Τελικά τι ρόλο παίζει το διαδίκτυο στον ελληνικό τουρισμό;

ksenodoxeio-booking-diadiktuo-taksidi
ΔΕΥΤΕΡΑ, 06 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017

Η νέα έρευνα του Oxford Economics εξετάζει τον αντίκτυπο του διαδικτυακού περιεχομένου στον ελληνικό τουρισμό και τα αποτελέσματα είναι πολλά και ενδιαφέροντα.

Το ότι το ευρύ κοινό θεωρεί το διαδικτυακό περιεχόμενο μια αξιόπιστη πηγή πληροφοριών για επερχόμενα ταξίδια δεν είναι κάτι νέο. Όλοι μας, πλέον, ζούμε σε μια εποχή που το διαδίκτυο αποτελεί τεράστιο εργαλείο, ειδικά στο ταξιδιωτικό κομμάτι, ως προς την ενημέρωση για έναν τόπο, την οργάνωση του ταξιδιού, αλλά και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Πώς, όμως, ακριβώς έχει επηρεάσει το κομμάτι του ταξιδιού και σε τι βαθμό;

H Google και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) διοργάνωσαν εκδήλωση για την παρουσίαση της νέας μελέτης του Oxford Economics, με θέμα: «O αντίκτυπος του διαδικτυακού περιεχομένου στον Ευρωπαϊκό Τουρισμό». Η μελέτη εξετάζει την αξία του ψηφιακού περιεχομένου για τον τουριστικό τομέα έξι χωρών της νότιας Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, ποσοτικοποιώντας τις δυνατότητες ανάπτυξης και αύξησης της απασχόλησης που δημιουργούνται από την αυξημένη υιοθέτηση του διαδικτύου από τον τουριστικό κλάδο.

Σύμφωνα με την μελέτη, ένα 12% της πρόσφατης ανόδου στην απασχόληση στον τουριστικό τομέα οφείλεται στην αύξηση δημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου, ενώ υπολογίζεται ότι μπορούν να δημιουργηθούν 170.000 επιπλέον νέες θέσεις εργασίας από την ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου.

Πρώτα έρχεται το google search και μετά το ταξίδι 
Όταν κάποιος σχεδιάζει τις διακοπές του, το διαδίκτυο αποτελεί ένα κρίσιμο ερευνητικό εργαλείο. Η νέα μελέτη του Oxford Economics καταδεικνύει πόσο σημαντικό είναι το ψηφιακό περιεχόμενο για τους τουριστικούς προορισμούς σε όλη τη Νότια Ευρώπη. Όλο και περισσότερο, οι καταναλωτές ερευνούν και εμπιστεύονται πληροφορίες που βρίσκουν online, με ένα 60% να συγκεντρώνουν πληροφορίες από ιστοτόπους και κοινωνικά δίκτυα, γεγονός που χαρακτηρίζει αυτές τις πηγές ως πιο αξιόπιστες σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα και τις προσωπικές συμβουλές και πληροφορίες. Μάλιστα, το 56% των τουριστικών εσόδων στις χώρες της Ε.Ε. προέρχεται πλέον από κρατήσεις που έχουν ξεκινήσει ή και ολοκληρωθεί μέσω του διαδικτύου, ποσοστό που έχει αυξηθεί κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 43% που βρισκόταν το 2012.

Το πολιτιστικό περιεχόμενο αποτελεί βασικό στοιχείο στην έρευνα πιθανών ταξιδιωτών όταν αυτοί σχεδιάζουν κάποιο ταξίδι τους. Οι αναζητήσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό έχουν αυξηθεί κατά 45% από το 2010. Συγκεκριμένα  στην Ελλάδα, το 35% των τουριστικών αναζητήσεων σχετίζεται με πολιτιστικά αξιοθέατα, μουσική, τέχνες, φεστιβάλ, ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

Το διαδίκτυο και η αγορά εργασίας
Αυτή η αναζήτηση πληροφοριών δεν βοηθά μόνο τους επισκέπτες στην Ελλάδα να βρουν αυτό που αναζητούν, αλλά αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για τις τοπικές τουριστικές επιχειρήσεις και τους πολιτιστικούς φορείς να αυξήσουν το διαδικτυακό κοινό τους. Πολύ περισσότερο, οι ξεκάθαρες και εύκολα προσβάσιμες διαδικτυακές πληροφορίες μπορούν να δώσουν ώθηση στις τοπικές οικονομίες. Αυτό το γεγονός, μεταφράζεται σε θέσεις εργασίας και αύξηση του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με την έρευνα, ένα 12% της πρόσφατης ανόδου στην απασχόληση στον τουριστικό τομέα οφείλεται στην αύξηση δημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου. Συνολικά, ο ψηφιακός τουρισμός συνεισφέρει το 3,2% του ΑΕΠ της χώρας μας και το 4% της απασχόλησης. Όπως καταδεικνύει η μελέτη του Oxford Economics,  μπορούν να δημιουργηθούν 170.000 επιπλέον θέσεις εργασίας από την αύξηση του ψηφιακού περιεχομένου. Η ευκαιρία αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Ελλάδα, όπου ο τουρισμός αποτελεί ένα βασικό κομμάτι της οικονομίας, συνεισφέροντας το 19% του ΑΕΠ.

