Γνωρίζουμε τους ανθρώπους πίσω από το 2ο Reborn in Athens

reborn-in-athens
ΤΕΤΑΡΤΗ, 28 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

Ζητήσαμε από τους ηθοποιούς και σκηνοθέτες του 2ου Reborn in Athens να μας μιλήσουν για το Φεστιβάλ, την εμπειρία τους και, φυσικά, τις παραστάσεις που θα δούμε.

Λάζαρος Παπαδόπουλος | Μένγκελε | Θηβαϊκό Πειραματικό Θέατρο

Μετά τις πρώτες αναγνώσεις του «Μένγκελε» του Τριαρίδη, μου έκανε εντύπωση ο αιχμηρός, ο ερωτικός, ο λυρικός του λόγος. Και πόσο εύκολα μου δημιουργούσε εικόνες, πόσα σκοτεινά και ημιφωτισμένα κάδρα! Το ίδιο κατανοητά και ξεκάθαρα ήταν όλα κι όταν ακολούθησε η δραματουργική επεξεργασία με τους ηθοποιούς. Πόσο όμως άρχισε να δυσκολεύει η κατάσταση, όταν ξεκίνησαν οι πρόβες, όταν αρχίσαμε να οπτικοποιούμε τις λέξεις, όταν αρχίσαμε να ανασαίνουμε με τα σημεία στίξης, όταν έπρεπε να μπαινοβγαίνουμε σε πολύ σκοτεινές καταστάσεις. Το κουβάρι το ξεμπλέξαμε μετά από οκτώ μήνες και να’ μαστε εδώ στο 2o Reborn in Athens.

Όταν ακούσαμε για το φεστιβάλ αυτό, χωρίς δεύτερη σκέψη, στείλαμε την αίτηση και το βίντεό μας. Επιλεγήκαμε και παρουσιάζουμε τον «Μένγκελε» του Θ. Τριαρίδη στις 1 και 2 Ιούλη και είμαστε αγχωμένοι και χαρούμενοι μαζί. Ως κάτοικος εκτός των τειχών είμαι ευτυχής που υπάρχουν ακόμα τέτοιοι δρόμοι, όπως αυτοί που ανοίγει το Reborn, για να φορτωθούμε τα σκηνικά μας, τα κοστούμια και τα όνειρά μας και να τα απλώσουμε στη σκηνή του Θησείον, να τα δείτε μαζί μας.

Μαρίνα Κακκουλή | Απόκοπος | Θεσσαλονίκη

Ο Απόκοπος γράφτηκε από τον Μπεργαδή γύρω στο 1500. Είναι ένα έμμετρο κείμενο γραμμένο σε μεσαιωνικά ελληνικά με στοιχεία κρητικού ιδιώματος. Ο ποιητής, παρόλο που γράφει σε μία αλλιώτικη από τη δική μας εποχή, εγκλείει μέσα στο κείμενο του έννοιες πανανθρώπινες και απόλυτα σύγχρονες, μιλάει για την ουσία της ζωής που είναι η ίδια η δίψα για ζωή. Ένας αφηγητής κατεβαίνει στον Άδη, με βασικό εργαλείο το σώμα, τη φωνή και τη σιωπή, αφηγείται τι είδε, τι άκουσε, τι άλλαξε. Πρόκειται για μία παράσταση η οποία κινείται ανάμεσα στο σύγχρονο και το άχρονο, ανάμεσα στον θάνατο και τη ζωή. Με τη συμμετοχή της παράστασής μας στo 2o Reborn in Athens επιδιώκουμε το αθηναϊκό κοινό να έρθει σε επαφή με αυτό το υπέροχο κείμενο, με αυτό τον αλλιώτικο κόσμο που είναι ποτισμένος με τις καθημερινές χαρές της ζωής.

