Ο Στέφανος Παπαγκίκας μάς εξηγεί πώς το Plissken έγινε το δημοφιλέστερο μουσικό φεστιβάλ

stefanos-karagkikas1
ΠΕΜΠΤΗ, 01 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016

Το ξεκίνημα, η πορεία, το σήμερα και τα σχέδια για το μέλλον του Plisskën δια στόματος Στέφανου Παπαγκίκα, μόλις μία μέρα πριν το πολυαναμενόμενο φεστιβάλ υποδεχτεί 40+ καλλιτέχνες και χιλιάδες θεατές.

Η φήμη του Plisskën εξαπλώθηκε γρήγορα, σαν ιός. Αν και ξεκίνησε τα πρώτα του βήματα μόλις το 2010, έξι χρόνια αργότερα έχει καταφέρει να εδραιωθεί στην κοινή συνείδηση ως το πιο σύχρονο και up-to-date εγχώριο φεστιβάλ. Το γεγονός αυτό μάλιστα πήραν γρήγορα είδηση και οι φίλοι μας στο εξωτερικό κι έτσι, επιδραστικά μέσα που εδώ και χρόνια χαράζουν τη διεθνή μουσική κουλτούρα (βλ. Pitchfork) έσπευσαν να ασχοληθούν μαζί του, συμπεριλαμβάνοντάς το μάλιστα στα πιο χοτ φεστιβάλ της Ευρώπης.

Πώς τα κατάφερε τόσο καλά σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα; Η απάντηση θα λέγαμε πως βρίσκεται στο χαμαιλεοντισμό του. Τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στις συνθήκες, να μαθαίνει από τα λάθη, να εξελίσσεται και, φυσικά, να προτείνει κάθε φορά ένα τολμηρό μωσαϊκό, μεγάλων αλλά κι ανερχόμενων ονομάτων της διεθνούς εναλλακτικής μουσικής σκηνής. Δεύτερος σημαντικός παράγοντας το ότι δεν επαναπαύεται. Στόχος του Plisskën δεν είναι η «αρπαχτή», να φέρει δηλαδή μερικά καλά ονόματα, να μαζέψει κόσμο και μετά «έξω από την πόρτα». Αυτό που διακρίνει το συγκεκριμένο «προϊόν» είναι το ευρύτερο πακέτο που προσφέρει στον «καταναλωτή», μια φεστιβαλική εμπειρία που ξεπερνά τα στεγανά της καλής/κακής συναυλίας. Με άλλα λόγια, δεν θα πας στο Plisskën απλώς για τους Death In Vegas (σ.σ.: φετινοί headliners μαζί με τους Tuxedomoon) αλλά για τη συνολική εμπειρία που θα έχεις αποκομίσει φεύγοντας από εκεί.

Κάπως έτσι είναι και οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από το Plisskën. Επίμονοι, δημιουργικοί και γεμάτοι διάθεση για εξέλιξη - κάτι που γίνεται εμφανές, άλλωστε, και από το αποτέλεσμα της εκάστοτε διοργάνωσης (μια ματιά στο φετινό lineup θα σε πείσει) και του πιστού fanbase που έχει αποκτήσει. Ενας από τους ανθρώπους αυτούς, ο Στέφανος Παπαγκίκας (ιδρυτικό μέλος και διοργανωτής) μάς μιλά για τα τοπ της φετινής edition, τις καλύτερες στιγμές μέχρι σήμερα, τη συναυλιακή Ελλάδα και όλα εκείνα τα συστατικά που έχουν συμπεριλάβει το Plisskën στον διεθνή φεστιβαλικό χάρτη, κάνοντάς μας ένα «τσικ» πιο περήφανους για αυτό.

To Plisskën ξεκίνησε το 2010, ενώ η Ελλάδα βρισκόταν ήδη σε κρίση. Πώς πήρατε την απόφαση τη δεδομένη στιγμή και πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα από τότε στο θέμα της διοργάνωσης ενός φεστιβάλ;

Η οικονομική κατάσταση δεν μας αποθάρρυνε εντελώς, ενδεχομένως να αποτέλεσε περισσότερο μια πρόκληση για εμάς. Εξάλλου η διοργάνωση ενός φεστιβάλ αποτελεί από μόνη της ένα μεγάλο ρίσκο, ίσως μεγαλύτερο και από την ίδια την κρίση.

