Η Μάρεν Άντε είναι το μεγάλο φαβορί των φετινών Καννών

maren-ade
ΔΕΥΤΕΡΑ, 16 ΜΑΙΟΥ 2016

Η δέκατη πέμπτη στάση μας στην παρουσίαση των 21 διεκδικητών του Χρυσού Φοίνικα στο 69ο Φεστιβάλ Καννών.

Η περίπτωση: Μάρεν Άντε

Οι περισσότεροι ίσως να μη γνωρίζετε ποια είναι η Μάρεν Άντε. Παρόλα αυτά, το πιθανότερο είναι να την ακούσετε από πολλούς πολύ σύντομα. Η 39χρονη Γερμανίδα δημιουργός είναι το μεγάλο φαβορί για τον φετινό Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, με το «Toni Erdmann» να έχει αγαπηθεί από τους κριτικούς και ακόμη και αν είναι νωρίς και τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί ότι οι ταινίες που μπαίνουν ως επικρατέστερες δεν είναι αυτές που παίρνουν τον Φοίνικα, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια περίπτωση που έχει αγαπηθεί, όλοι εξαίρουν το πόσο «περίεργη» και αυθεντική είναι η ιδέα της Άντε και τέλος πάντων κρατήστε το όνομά της. Είναι μόλις η Τρίτη της ταινία μέσα σε 13 χρόνια, αλλά κάθε της φιλμ φαίνεται να έχει κάτι σημαντικό να πει. Το ντεμπούτο της με τίτλο «The Forest of the Trees» ασχολείται με μια νεαρή δασκάλα που αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προσαρμογή της στη νέα της τάξη και αποτελεί μια παραβολή για το πώς πρέπει να διδάσκεται το σινεμά. Η ταινία αποθεώθηκε στο Σάντανς, αλλά η καταξίωσή της στους σινεφίλ κύκλους ήρθε με το «Everyone Else» το 2009, με το φιλμ να τιμάται με το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, αλλά περισσότερα για αυτή την περίπτωση θα πούμε στη συνέχεια.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει στο φεστιβάλ: «Toni Erdmann»

Ο Γουίνιφριντ είναι ένας χωρισμένος καθηγητής πιάνου που ζει στη γερμανική επαρχία και αρέσκεται στο να κάνει φάρσες στους γύρω του, κυρίως για να κρύψει το πόσο καταθλιπτικός είναι στο επίκεντρό του.  Η κόρη του που βρίσκεται λίγο μετά τα 30 είναι μια επιτυχημένη μπίζνες-γούμαν η οποία δουλεύει στη Ρουμανία και επίσης έχει ένα κενό στη ζωή της. Όταν λοιπόν ο σκύλος του Γουίνιφριντ πεθάνει, θα πάει να βρει την κόρη του, επινοώντας τη σουρεαλιστική περσόνα του Τόνι Έρντμαν, καταστρέφοντας όλα τα σημαντικά της meetings. Όσο ανώριμο και αν βρίσκει τον πατέρα της, στην πορεία ανακαλύπτει πως και η ίδια έχει αυτό… το γονίδιο και ένα αληθοφανές οικογενειακό δράμα ξετυλίγεται στην καρδιά των 162 λεπτών αυτής της απρόσμενα ξεκαρδιστικής κωμωδίας. Περισσότερα στην απονομή του φετινού Χρυσού Φοίνικα.

Η ταινία της που αξίζει να δεις: «Everyone Else»

Το δεύτερο φιλμ της Άντε παρακολουθεί τα τελευταία στάδια της σχέσης ενός ζευγαριού από την Γερμανία που βρίσκεται λίγο μετά τα 30 και προσπαθεί να διασώσει την κατάσταση μεταβαίνοντας για διακοπές στην Σαρδηνία. Όσο απλοϊκό και αν φαίνεται το πρότζεκτ αρχικά, τόσο πολυδαίδαλο εμφανίζεται στη συνέχεια, χωρίς να προσφέρει οδηγίες στο κοινό, το οποίο πρέπει να μάθει όσα περισσότερα μπορεί για τη ζωή των δύο πρωταγωνιστών μέσα από τις σημαντικές λεπτομέρειες που αποκαλύπτονται. Εν τέλει, έχουμε να κάνουμε με μια ταινία που είναι αληθινή όσο η ζωή και που αποδεικνύει με τον πιο σκληρό τρόπο πως όταν κάτι έχει τελειώσει, τότε έχει τελειώσει για τα καλά. Φανταστική η ερμηνεία της Μπιργκίτ Μινιχμάιρ. Είναι μαεστρικός ο τρόπος που η Άντε (32 χρονών τότε) έχει φιλοσοφήσει τόσο καλά τις ανθρώπινες σχέσεις και ακόμη και αν περιμέναμε επτά χρόνια για την επόμενη δουλειά της, φαίνεται πως άξιζε τον κόπο.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]