Ο Κριστιάν Μουνγκίου αποκαλύπτει στον κόσμο την άγνωστη Ρουμανία

moungkiou
ΤΡΙΤΗ, 17 ΜΑΙΟΥ 2016

Η δέκατη όγδοη στάση μας στην παρουσίαση των 21 διεκδικητών του Χρυσού Φοίνικα στο 69ο Φεστιβάλ Καννών.

Η περίπτωση: Κριστιάν Μουνγκίου

Το ρουμανικό σινεμά έχει ισχυρή εκπροσώπηση φέτος στις Κάννες με δύο σκηνοθέτες από τη βαλκανική χώρα να βρίσκονται στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ. Ο πιο προβεβλημένος από τους δύο είναι ο Κριστιάν Μουνγκίου, ο οποίος είναι και ο μοναδικός Ρουμάνος σκηνοθέτης που έχει αποσπάσει Χρυσό Φοίνικα, το 2007 για το «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες». Στη συνέχεια κυκλοφόρησε το «Tales from the Golden Age» και το «Πίσω από τους λόφους», με τις δύο ταινίες να συμμετέχουν επίσης στις Κάννες αποσπώντας δικαίως τα θερμότερα σχόλια. Ασφαλώς και η νέα του δουλειά συγκαταλέγεται εκ προοιμίου στα φαβορί για τον Φοίνικα.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει στο φεστιβάλ: «Graduation»

Η νέα ταινία του Μουνγκίου περιστρέφεται γύρω από την ανατροφή των παιδιών. Παρακολουθούμε την ιστορία μιας οικογένειας που ζει σε μια μικρή πόλη της Ρουμανίας όπου όλοι γνωρίζουν όλους (αυτό συμβαίνει και στην Ελλάδα) και η εστίαση δίνεται σε μια δυναμική σχέση πατέρα-κόρης. Δε θα το κρύψουμε, περιμένουμε ένα ακόμη σιωπηλό αριστούργημα από τον Μουνγκίου.

Η ταινία του που αξίζει να δεις: «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες»

Δε θα μπορούσαμε να επιλέξουμε άλλη ταινία από αυτή που χάρισε στον Μουνγκίου τον Χρυσό Φοίνικα. Και όχι μόνο για τη βράβευση αυτή καθαυτή, αλλά και γιατί έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό φιλμ που εννιά χρόνια μετά κανείς δεν έχει ενδοιασμούς για το κατά πόσο το άξιζε. Μεταφερόμαστε στην Ρουμανία του 1987, κατά τα τελευταία χρόνια του Κομμουνισμού του Τσαουσέσκου και παρακολουθούμε την εποχή να ξετυλίγεται μέσα από την ιστορία δύο κοριτσιών στο πανεπιστήμιο, όταν η μία μένει έγκυος και προσπαθεί να κάνει έκτρωση, η οποία απαγορευόταν ρητά από το καθεστώς. Πέρα από την ανθρώπινη ιστορία και τις εξαιρετικές ερμηνείες που παίρνει ο Μουνγκίου, ξεχωρίζει η μινιμαλιστική φόρμα που αποτέλεσε σήμα κατατεθέν του σύγχρονου ρουμανικού σινεμά, με τη σταθερή κάμερα, τα μακρά σε διάρκεια πλάνα και τους νατουραλιστικούς διαλόγους να δημιουργούν μια από τις κορυφαίες ταινίες της περασμένης δεκαετίας.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]