Το «Criminal» διαθέτει τον πιο απολαυστικό Κέβιν Κόστνερ των τελευταίων ετών

criminal
ΤΕΤΑΡΤΗ, 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

Ο Κέβιν Κόστνερ την είδε Λίαμ Νίσον και εμείς περνάμε τέλεια.

Μετά την καθιέρωση του Λίαμ Νίσον ως σταρ ταινιών δράσης στα 60 του, πολλοί είναι οι ηθοποιοί που βρίσκονται κοντά σε αυτή την ηλικία και αναζήτησαν ένα ανάλογο comeback στην καριέρα τους. Φυσικά κανείς δεν έχει πετύχει κάτι ανάλογο με την ίδια συνέπεια, εκτιμάται όμως η προσπάθεια. Και ένας από αυτούς που επεδίωξαν και συνεχίζουν να επιδιώκουν μια τέτοια καταξίωση είναι ο Κέβιν Κόστνερ. Το «3 μέρες διορία» που κυκλοφόρησε το 2014 ήταν μια προφανής απόπειρα ξεπατικώματος του «Taken», χωρίς όμως τα ανάλογα αποτελέσματα, παρά την τίμια παρουσία του Κόστνερ. Ο ξεπεσμένος σταρ των 90s φαίνεται όμως πως δεν το βάζει κάτω, αφού έχει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο που συγκεντρώνει πολλές περισσότερες πιθανότητες να τον οδηγήσει στα χνάρια του Νίσον.

Μιλάμε για το «Criminal», μια ιδιαίτερη περίπτωση περιπέτειας που προσπαθεί να πλασαριστεί ως μπλοκμπάστερ, ενώ συγκεντρώνει μια πλειάδα γνωστών ονομάτων που πλέον όμως φαίνονται ανεπίκαιρα. Γιατί πέρα από τον Κέβιν Κόστνερ, και οι Γκάρι Όλντμαν και Τόμι Λι Τζόουνς δεν έχουν πρόσβαση σε πιο νεανικά κοινά, με τον Ράιαν Ρέινολντς να είναι της μόδας… από «σπόντα», χάρη στην αναπάντεχη επιτυχία του «Deadpool». Το πιο καυτό όνομα που διαθέτει η ταινία είναι σίγουρα η Γκαλ Γκαντότ, η οποία διασώθηκε από το «ναυάγιο» του πρόσφατου «Batman v Superman: Η αυγή της δικαιοσύνης» και όλοι έχουν να λένε τα καλύτερα για την Wonder Woman της.

Στη θέση του σκηνοθέτη συναντάμε τον Άριελ Βρόμεν, υπεύθυνο για το μετριότατο «The Iceman» του 2012, αλλά μικρή σημασία έχει αυτό, αφού το σενάριο έχουν γράψει οι δημιουργοί της θρυλικής πια ταινίας δράσης του 1996, «Ο βράχος». Και πράγματι, όλο το ενδιαφέρον της ταινίας βρίσκεται εκεί.

Ο πράκτορας της CIA, Μπιλ Πόουπ (Ράιαν Ρέινολντς) σκοτώνεται κατά τη διάρκεια μιας αποστολής, κατά την οποία προσπαθούσε να εντοπίσει τον «Ολλανδό» (Μάικλ Πιτ), έναν χάκερ που κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στο σύνολο του οπλισμού των ΗΠΑ. Επειδή όμως η αποστολή είναι σημαντική και δε γίνεται να τελειώσει έτσι άδοξα, ο επικεφαλής της CIA στο Λονδίνο (Γκάρι Όλντμαν) καλεί για βοήθεια έναν εκκεντρικό νευροχειρουργό (Τόμι Λι Τζόουνς), ώστε να επιχειρήσει μια ανατρεπτική ιατρική επέμβαση, εμφυτεύοντας το DNA του Πόουπ στον εγκέφαλο του Τζέρικο Στιούαρτ (Κέβιν Κόστνερ), ενός επικίνδυνου κακοποιού που είναι στεγνός από συναισθήματα, φαντάζει όμως η μοναδική επιλογή για την αδύνατη αυτή επέμβαση. Και κάπως έτσι, το μυαλό του Τζέρικο κατακλύζεται από αναμνήσεις και συναισθήματα του Πόουπ, κάνοντάς τον αυτομάτως απαραίτητο για την ολοκλήρωση της αποστολής και εν τέλει τη σωτηρία του πλανήτη. Και μπορεί όλο αυτό να φαίνεται εντελώς ανόητο και μπερδεμένο, στρώνει όμως το χαλί για μια καταιγιστική ταινία δράσης, την οποία μπορείς να απολαύσεις χωρίς να χρειαστεί να την υπεραναλύσεις.