Τι είναι το Grow Greek Tourism Online
Πρόκειται για μια διαδικτυακή πλατφόρμα που δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξετε τις ψηφιακές σας ικανότητες και να βελτιώσετε την online παρουσία της τουριστικής σας επιχείρησης, εντελώς δωρεάν. Δωρεάν εκπαιδευτικά video βοηθούν να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας για το ψηφιακό marketing, ακολουθώντας το δικό σας ρυθμό, ενώ μπορείτε να επιλέξετε τα θέματα που θέλετε να μάθετε ή ολοκληρώστε όλα τα θέματα για να αποκτήσετε το πιστοποιητικό ολοκλήρωσης από την Google και το IAB Europe.

Κατά τη διάρκεια των τριών χρόνων του προγράμματος Grow Greek Tourism Online, μίας πρωτοβουλίας της Google σε συνεργασία με το Υπουργείου Τουρισμού, το ΣΕΤΕ και τον ΕΟΤ, περισσότεροι από 70.000 επαγγελματίες, αλλά και μελλοντικά στελέχη του τουρισμού εκπαιδεύθηκαν σε ψηφιακές δεξιότητες και εργαλεία σε όλη τη χώρα μέσα από τις εθνικές δράσεις του προγράμματος. Μία τέτοια επαγγελματίας είναι η κ. Ντίνα που άνοιξε ένα μικρό ξενοδοχείο στη Μεσαριά. Αυτή είναι η ιστορία της.

Η εκπαίδευση περιλαμβάνει:

  • Τη δωρεάν πλατφόρμα διαδικτυακής εκπαίδευσης με μαθήματα και βέλτιστες πρακτικές σε τομείς όπως η δημιουργία online παρουσίας μιας επιχείρησης, social media marketing κ.ά.
  • Τα ομαδικά σεμινάρια και τις προσωπικές συναντήσεις σε περισσότερες από 80 πόλεις της Ελλάδας για τουριστικές επιχειρήσεις
  • Τα δωρεάν σεμινάρια σε 37 πανεπιστήμια σε όλη τη χώρα που συνεχίζονται μέχρι το τέλος του έτους
  • Το ειδικό πρόγραμμα σε συνεργασία με το Δήμο Θήρας και το «Σαντορίνη Προορισμός όλο το χρόνο» για τις επιχειρήσεις του νησιού

Όπως αναφέρει η Μαρία Φουντά, Διευθύντρια Μάρκετινγκ της Google Ελλάδας, «το πρόγραμμα Grow Greek Tourism Online της Google έχει βοηθήσει χιλιάδες τουριστικούς προορισμούς της χώρας να βρεθούν online και να βελτιώσουν την ψηφιακή τους παρουσία. Εκπαιδεύσαμε ειδικούς συμβούλους, οι οποίοι παρέχουν δωρεάν προσωπικές συναντήσεις με επαγγελματίες του τουρισμού, σε περισσότερες από 80 πόλεις σε όλη τη χώρα. Έχουμε επίσης εκπαιδεύσει, χιλιάδες φοιτητές και αποφοίτους στις βασικές δεξιότητες του digital marketing. Σύμφωνα με έρευνά μας, το  67% των εκπαιδευμένων μικρομεσαίων επιχειρήσεων επιβεβαίωσαν ότι είδαν συγκεκριμένα εμπορικά αποτελέσματα ενώ το 81% του συνόλου των εκπαιδευμένων ανέφερε ότι άλλαξε τον τρόπο που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο μετά την εκπαίδευσή μας. Επιπλέον σχεδιάζουμε να επεκτείνουμε περαιτέρω την προσπάθειά μας τους επόμενους μήνες». 

Σύμφωνα με την Ιωάννα Δρέττα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Marketing Greece: «το διαδίκτυο έχει, πλέον, καταστεί βασικό κανάλι ενημέρωσης και σχεδιασμού ταξιδιωτικών εμπειριών. Το περιθώριο βελτίωσης για τη χώρα μας σε αυτό το πεδίο, είναι, ακόμα, πολύ μεγάλο και πρέπει να το εκμεταλλευτούμε για να καταφέρουμε να μείνουμε σταθεροί στους στόχους μας για την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. O ΣΕΤΕ, μέσω της Marketing Greece, στοχεύει από τη μια πλευρά να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού και από την άλλη να υποστηρίξει τις τουριστικές επιχειρήσεις προς αυτή τη κατεύθυνση».