Η μελιτζάνα κλέβει τη… δόξα από το αβοκάντο

melitzanes
ΠΕΜΠΤΗ, 17 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016

Όλα δείχνουν ότι η μελιτζάνα είναι η επόμενη υπερτροφή και πολλοί σεφ ανά τον κόσμο ήδη την προτιμούν από το αβοκάντο και άλλα συναφή και την αναδεικνύουν με τα πιάτα τους, σύμφωνα με την Telegraph.

Η μελιτζάνα φαίνεται πως περνά φάση αναγέννησης κι έχει αρχίσει να κλέβει την παράσταση τους τελευταίους μήνες στα πιάτα διαφόρων σεφ σε όλο τον κόσμο, παραμερίζοντας, μάλιστα, το πολύ δημοφιλές αβοκάντο, που τα τελευταία χρόνια «ξετρύπωνε» παντού.

Η νέα αυτή τάση ξεκίνησε κυρίως χάρη στην τάση που αναδεικνύει την κουζίνα της Μέσης Ανατολής, της οποίας ηγήθηκε ο Yotam Ottolenghi, ένας σεφ από το Ισραήλ, με μεγάλη επιρροή στα γαστρονομικά δρώμενα. Ο Ottolenghi έχει μεγάλο πάθος με τις μελιτζάνες, θεωρώντας τες εξαιρετική τροφή, η οποία μπορεί να είναι γνωστή ως «το κρέας των φτωχών», αλλά στην πραγματικότητα είναι η «πλούσια λιχουδιά του χορτοφάγου».

Ο διάσημος σεφ αναφέρεται σε πιάτα όπως το κλασικό τούρκικο ιμάμ μπαϊλντί (που μεταφράζεται ως «η λιποθυμία του Ιμάμ», από το θρύλο που θέλει έναν Ιμάμ –μουσουλμάνο, θρησκευτικό ηγέτη- να λιποθυμά αφού το δοκιμάσει) και στο hünkar begendi («η απόλαυση του σουλτάνου»), που είναι πουρές καπνιστής μελιτζάνας με τόπινγκ αρνιού.

Εντύπωση προκαλεί, μάλιστα, ότι και στα 5 επιτυχημένα εστιατόρια του Ottolenghi στο Λονδίνο, οι μελιτζάνες πρωταγωνιστούν και σερβίρονται ψητές, γλασαρισμένες με miso, γεμιστές με τυρί ή ως κροκέτες. Κι όπως ήδη έχει αποδειχτεί στο παρελθόν, ό,τι συμβαίνει στις κουζίνες του Ottolenghi, σύντομα συμβαίνει και αλλού.

Η Βρετανίδα-Ιρανή σεφ, Sabrina Ghayour, συγγραφέας του Persiana and Sirocco, που βρίσκεται ανάμεσα στα βιβλία μαγειρικής με τις υψηλότερες πωλήσεις των 2 τελευταίων χρόνων, λατρεύει να ψήνει τις μελιτζάνες και να τις πασπαλίζει με κύμινο, συνοδεύοντάς τες με γιαούρτι με σαφράν ή να χρησιμοποιεί τηγανητό σιμιγδάλι για κρούστα. Τα τσιπς μελιτζάνας με ντιπ γιαουρτιού με μάραθο είναι επίσης ιδιαιτέρως δημοφιλή στο εστιατόριο Spuntino στο Soho του Λονδίνου, ενώ στο εστιατόριο Morito τις τηγανίζουν μαζί με χουρμάδες και φέτα. Οι μελιτζάνες είναι τόσο στη (γαστρονομική) μόδα αυτή την εποχή, που οι vegan τις χρησιμοποιούν για να φτιάξουν “fakon”, δηλαδή ψεύτικο μπέικον. Ένας λόγος είναι, φυσικά, ότι εκτός από νόστιμες είναι και σούπερ υγιεινές, λόγω της ανθοκυανίνης τους που τους δίνει το μοβ χρώμα και είναι φουλ αντιοξειδωτική, ενώ η φλούδα τους έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτοθρεπτικά συστατικά και χλωρογενικό οξύ.

Forbidden veg #fakebacon #vegan #pathetic

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Hans Europe Express (@hkember) στις

Όλα αυτά τα οφέλη, λοιπόν, μπορεί να αξιοποιήσει κάποιος σε διάφορα είδη κουζίνας και πιάτα, όπως το διάσημο γαλλικό πιάτο με λαχανικά ratatouille, το ανατολίτικο ντιπ baba ghanoush, όπου αναμειγνύουν τη μελιτζάνα με ταχίνι, ντομάτες ελαιόλαδο και διάφορα μυρωδικά, τον ελληνικό μουσακά και τα παπουτσάκια ή το ιταλικό parmi (parmigiana di melanzane), που είναι παρμεζάνα με φέτες μελιτζάνας και ντομάτα.

Εκτός, όμως, από τα μενού των εστιατορίων, η μελιτζάνα κάνει θραύση και γενικότερα, με το χρώμα της να κυριαρχεί στη μόδα, ενώ υπάρχει και online startup, η EggplantMail, η οποία στέλνει για λογαριασμό των πελατών της ανώνυμες μελιτζάνες με ένα μήνυμα χαραγμένο στη φλούδα τους, εκμεταλλευόμενοι το σχήμα και το συμβολισμό της, που της δίνει μια πιο σεξουαλική σημασία. Η εταιρία, μάλιστα, έγινε τόσο δημοφιλής, που αναγκάστηκε να κλείσει προσωρινά, καθώς η ζήτηση ήταν εξαιρετικά μεγαλύτερη των δυνατοτήτων της.

Όπως και να’χει, η μελιτζάνα είναι… hot, παίρνει διαστάσεις και τα μενού των εστιατορίων βρίσκουν συνεχώς τρόπους να την αξιοποιήσουν και να την αναδείξουν.