Σίμος Τζίτζης | Οιδίπους | Θέατρο Πλαστελίνης Ναύπλιο

Το Reborn in Athens αποτελεί έναν δίαυλο επικοινωνίας ομάδων της επικράτειας που επιδιώκουν να παρουσιάσουν το έργο τους σε ένα ευρύτερο κοινό. Έτσι μέσω αυτής της συνδιαλλαγής καλλιτεχνικών απόψεων επιδιώκουμε να προβάλλουμε τη δική μας οπτική σε όσα συμβαίνουν μέσω ενός κλασσικού έργου όπως ο Οιδίποδας, καθώς και να πάρουμε ερεθίσματα από τις υπόλοιπες ομάδες και το αθηναϊκό κοινό. Με αυτόν τον τρόπο το Reborn in Athens κατορθώνει να αντιστρέψει τη συνήθεια οι ομάδες της Αθήνας να προβάλλουν την δουλειά τους στην επαρχία παίρνοντας το ρίσκο για το ακριβώς αντίστροφο.

Ο Οιδίποδας παρουσιάζεται μέσα από μια άλλη ματιά όπου ο παντοδύναμος Θεός μεταχειρίζεται τους πολίτες ως μια πολυμορφική έννοια που πηγάζει από τις εξελίξεις της κάθε εποχής, καθώς και τις εσωτερικές αξίες των ανθρώπων.

Η δουλεία μας έγινε αντικαθιστώντας συνθήκες του έργου με σημερινές. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθήσαμε να το αποδώσουμε πιο άμεσα σαν να συμβαίνει αυτή τη στιγμή (π.χ. έγινε χρήση των pokemon, συγκεκριμένα του pikatchu ως Θεού Δία καθώς και χρήση των pokeball για την αναζήτηση αξιών), ώστε η απόδοση του έργου να είναι σαφής και άμεση, με βάση την εποχή στην οποία ζούμε, αποτυπωμένη από νέους καλλιτέχνες.

Θεωρήσαμε ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος ώστε να αφορά τον καθένα μας αλλά και να αποδοθεί αληθινά, δίχως υπερβολές, πάντα με σεβασμό στο κείμενο. Άλλωστε αποτελεί έναν πειραματισμό, έπειτα από πολλές έρευνες γύρω από το έργο. Ελπίζω το αποτέλεσμα του Οιδίποδα να προβληματίσει το κοινό με ένα έργο που μπορεί να έχει ξαναδεί, όμως με διαφορετικό τρόπο από ό,τι ποτέ πριν.

Θωμάς Βελισσάρης | «Ο Βίος Του Ευστράτιου» | Θέατρο Εταιρότητα, Θεσσαλονίκη

Το έργο βασίζεται σε λογοτεχνικά και πραγματικά σημεία αναφοράς. Τον περασμένο χειμώνα έγινε στο Θέατρο Εταιρότητα ένα εργαστήρι υποκριτικής και δημιουργικής γραφής με τη συμμετοχή μαθητών μου, απόφοιτων της σχολής «Βασίλης Διαμαντόπουλος». Το εργαστήριο ξεκίνησε από αυτοσχεδιασμούς των νεαρών ηθοποιών με μία γενική θεματική περί ζωής. Γύρω από αυτούς τους αυτοσχεδιασμούς υφάνθηκε ένα πλέγμα από τους βίους κάποιων πολύ συγκεκριμένων λογοτεχνικών ηρώων (Αρτέμιο Κρουζ του Κάρλος Φουέντες και Πέδρο Πάραμο του Χουάν Ρούλφο) καθώς και από βίους Αγίων αλλά και πραγματικών προσώπων – κυρίως κατοίκων του χωριού Βροντού στην Πιερία. Ο ίδιος ο Ευστράτιος είναι βασισμένος σε πραγματικό πρόσωπο του νεοελληνικού επιχειρείν. Σε αυτό το συνονθύλευμα πραγματικότητας και μυθοπλασίας, πραγματοποιήθηκε μία παράσταση με σημεία αναφοράς πια, από τη μουσική παιδεία της Ελλάδας των τελευταίων 30 ετών. Και ενώ είχαν προγραμματιστεί μόλις δυο παραστάσεις του έργου – ως αποτέλεσμα πειραματικού εργαστηρίου – στην Θεσσαλονίκη, η παράσταση γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία. Από εκεί και πέρα ανέλαβαν τα παιδιά της ομάδας Εταιρότητα, ώστε η παράσταση να ταξιδέψει και εκτός «έδρας». Ένας από τους σταθμούς, το Θέατρο «Θησείον», που δίνει για δεύτερη φορά την ευκαιρία σε ομάδες της περιφέρειας να δείξουν τη δουλειά τους στην Αθήνα. Είμαστε πολύ περίεργοι για την απήχηση της παράστασης σε μία μερίδα του αθηναϊκού κοινού και από εκεί νομίζω θα κριθεί και η συνέχεια της παράστασης σε ό, τι αφορά στην παρουσία της ομάδας στην πρωτεύουσα.

