Κριτική ταινίας: Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο Την Ύπαρξή Του

pigeon
ΠΕΜΠΤΗ, 13 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Σε έναν παράλογο κόσμο, άγνωστο και απόμακρο, ακόμα και ο ξεναγός μας σε αυτόν, θα έχει το αλαφροΐσκιωτο στοιχείο.

Αλλά, αν αυτός ο κόσμος παρατηρηθεί κάπως καλύτερα, θα φανεί πως δε διαφέρει και πολύ από τη συνηθισμένη καθημερινότητα που εγώ και εσύ ζούμε. Απλώς, τα παράδοξα που εδώ θεωρούμε σπάνια ή όχι τόσο έκδηλα, σε αυτόν τον παράλληλο κόσμο είναι ο κανόνας.

Αυτός είναι ο κόσμος του Roy Andersson, του σκηνοθέτη που μετά από 25 χρόνια σιωπής στα μεγάλου μήκους τεκταινόμενα, ξανασυστήθηκε με τα Τραγούδια Από Το Δεύτερο Όροφο και έκανε τους πάντες να απορούν με το ιδιαίτερο στυλ του.

Τα Τραγούδια ήταν το πρώτο μέρος μιας τριλογίας σχετικής με το νόημα της ανθρώπινης φύσης, η οποία συνεχίστηκε το 2007 με το Εσείς, Οι Ζωντανοί και φέτος κλείνει θριαμβευτικά με το Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο Την Ύπαρξη Του.

Το σχεδόν σουρεαλιστικό χιούμορ του σκηνοθέτη για άλλη μια φορά βγαίνει στο προσκήνιο και καθοδηγεί τα γεγονότα της πλοκής. Η κάθε πράξη, η κάθε ανάσα των αποθαρρημένων πρωταγωνιστών του διέπεται από μια τραγική γελοιότητα που τους κάνει να μοιάζουν με βασανισμένα καρτούν, τα οποία βαρέθηκαν τη δουλειά τους, να ζουν, δηλαδή, μόνο για να υποφέρουν από τη θέληση του σχεδιαστή τους.

Αλλά το χειρότερο στην περίπτωσή τους είναι το ότι δείχνουν να αγνοούν την ύπαρξη αυτής της ανώτερης δύναμης με την οποία αδυνατούν να συμφιλιωθούν. Θεωρούν πως οι πράξεις τους μπορούν να αλλάξουν τη ζωή και τους φυσικούς της νόμους, μα ποτέ δε συνειδητοποιούν αυτή τη ματαιότητα και, σαν το Σίσυφο, ξανασκαρφαλώνουν την απόκρημνη πλαγιά, κουβαλώντας την ανθρώπινη απληστία.

Η οποία απληστία είναι πανταχού παρούσα. Οι δυνατότεροι από τους χαρακτήρες των στατικών μονοπλάνων του Andersson είναι αυτοί που ενδίδουν στο νόμο του περπατήματος πάνω στα πτώματα των υπολοίπων. Αυτοί που μπορούν ακόμα και να διαπράξουν μια μαζική δολοφονία για την ίδια τους τη διασκέδαση, χαζεύοντάς την με τις ανέσεις μιας υποχθόνιας και σωματικά νεκρής μπουρζουαζίας.

Τα θύματά τους, από την άλλη, δηλώνουν πως είναι καλά και χαίρονται που ο τηλεφωνικός συνομιλητής τους αισθάνεται το ίδιο. Αν και όλοι τους ξέρουν πως κανένας δεν είναι καλά. Και στη μέση όλων αυτών, δύο πλανόδιοι πωλητές περπατούν αργά σε έναν κόσμο στον οποίο ο νόμος του χωροχρόνου δείχνει να καταρρίπτεται, προσπαθώντας να πουλήσουν υποκατάστατα χαράς, εξίσου δυστυχείς με τους υπόλοιπους.

Οι λάτρεις των προηγούμενων ταινιών του, της αποστασιοποιημένης Τέχνης του παραλόγου, του Brecht, του Vallejo, έχουν κάθε λόγο να γίνουν κοινωνοί του αριστουργηματικού φινάλε της τριλογίας. Και, σαν άλλα περιστέρια, να κάτσουν στο κλαδί του κινηματογραφικού καθίσματος και να παρατηρήσουν από ψηλά τα καμώματα της «άλλης» ανθρωπότητας.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας, όπως κυκλοφόρησε στο youtube.

Σκηνοθεσία: Roy Andersson, πρωταγωνιστούν: Holger Andersson, Nils Westblom. H ταινία προβάλλεται από την Ama Films.

Φοίβος Κρομμύδας