ρεμπέκα Χολ) και του φίλου του Μαξ (Πολ Μπέτανι), θα λάβει ο ίδιος μέρος στο πείραμα, συμβάλλοντας στην εφαρμογή της επιστημονικής του θεωρίας.

Η δίψα για γνώση, όμως, μετατρέπεται βαθμιαία σε δίψα για κατάκτηση και κυριαρχία, καθώς η νέα οντότητα αποδεικνύεται υπερδύναμη. Διάφορες σκηνές δράσης δομούνται επάνω στην παραπάνω βάση, με κάποιες δόσεις σασπένς να διατηρούν την ένταση και το ενδιαφέρον του θεατή.

Κάποια οπτικά εφέ, βέβαια, δεν λείπουν από μια τέτοια παραγωγή που έχουν ως στόχο να υπογραμμίσουν τον υπεράνθρωπο, υπερφυσικό χαρακτήρα της επικίνδυνης εφεύρεσης.

Εκτός από αυτά τα χαρακτηριστικά και την προβληματική που ανοίγεται επάνω στην ηθική και την τεχνολογία, η ταινία «Κυριαρχία» δεν χαρακτηρίζεται από κάποια σκηνοθετική πρωτοτυπία, η αισθητική της είναι αντίστοιχη των διάφορων τηλε-φιλμ που περνούν συχνά από την τηλεόραση ενώ ποικίλα κλισέ και κοινότοπες σκηνοθετικές τεχνικές την κατατάσσουν στις «μοντέρνες» ταινίες που στερούνται κάποιου ιδιαίτερου στυλ ή ύφους.

Θα πρότεινα να δείτε την «Κυριαρχία», μόνο αν σας προβληματίζουν οι δυνατότητες-πιθανότητες που ανοίγονται με την εξέλιξη της τεχνολογίας.

Σκηνοθεσία: Γουόλι Φάιστερ Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Κέιτ Μάρα, Μόργκαν Φρίμαν, Ρεμπέκα Χολ, Κίλιαν Μέρφι, Πολ Μπέτανι, Κολ Χάουζερ, Κλίφτον Κόλινς Τζούνιορ. Η ταινία προβάλλεται από την Odeon.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