Είχατε κάποιο φεστιβάλ-πρότυπο όταν ξεκινούσατε;

Τα περισσότερα φεστιβάλ παγκοσμίως αποτέλεσαν και αποτελούν ακόμη πρότυπο, αν όμως έπρεπε να ξεχωρίσω ένα, αυτό θα ήταν το Dour festival.

Τι είναι αυτό που ένωσε και συνεχίζει να ενώνει τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από το Plisskën; 

Το Plisskën αποτελείται από μια ομάδα δημιουργικών και ορεξάτων ανθρώπων οι οποίοι, χρησιμοποιώντας ο καθένας προσωπικά χαρίσματα και γνώσεις, καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν μαζί κάθε πρόκληση ή εμπόδιο που μπορεί να προκύψει, κάτι το οποίο απαιτεί ομαδικό πνεύμα και συνεργασία. 

Αν και το Plisskën (και γενικώς τα φεστιβάλ) είναι συνδυασμένο με το καλοκαίρι, φέτος επανέρχεστε Δεκέμβριο -για δεύτερη φορά, αν δεν κάνω λάθος. Ποιοι παράγοντες  σας ώθησαν σε μια χειμερινή edition και τι διαφορετικό μπορεί να προσφέρει μια χειμερινή διοργάνωση στο κοινό; 

Το Plisskën είναι συνδεδεμένο και με τις χειμερινές εκδόσεις, καθώς το πρώτο δημιουργήθηκε τον χειμώνα του 2010, γιόρτασε μια χειμερινή επέτειο το 2014 και επιστρέφει μέσα στον χειμώνα του 2016 για να κρατήσει «θερμό» το κοινό του και να δώσει μια γεύση για αυτά που έρχονται το καλοκαίρι.

Τι ξεχωρίζετε από τη φετινή διοργάνωση;

To techno της Charlotte de Vite, τον θρύλο Prefuse 73 και το visual show του, το «άγνωστο» της Klein και την αρχή της πολύ σημαντικής μας συνεργασίας με το περίφημο NTS Radio το οποίο θα κάνει co-curate το Tunnel stage και broadcast όλα τα set παγκοσμίως.

Το Plisskën είναι ένα πολυμορφικό φεστιβάλ. Το κοινό του;

Μετά από τόσες φεστιβαλικές εκδόσεις, το Plisskën έχει αποκτήσει πλέον ένα κοινό το οποίο συμβαδίζει με την πολυμορφικότητά του.

Ποιο το πιο ενθαρρυντικό σχόλιο που έχετε ακούσει/διαβάσει;

Το ευχαριστήριο mail με φωτογραφίες ενός ζευγαριού που γνωρίστηκε στο Plisskën 2014 και παντρεύτηκε τον επόμενο χρόνο φορώντας μπλουζάκια Plisskën στον γάμο.

Στιγμές που ξεχωρίζετε από όλα αυτά τα χρόνια; 

2010 την ίδρυσή μας. 2012 τη δημιουργία του πρώτου club stage. 2013 ίσως το πιο αγαπημένο μας line up. 2014 την προσθήκη τού Comedy ως 5ο stage το καλοκαίρι και τη συνύπαρξη Swans, Lee Scratch Perry και Simian Μobile Disco στην winter edition. 2015 την «ενηλικίωσή» μας!

Τo Pitchfork έχει συμπεριλάβει το Plisskën στον οδηγό με τα must-see ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Τι είναι αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει σε σχέση με άλλες διοργανώσεις; Πώς αισθανθήκατε για αυτή την αναφορά;

Η πολυμορφικότητά του. Και το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι πραγματικά «έπος!». Πόσο μάλλον όταν μας συμπεριέλαβε στις επόμενες εκδόσεις του και το The Times, The Telegraph και το Time out London.

Είμαστε στον απόηχο ενός πολύ δυνατού συναυλιακού καλοκαιριού. Πώς βλέπετε τα φεστιβαλικά πράγματα στην Ελλάδα του 2016;

Όλο και καλύτερα τόσο όσον αφορά τον τομέα της διοργάνωσης  και τη δημιουργία των line up όσο και από την αποδοχή του κοινού.

Σχέδια για το μέλλον;

Πολλά live ανερχόμενων καλλιτεχνών καθώς και τον σχεδιασμό του καλοκαιρινού μας φεστιβάλ στις 16 και 17 Ιουνίου.

Ποιους καλλιτέχνες ονειρεύεστε να φέρετε σε επόμενες editions;

Όλους αυτούς που δεν έχουμε φέρει ακόμα!

ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
[email protected]