Μακροβούτι αυτογνωσίας και κάθαρσης στα νερά της «Θείας Κωµωδίας»

theia-komodia-vasitas
ΤΡΙΤΗ, 30 ΜΑΙΟΥ 2017

Από την Ελένη Πετάση.

Μακροβούτι σε επικίνδυνα νερά έκανε η Αργυρώ Χιώτη και η οµάδα Vasistas (σε συνεργασία µε τον ποιητή και µεταφραστή Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο) συµπτύσσοντας δραστικά τους 14.233 στίχους της «Θείας Κωµωδίας» του ∆άντη. Και πέτυχε να φθάσει στην ουσία αυτού του εµβληµατικού αφηγηµατικού ποιήµατος του Μεσαίωνα, παραθέτοντας επιλεγµένα αποσπάσµατα από τα τρία µέρη του -«Κόλαση», «Καθαρτήριο», «Παράδεισος»- εµποτισµένα µε ποιήµατα από την «ανθολογία του Σπουν Ρίβερ» του Έντγκαρ Λι Μάστερς και των αιρετικών «Κάντος» του Έζρα Πάουντ που επικαιροποίησαν την παράσταση. Η σκηνική αυτή αφήγηση (κυρίως ατοµική σε µορφή αναλογίου αλλά και συλλογική εν είδει Χορού) αναδεικνύει την πολυσηµία και τον γλωσσικό πλούτο του αλληγορικού όσο και αυτοβιογραφικού επικού κειµένου που διαχειρίζεται κοσµολογικούς, θρησκευτικούς, οντολογικούς και ηθικούς προβληµατισµούς της εποχής του Dante Alighieri (τέλη 13ου και αρχές του 14ου αιώνα). Εµπλουτισµένη µε εξαίσια µουσική που ερµηνεύει ζωντανά ένα θαυµάσιο κουαρτέτο εγχόρδων (Στιβ Ράιχ στην Κόλαση, Φίλιπ Γκλας στο Καθαρτήριο και στον Παράδεισο) καθιστά τον λόγο απολύτως καθαρό και προσιτό. Ας σηµειωθεί η αρτιότητα του σχεδιασµού ήχου από τον Jan Van de Engel και της µουσικής επιµέλειας από τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο.

Ταξιδεύουμε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, γνωρίζουμε τον κόσμο και τις ομορφιές του! 

Η δουλειά της οµάδας Vasistas, εξάλλου, ταυτίζεται µε τη µουσική, τη µουσικότητα του λόγου αλλά και την εκφραστική δυναµική του σώµατος. Στην προκειµένη περίπτωση απεικονίζει µε ισχυρό τρόπο την κάθοδο του ∆άντη στον Κάτω Κόσµο -και τη συµβολική µετάβασή του από το έρεβος στο φως- µε συνοδοιπόρο τον Ρωµαίο ποιητή Βιργίλιο και την αγαπηµένη του Ευρυδίκη. Σ’ αυτή τη διαδροµή αυτογνωσίας και κάθαρσης στροβιλίζονται γύρω τους πάνω σε roller blades οι ψυχές που συναντούν - εύρηµα που λειτουργεί εν τέλει θετικά καθώς, µαζί µε τους εµβληµατικούς φωτισµούς του Τάσου Παλαιορούτα και τα λιτά, ευφάνταστα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη (από τον φωτεινό κύκλο που περικλείει τους ήρωες µέχρι τις κλειστοφοβικές «κουρτίνες» που τους πνίγουν στην Κόλαση για να µετατραπούν σε αέρινα πανιά στον Παράδεισο) δηµιουργεί την αρµόζουσα ατµόσφαιρα.

Μόδα και Ομορφιά με προτάσεις και tips από τους ειδικούς του στυλ, Πάρτε ιδέες!

Οι δύο κύριοι ηθοποιοί -Ευθύµης Θέου (∆άντης) και Φιντέλ Ταλαµπούκας (Βιργίλιος)- καθηλωµένοι στα µικρόφωνά τους αφηγούνται µε εσωτερική δύναµη τα τεκταινόµενα ακολουθώντας άψογα τον ρυθµό που επιβάλλει η ιδιαίτερη τονικότητα των οµοιοκατάληκτων στίχων. Αλλά και το εξαµελές σύνολο των ερµηνευτών -Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ελένη Βεργέτη (ξεχωρίζει ως Βεατρίκη στην τελευταία σκηνή της παράστασης), Ματίνα Περγιουδάκη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Γιάννης Κλίνης- συγχρονισµένο κινησιολογικά, λειτουργεί ως µουσικό όργανο µετατρέποντας τους στίχους σε τραγούδι, ύµνο ή ακόµα και σε ψαλµωδία. Μια παράσταση που αξίζει να επαναληφθεί. 

ΕΛΕΝΗ ΠΕΤΑΣΗ / [email protected]