«Gephi-ρώνοντας την Τέχνη»: To small world effect και οι καλλιτεχνικοί κόσμοι

Την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου, εγκαινιάζεται έκθεση εικαστικών αποτυπώσεων ελληνικών καλλιτεχνικών δικτύων από τους φοιτητές του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Πολιτιστικής Διαχείρισης του Πάντειου Πανεπιστημίου.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ CLICKATLIFE ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ 2017

Τα καλλιτεχνικά δίκτυα που θα παρουσιαστούν είναι: Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος, Νίκος Κούνδουρος, Γιώργος Λάνθιμος, Πρόσβαση ΑΜΕΑ στην Τέχνη, Κατερίνα Στανίση, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Τεχνοχώρος Fabrica Athens. Ο επισκέπτης θα ενημερωθεί για τις ιδιαιτερότητες και τα κοινά χαρακτηριστικά των καλλιτεχνικών συμπράξεων και τα δίκτυα καλλιτεχνών, ενώ θα έχει και την εμπειρία της online διάδρασης.

Στην εκδήλωση συμμετέχει το Hesperia Guitar Ensemble, κιθαριστικό σύνολο 9 κλασικών κιθάρων με πρωτότυπα και διασκευασμένα έργα και θα παρουσιαστεί η performance «7 Θανάσιμα Αμαρτήματα» από την ομάδα Fabrica Athens.

Hesperia Guitar Ensemble

Εκτός της παρουσίασης των δικτύων των σπουδαστών, στις 20:00 θα πραγματοποιηθεί συζήτηση μεταξύ κοινού και καλλιτεχνών για το δύσκολο παρόν και το θολό μέλλον των καλλιτεχνικών σχημάτων, δράσεων και φορέων, που διαμορφώνουν την Ελληνική Πολιτιστική Βιομηχανία, σε μία προσπάθεια να φωτιστούν πτυχές της καλλιτεχνικής και δημιουργικής οικονομίας μέσα από πραγματικές μαρτυρίες.

Συντονιστής της συζήτησης είναι ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου Γιάννης Σκαρπέλος και καλεσμένος ο Λέκτορας του Τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου Βασίλης Αυδίκος.

Fabrica, «7 θανάσιμα αμαρτήματα»

Art Worlds
Ο Howard Becker παρατήρησε πως κάθε καλλιτεχνική εργασία περιλαμβάνει την από κοινού δραστηριοποίηση ενός αριθμού ανθρώπων. Κάθε είδους καλλιτεχνικό αποτέλεσμα βασίζεται στη συνεργασία αυτή, που μπορεί να έχει εφήμερο χαρακτήρα, στις περισσότερες όμως περιπτώσεις διαμορφώνει σχήματα συνεργατικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας που διαμορφώνουν κόσμους τέχνης, (artworlds). Η ύπαρξη αυτών των καλλιτεχνικών κόσμων καθορίζουν και αναδομούν συνεχώς ένα τρόπο παραγωγής αλλά και κατανάλωσης της τέχνης. Και είναι γεγονός ότι ανεξαρτήτως των εκάστοτε πολιτικών ανελευθεριών ή των οικονομικών δυσκολιών, οι καλλιτέχνες πάντα θα καταφέρνουν να βρίσκουν τον τρόπο παραγωγής  και επικοινωνίας του καλλιτεχνικού τους οράματος.

Small World Effect
Tη δεκαετία του 1960 ο Stanley Milgram πραγματοποίησε ένα πείραμα για να αποδείξει πόσο μικρός είναι εν τέλει ο κόσμος μας. Ζήτησε από έναν αριθμό ατόμων να προωθήσουν ένα γράμμα που προοριζόταν για ένα τελείως άγνωστό τους άτομο. Πολλά από τα γράμματα δεν έφτασαν τον προορισμό τους, αλλά το ¼ από τα γράμματα αυτά έφτασε στον τελικό παραλήπτη του και μάλιστα αφού είχε περάσει από ένα μέσο όρο έξι ατόμων.

Gephi-ρώντας την Τέχνη
Οι φοιτητές του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Πολιτιστικής Διαχείρισης του Πάντειου Πανεπιστημίου 2016-2017 με επιβλέποντες τον Αναπληρωτή Καθηγητή Γιάννη Σκαρπέλο και τον Δρ. Ανδρέα Ζαχαριάδη, εξέτασαν καλλιτεχνικά δίκτυα στην Ελλάδα και τα αποτύπωσαν με την αξιοποίηση τεχνολογικών εργαλείων επεξεργασίας δεδομένων, συγκεκριμένα με την εφαρμογή ανοιχτής αρχιτεκτονικής Gephi.

Το αποτέλεσμα της Ανάλυσης Κοινωνικών Δικτύων (Social Network Analysis - SNA) αξιοποιεί τη Θεωρία των Δικτύων και διερευνά τις κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των ατόμων. Τα δίκτυα αυτά αποτυπώνονται με γράφους (διαγράμματα δικτύων) στους οποίους οι κόμβοι αναπαρίστανται ως κύκλοι και οι σχέσεις/οι δεσμοί αναπαρίστανται ως γραμμές. Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον εικαστικό αποτέλεσμα είναι αποκαλυπτικό για την ένταση και την ποιότητα των καλλιτεχνικών συνεργασιών σε συνθήκες έμπνευσης και δημιουργίας στα χρόνια της κρίσης με μηδενική χρηματοδότηση και αμήχανες εθνικές πολιτικές για τον πολιτισμό.

