Κριτική ταινίας: Έρωτας αλα Ισπανικά

baskoi
ΠΕΜΠΤΗ, 31 ΙΟΥΛΙΟΥ 2014

Η σύγκρουση των πολιτισμών είναι ένα θέμα που εδώ και καιρό τροφοδοτεί τη φαντασία αρκετών σεναριογράφων και δημιουργών κινηματογραφικών ταινιών, καθώς μέσα από τις αντιθέσεις μπορούν να γεννηθούν ποικίλα ευτράπελα ή και δραματικά επεισόδια, με τα οποία ερεθίζεται το ενδιαφέρον του κοινού και εξασφαλίζεται η επιτυχία.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται και η ταινία «Έρωτας αλα Ισπανικά» του Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο («Η Άλλη Πλευρά Του Κρεβατιού»), μια ελαφρά κωμωδία που έσπασε κυριολεκτικά τα ταμεία στην Ισπανία, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών.

Το μυστικό της επιτυχίας οφείλεται στο «παιχνίδι» με τη διαφορετικότητα, το οποίο προκαλεί συνήθως το γέλιο –που έχουν τόσο ανάγκη οι σύγχρονοι θεατές- καθώς οι αντιθέσεις και τα απρόσμενα περιστατικά πυροδοτούν σκηνές ανεκδοτολογικού χαρακτήρα.

Από την άλλη μπορεί να εγείρει κάποιους προβληματισμούς επάνω στην πολιτισμική ταυτότητα του κάθε ατόμου και στο πόσο αυτή επηρεάζει την ζωή και τη σκέψη του. Στοιχεία επάνω στα οποία έχει στηριχτεί, για παράδειγμα, η μεγάλη επιτυχία των «Άθικτων» των Toledano/Nakache ή και του «Είναι Τρελοί Αυτοί οι Βόριοι».

Το φιλμ «Έρωτας αλα Ισπανικά» αφηγείται την ιστορία δύο νέων, του ανδαλουσιανού Ραφαέλ (Ντάνι Ροβίρα) και της Αμάια (Κλάρα Λάγο) από τη χώρα των Βάσκων.

Οι Βόρειοι και οι Νότιοι της Ισπανίας έρχονται σε μια «μετωπική σύγκρουση», αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, μας κάνουν να γελάμε και μας αποχαιρετούν με ένα ελπιδοφόρο μήνυμα συνένωσης των κουλτούρων, των φύλων, των λαών και κατ’ επέκταση των ανθρώπων.

Tο story βασίζεται σε μια πρόφαση εξαπάτησης του παλαιομοδίτη και αυστηρού πατέρα (Κάρα Ελεχάλδε, «Κίκα») της Αμάια, ενός ανθρώπου προσηλωμένου στις αρχές της βασκικής κουλτούρας που πιστεύει ότι η κόρη του θα παντρευτεί ένα Βάσκο.

Ο Ραφαέλ, με καλή θέληση δέχεται να «βγάλει από τη δύσκολη θέση» την Αμάια, προσποιούμενος το Βάσκο, για σύντομο, όμως, χρονικό διάστημα.

Τραγελαφικά επεισόδια και αστείες σκηνές προκύπτουν από αυτήν τη μηχανορραφία, με το πρόσωπο του Ραφαέλ να έρχεται σε κραυγαλέα αντίφαση με αυτό που θέλει να αποδείξει ότι είναι. Διάφορες γκάφες διαδέχονται, όπως είναι αναμενόμενο, η μία την άλλη, είτε σε λεκτικό επίπεδο είτε σε επίπεδο συμπεριφοράς.

Ποικίλες λεπτομέρειες προδίδουν τις καταβολές του καθένα, βάζοντας σε ευχάριστο παραλληλισμό δύο διαφορετικές κουλτούρες, ακόμη και αν αυτές ανήκουν στο ίδιο το κράτος της Ισπανίας. Μέσα από το σύνολο της ταινίας, γίνεται φανερό ότι περιπαίζεται η  περηφάνια των Βάσκων για την ταυτότητά τους.

Χαρακτηριστικά είναι τα οκτώ βασκικά ονόματα που ο άμοιρος Ραφαέλ πρέπει να επινοήσει, κατά τη διάρκεια μιας ατυχούς συζήτησης,  για να μην αποκαλύψει την αληθινή του καταγωγή. Ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας είναι «Ocho apellidos vascos = Οκτώ Βασκικά Ονόματα», με τη λέξη όνομα να αποτελεί σημείο της ταυτότητας.

Η δράση διαδραματίζεται στα πολύχρωμα γραφικά τοπία του Βορρά της Ισπανίας, κάνοντάς μας μια πλούσια ξενάγηση που εισχωρεί ακόμη και στα σπίτια αυτού του λαού. Το «Έρωτας αλα Ισπανικά» είναι μια ευχάριστη κωμωδία που θα πρότεινα να δείτε, αν αγαπάτε τις κωμωδίες.  

Σκηνοθεσία: Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαζάρο. Παίζουν: Κλάρα Λάγο, Ντάνι Ροβίρα, Κάρα Ελεχάλδε, Κάρμεν Μάκι. Εταιρεία Διανομής: WEIRDWAVE.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