«Χρυσή Αθηνά» στην ταινία «’71» του Γιαν Ντεμάνζ

nuxtes-71

Η ταινία «'71» του Γιαν Ντεμάνζ απέσπασε την «Χρυσή Αθηνά».

ΔΕΥΤΕΡΑ, 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Η ταινία «’71» του Γιαν Ντεμάνζ απέσπασε την «Χρυσή Αθηνά» του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, « Νύχτες Πρεμιέρας», που φέτος συμπλήρωσε 20 χρόνια.

Η ταινία - σύμφωνα με την κριτική επιτροπή που παραδοσιακά αποτελείται από νέους σπουδαστές 18 έως 24 ετών - βραβεύτηκε για την «ιδιαίτερη σκηνοθετική της ματιά και την επίτευξή της να εισάγει τον θεατή στη δράση και στην κατάσταση της εποχής».

Η υπόθεση του έργου περιγράφει την απεγνωσμένη προσπάθεια ενός νεαρού Βρετανού στρατιώτη (Τζακ Ο'Κόνελ) να επιβιώσει μόνος του στους φλεγόμενους δρόμους μιας πόλης που μαίνεται από τις συγκρούσεις. Η ταινία θα βγει στις αίθουσες τον Οκτώβριο από τις Seven Films / Spentzos Film.

«Το Φεστιβάλ δεν είναι μόνο οι ταινίες, οι εκδηλώσεις και τα πάρτυ, αλλά κυρίως οι άνθρωποί του. Οι ταινίες προβλήθηκαν και θα πάρουν το δρόμο τους. Όμως, οι άνθρωποι είναι αυτοί που μένουν!», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, στην σύντομη τελετή απονομής, που έλαβε χώρα στον κινηματογράφο Odeon Όπερα.

Τα βραβεία

Δημήτρης Λάλος και Χάρης Φραγκούλης σε σκηνή της ταινίας «Αισθηματίες».

Σε ό,τι αφορά στο διαγωνιστικό τμήμα, το βραβείο σεναρίου δόθηκε στο «When Animals Dream» του Γιόνας Αλεξάντερ Άρνμπι , ενώ το βραβείο σκηνοθεσίας απέσπασε το «Στο Σκοτάδι» («Blind») που ήδη έχει κερδίσει τις εντυπώσεις στα διεθνή Φεστιβάλ, αποσπώντας το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στο Sundance αλλά και το βραβείο «Label Europa Cinemas», στο Βερολίνο. 

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του διακεκριμένου Νορβηγού Εσκίλ Βογκτ (συν -σεναριογράφος των «Reprise» και «Όσλο, 31 Αυγούστου») μας οδηγεί στον κόσμο μιας νεαρής γυναίκας που χάνει γοργά την όρασή της. Μία ταινία - έκπληξη που φωτίζει υποβλητικά ο «δικός μας» Θύμιος Μπακατάκης, η οποία θα βγει στις αίθουσες επίσης τον Οκτώβριο.

Στο τμήμα «Μουσική και Φιλμ», την «Χρυσή Αθήνα» πήρε το ντοκιμαντέρ για τον Νικ Κέιβ «20.000 Days on Earth» των Ιαν Φορσάιθ και Τζέιν Πόλαρντ, ενώ ειδική μνεία δόθηκε στο «Pulp: a film about life, death and supermarket» του Φλόριαν Χάμπιχτ, για «το υπέροχο πορτρέτο όχι μόνο του συγκροτήματος αλλά και της πόλης που γέννησε αυτή την μπάντα».

Τέλος, το βραβείο κοινού κέρδισε η βραζιλιάνικη ταινία «Σήμερα θέλω να γυρίσω μόνος» του Ντανιέλ Ριμπέιρο, η οποία απέσπασε το φετινό βραβείο «Teddy» του Βερολίνου και το βραβείο της Διεθνούς Κριτικής, ενώ θεωρείται από τις πιο συγκινητικά αισιόδοξες LGBT ταινίες της χρονιάς.

Ελληνικά βραβεία
Παραδοσιακά, τα τελευταία χρόνια, μια μέρα πριν τα μεγάλα βραβεία του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, απονέμονται τα βραβεία για το Διαγωνιστικό Τμήμα των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, αλλά και τα βραβεία για τους πρωτοεμφανιζόμενους του ελληνικού σινεμά.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από τους Περικλή Χούρσογλου (πρόεδρος), Γιάννη Δασκαλοθανάση, Σμαράγδα Καρύδη, Αντώνη Καρπετόπουλο και Άννα Κασιμάτη,  μεγάλος νικητής αναδείχθηκε ως πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης ο Μιχάλης Κωνσταντάτος, με το «Luton».

Το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη απέσπασε ο Μιχάλης Κωνσταντάτος για την ταινία «Luton».

Η Πηνελόπη Τσιλίκα και η Σοφία Κόκαλη, οι δύο πρωτοεμφανιζόμενες πρωταγωνίστριες της «Μικράς Αγγλίας» του Παντελή Βούλγαρη, μοιράστηκαν το βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας, ενώ ο Χάρης Φραγκούλης τιμήθηκε με το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τους «Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη.

Το «ΙΙ» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη ανακηρύχθηκε, ως νικήτρια μικρού μήκους ταινία, σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, ως «μια άρτια δομημένη ταινία με εξαιρετική ακρίβεια, υποβλητική ατμόσφαιρα και πλήρη έλεγχο των εκφραστικών της μέσων». Το «IΙ» ξεκίνησε την καριέρα του από το Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ του Λοκάρνο και συμμετείχε στο διαγωνιστικό του 37ου Φεστιβάλ Δράμας, αποσπώντας το βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας.

Η ίδια ταινία κέρδισε, επίσης, το βραβείο Σκηνοθεσίας, αφού σύμφωνα με την επιτροπή «ενορχηστρώνει το τοπίο, τα σώματα, τον αφηγηματικό χρόνο, κάθε τεχνικό και καλλιτεχνικό μέσο για να δομήσει μία ιστορία που είναι ανοιχτή και ποιητική, και την ίδια στιγμή άμεση και βιωματική, συγκεκριμένη και απτή».

Το δεύτερο βραβείο Καλύτερης Ταινίας απονεμήθηκε στην «Καθημερινή Εργάσιμη» των Βαγγέλη Καραμαριγού και Ζαχαρία Μαυροειδή, ενώ το τρίτο βραβείο δόθηκε στο «A Portrait» του Αριστοτέλη Μαραγκού.

Βραβείο Σεναρίου απέσπασε το «Maasai» του Χάρη Λαγκούση, ενώ εύφημος μνεία δόθηκε στην «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου (μεγάλος νικητή του Φεστιβάλ Δράμας) και στον «Ανεπιθύμητο» του Φοίβου Κοντογιάννη.

Για πρώτη φορά φέτος απονεμήθηκε και βραβείο Φωτογραφίας της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών, το οποίο απέσπασε η ταινία «Fawns» του Θανάση Τσιμπίνη για τη φωτογραφία του Κωνσταντίνου Κουκουλιού.

naftemporiki.gr