Συμμετέχοντες

Hesperia Guitar Ensemble
Το μουσικό σύνολο ξεκίνησε την πορεία του το 2007 με μια παρέα παιδιών υπο την καθοδήγηση του Φρ. Καραγιαννόπουλου στο Δημοτικό Ωδειο Υμηττού. Σήμερα αποτελείται από τα περισσότερα από εκείνα τα «πιτσιρίκια» και με την προσθήκη καινούργιων μελών τόσο από το Εθνικό Ωδείο Υμηττού όσο και από το Εθνικό Ωδείο Πειραιά και ευελπιστεί να καθιερωθεί ώς ένα σχήμα που σκοπό έχει την παρουσίαση πρωτότυπων και διασκευασμένων έργων για κιθαριστικό σύνολο. Το ensemble απαρτίζεται από τους μουσικούς: Κωστή Δάναλη, Σοφία Ορσοπούλου, Γιώργο Περράκη, Κλαίρη Αρκουμάνη, Πάνο Τσιαρέα, Θοδωρή Μούσχουρο, Μυρτώ Τσιαρέα, Διονυσία Μούγια, Ωρίωνα Πασιάκο και Γρηγόρη Αναγνώστου.

Ομάδα Fabrica | 7 Θανάσιμα Αμαρτήματα
Είναι πραγματικά αμαρτωλές οι πράξεις μας ή μήπως οι σκέψεις μας μπορεί να είναι και λυτρωτικές; Πού θα σε οδηγήσει η λαγνεία σου και πού θα φτάσεις με την οργή; Τι σημαίνει φθόνος, πώς νιώθεις για την αλαζονεία σου και πώς είναι η οκνηρία; Πόσο λαίμαργος μπορείς να είσαι και πού θα καταλήξεις με την απληστία σου; Το σώμα μιλά. Το σώμα πάλεται. Το σώμα αντιδράει. Και η φωνή σας καλεί σε μια παράσταση που δεν υπάρχουν πρέπει, μη και αντιστάσεις! Η ανοιχτή, πολυδραστική ομάδα Fabrica Athens αποτελείται από νέους καλλιτέχνες που αντιμετωπίζουν το θέατρο ως «φάμπρικα», ως ένα εργοστάσιο ιδεών και τεχνών. Μέσα από τη διαδικασία εργαστηρίων που επίκεντρο έχουν το θέατρο της έρευνας, έξι μέλη της ομάδας οδηγηθήκαμε στη συνδημιουργία μιας παράστασης, βασισμένης από την αρχή στις δικές μας ανάγκες και τους προσωπικούς μας δρόμους έκφρασης.

Γιάννης Σκαρπέλος
Ο Γιάννης Σκαρπέλος είναι Κοινωνιολόγος, Αναπληρωτής Καθηγητής Οπτικών Σπουδών. Διδάσκει στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού από το 1996. Έχει διατελέσει Διευθυντής του ΠΜΣ στην Πολιτιστική Διαχείριση, Αντιπρόεδρος του Τμήματος, ενώ τη διετία 2014-2016 διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος. Έχει διδάξει ακόμη στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ψυχολογία και ΜΜΕ», ενώ από το 2004 διδάσκει στο μεταπτυχιακό «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Έχει γράψει τα βιβλία: Terra Virtualis: Η Κατασκευή του Κυβερνοχώρου (Νεφέλη, 1999), Ιστορική Μνήμη και Ελληνικότητα στα Κόμικς (Κριτική, 2000) και Εικόνα και Κοινωνία: Από την Τεκμηριωτική Φωτογραφία στην Οπτική Κοινωνιολογία (Τόπος, 2012). Είναι μέλος της International Visual Sociology Association, και έχει διατελέσει μέλος του Διοικητικού της Συμβουλίου το διάστημα 2002-2005, και 2012-2015.

Βασίλης Αυδίκος
Ο Βασίλης Αυδίκος γεννήθηκε το 1979 στην Πρέβεζα. Σπούδασε στον Πειραιά, στη Γλασκώβη και στο Σέφιλντ. Είναι εκλεγμένος λέκτορας στο Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πάντειου Πανεπιστήμιου, ενώ έχει διδάξει σε διάφορα πανεπιστήμια της Ελλάδας (ΑΠΘ, ΑΣΟΕΕ, Χαροκόπειο, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΣΣΕ). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι η δημιουργική οικονομία, η σχέση χώρου-ιδεολογίας και η περιφερειακή ανάπτυξη και πολιτική. Έχει γράψει το βιβλίο «Οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες στην Ελλάδα» (Επίκεντρο, 2014).

Info
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου, ώρα 18:00
Κτίριο ΔΕΣΚΟΙ Παντείου Πανεπιστημίου
Λαγουμιτζή 1 και Χαριλάου Τρικούπη 22
Δωρεάν είσοδος
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6976 66 49 16

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ CLICKATLIFE ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ 2017

διαβάστε επίσης
  • ΟΛΑ
  • CULTURE