Ναταλί Μάνδηλα | Feral | Κέρκυρα

Η παράσταση Feral παίζει με την φιγούρα του ζωανθρώπου. Αρχικός μου στόχος ήταν η δημιουργία ενός σώματος το οποίο δεν κουβαλά τις ανθρώπινες του ιδιότητες, αλλά εισχωρεί σε έναν κόσμο μεταμορφώσεων μέσα από τις οποίες  βιώνει τον αυτοματισμό της φύσης. Η απώλεια της έννοιας της προσωπικότητας, η αίσθηση της ολότητας της ύπαρξης, η παράδοση σε μια κατάσταση μειωμένης βούλησης είναι κάποια από τα ζητήματα  που με κέντρισαν στο δίπολο άνθρωπος-ζώο ή άνθρωπος-φύση εν γένει. Το έργο αυτό έχει παρουσιαστεί πρώτη φορά στην Κέρκυρα το 2016. Η συμμετοχή μου στο 2ο Reborn in Athens μου δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσω τη δουλειά μου ξανά και να βοηθήσω το έργο να εξελιχθεί μέσω της επαφής του με ένα διαφορετικό κοινό.

Βαγγέλης Κοσμίδης | Rendez-vous? Meat me on Facebook | Θεσσαλονίκη

Η παράσταση Rendez-vous? Meat me on Facebook έχει θέμα τις ερωτικές σχέσεις των νέων και το πως αυτές δομούνται και επηρεάζονται από τα social media. Εντάσσεται στο φάσμα του επινοημένου θεάτρου ( devised theatre ) και προέκυψε μετά από μια μεγάλη έρευνα και έπειτα από πολλές συνεντεύξεις. Αυτό το υλικό, οι πραγματικές ιστορίες και οι προβληματισμοί μας πάνω στα θέματα που ανέκυψαν όταν τις ακούσαμε για πρώτη φορά, αποτελεί μια πολύ σύγχρονη, ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη δραματουργία, η οποία ολοκληρώθηκε μετά από ένα έτος εργασιών πάνω σε τούτο το θέμα. Η παράσταση εξελίσσεται κατά τη διάρκεια ενός πάρτυ ή καλύτερα ενός ραντεβού της ομάδας με το κοινό για να μοιραστούμε τις ιστορίες μας και για να περάσουμε καλά. Για να μην μείνουμε ξανά μόνοι απόψε. Το πάρτυ αυτό γίνεται σε δυο χώρους, στον απτό - πραγματικό αλλά και στον πλασματικό: αυτόν του διαδικτύου και ειδικότερα σε μια ανοιχτή ομάδα στο Facebook, την οποία βλέπουμε από οθόνες προβολής και στην οποία μπορεί ο καθένας, να σχολιάζει ό,τι συμβαίνει μπρος στα μάτια του. Ως ομάδα Εnsemble 23 είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για τη συμμετοχή μας στο φεστιβάλ 2ο Reborn in Athens στις 14-15 Ιουλίου στο θέατρο Θησείον και αναμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία να έρθει το κοινό στο ραντεβού μας.

Ανοίγοντας έναν δίαυλο επικοινωνίας και καλλιτεχνικής συνδιαλλαγής μεταξύ της Αθήνας και των άλλων περιοχών της Ελλάδας, το Reborn in Athens επιστρέφει στο Θησείον, ένα Θέατρο για τις Τέχνες για τη δεύτερη διοργάνωσή του. Το πρόγραμμά του περιλαμβάνει ξεχωριστές παραστάσεις θεάτρου και χορού της περιφέρειας -από τη Θεσσαλονίκη, τη Θήβα, το Ναύπλιο και την Κέρκυρα-, που θα παρουσιαστούν από 1 έως 15 Ιουλίου.

Διαβάστε περισσότερα για το Φεστιβάλ