Ο Ολιβιέ Ασαγιάς βρήκε τη νέα του μούσα στο πρόσωπο της Κρίστεν Στιούαρτ

assayas
ΤΡΙΤΗ, 19 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

Η τρίτη στάση μας στην παρουσίαση των 21 διεκδικητών του Χρυσού Φοίνικα στο 69ο Φεστιβάλ Καννών.

Η περίπτωση: Ολιβιέ Ασαγιάς

Μπορεί ποτέ να μην απέκτησε στάτους πρώτου ονόματος που θα βγει έξω από τα στεγανά του είδους του, αλλά ο Ολιβιέ Ασαγιάς είναι ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς του φεστιβαλικού σινεμά των τελευταίων δεκαετιών και οι περισσότερες ταινίες του έχουν βρεθεί να διαγωνίζονται για τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Ξεκίνησε γράφοντας για το αναγνωρισμένο κινηματογραφικό περιοδικό Cahiers du cinema και δείχνοντας ότι ξέρει τι συμβαίνει στο χώρο του και ποιες είναι οι τάσεις, κάθε του φιλμ αποτελεί και ένα statement για την πορεία του κινηματογράφου των φεστιβάλ για τα επόμενα χρόνια. Από τους πολύ επιδραστικούς δημιουργούς.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει στο φεστιβάλ: «Personal Shopper»

Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε πως αγαπάμε την Κρίστεν Στιούαρτ. Τη θεωρούμε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ηθοποιούς της νέας γενιάς, η οποία παρότι έγινε ευρέως γνωστή μέσα από τις ταινίες «Twilight», συνεχίζει την καριέρα της δοκιμάζοντας εντελώς διαφορετικά πράγματα. Αποκορύφωμα ήταν «Τα σύννεφα του Σιλς Μαρία», σε σκηνοθεσία πάλι του Ολιβιέ Ασαγιάς, βρισκόμενη στο πλευρό της Ζιλιέτ Μπινός. Η Στιούαρτ ήταν αποκάλυψη και για τις φετινές Κάννες ο Ασαγιάς τη φέρνει σε πρώτο ρόλο. Το «Personal Shopper» είναι μια ιστορία φαντασμάτων που λαμβάνει χώρα στα άδυτα του κόσμου της μόδας του Παρισιού και περιμένουμε την Στιούαρτ να λάμψει.

Η ταινία του που αξίζει να δεις: «Τα σύννεφα του Σιλς Μαρία»

Κανονικά εδώ θα μιλούσαμε για το αριστουργηματικό «Irma Vep» και τη θεότητα Μάγκι Τσενγκ (αναζητήστε ωστόσο αυτή την ταινία), αλλά μιας και στο προσκήνιο βρίσκεται η Στιούαρτ, ας ασχοληθούμε ξανά με μια από τις πιο υποτιμημένες ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας. Υπάρχουν πάρα πολλά επίπεδα στα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία» και σε κάθε επαναληπτική προβολή ανακαλύπτεις καινούρια πράγματα. Εδώ ο Ασαγιάς μιλάει για το πέρασμα του χρόνου μέσα από τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ποπ κουλτούρα, την αναπόφευκτη ρήξη του «καινούριου» με το «παλιό» και την εμμονή της βιομηχανίας του θεάματος με τις νεαρές και φωτογενείς ηλικίες, απορρίπτοντας τις μεγαλύτερες γυναίκες. Και όλα αυτά μέσα από ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ με τρεις σούπερ πρωταγωνίστριες (Μπινός, Στιούαρτ, Μορέτζ) που ανεβάζουν τη σεξουαλική ένταση στα ύψη. Από τις ταινίες που μεγαλώνουν μέσα σου και η φετινή επανακυκλοφορία της από τον κατάλογο της Criterion είναι μια δικαίωση.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]