Όλα στο «Criminal» αρχίζουν και τελειώνουν στις ερμηνείες. Το σενάριο είναι τέτοιο που αν το πάρεις στα σοβαρά, το αποτέλεσμα θα είναι τουλάχιστον τραγικό. Τρανό παράδειγμα το «Transcendence» του Γουόλι Πφίστερ με τον Τζόνι Ντεπ. Η υπόθεση συγκεντρώνει κάποιες ομοιότητες, η διαχείρισή της είναι ωστόσο τόσο «σοβαρή» που καταλήγει καταστροφική. Και χωρίς να λείπουν οι στιγμές που το «Criminal» υποκύπτει στο δέλεαρ μιας τέτοιας προσέγγισης, έρχονται οι πρωταγωνιστές και επαναφέρουν την τάξη. Καταρχάς, ο Κόστνερ είναι σκέτη απόλαυση και διαθέτει μια ζωντάνια που του έλειπε εδώ και αρκετά χρόνια. Βέβαια παρά το απειλητικό κούρεμα και τα γρυλίσματα, δεν πείθει ακριβώς για αδίστακτος βαρυποινίτης, το γεγονός ότι προσπαθεί είναι πάντως αυτό που κάνει το όλο πακέτο τόσο διασκεδαστικό. Αν σε αυτό τον ρόλο βρισκόταν κάποιος που έπειθε απόλυτα για αυτό που κάνει, νομίζουμε πως θα απολαμβάναμε πολύ λιγότερο την ταινία για αυτό που είναι. Αν θέλατε να δείτε τον Κόστνερ να το παίζει άγριος στους δρόμους του Λονδίνου, κουνώντας το κεφάλι του στους ρυθμούς house μουσικής (σημαντική η σύγχρονη μουσική επένδυση των Μπράιαν Τάιλερ και Κιθ Πάουερ), τότε αυτή η ταινία είναι για εσάς.

Πίσω από τον Κόστνερ, η σημαντικότερη παρουσία του φιλμ είναι αυτή της Γκαλ Γκαντότ. Καλά όλα τα άλλα σημαντικά ονόματα που βρίσκονται εδώ, αλλά η Γκαντότ φαίνεται πως έχει συναίσθηση ακριβώς για το πού βρίσκεται και από τη μία προσθέτει το συναισθηματικό υπόβαθρο, ενώ παράλληλα ποτέ δε βαραίνει την ατμόσφαιρα όσο θα μπορούσε. Σε συνδυασμό με την απόδοση της Wonder Woman, δείχνει ότι τέλος πάντων αξίζει να ασχοληθούμε μαζί της.

Αν θέλετε την άποψή μας, το «Criminal» είναι μια ταινία με αρκετά προβλήματα (έως πάρα πολλά), κυρίως στον τρόπο που διαχειρίζεται το σενάριο, χάνοντας την ισορροπία ανάμεσα στο ρεαλισμό και την over the top περιπέτεια. Παραδόξως, αυτός είναι και ο λόγος που λειτουργεί. Όσο και αν το φιλμ στηρίζεται σε νέες τεχνολογίες, υπάρχει κάτι το ευχάριστα παλιομοδίτικο στην αύρα του και βγάζει μια 90s ανεμελιά, τότε που αυτού του είδους οι ταινίες δράσης ενδιέφεραν αρκετό κόσμο. Και κρίνοντας από το πώς έχει ξεπέσει το είδος τα τελευταία χρόνια, με πολλά b-movies που… μάλλον έχουν παρει κάπως κυριολεκτικά την έννοια του b-movie, ίσως το «Criminal» να είναι η ταινία που ψάχνετε για τη βραδυνή διασκέδασή σας στο multiplex. Δε θα ανατρέχετε σε αυτό μετά από καιρό, αλλά θα θυμάστε πως περάσατε καλά.

Η ταινία «Criminal» θα βγει στις αίθουσες στις 14 Απριλίου, από την Odeon.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]