Άννα Παναγιωτοπούλου: «για όλα τα δεινά του πλανήτη χρεωμένη είναι η λευκή φυλή»

anna-panagiotopoulou-fotografia ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΤΡΙΤΗ, 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2014

Ο Αντώνης Λουδάρος ως «Κακός Λευκός», με τις σκηνοθετικές οδηγίες της Άννας Παναγιωτοπούλου και του Φωκά Ευαγγελινού, μεταμορφώνεται σε μεγαλο-εργολάβο, μάνατζερ, χρηματιστή, τραπεζίτη στο πιο επαναστατικό, οικολογικό μιούζικαλ: το «Ζέβρα πυτζάμα» που ενθουσιάζει τους λιλιπούτειους θεατές στη σκηνή του Badminton. Η παράσταση παρουσιάζεται μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου στην Αθήνα και στη συνέχεια θα ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη.

Συνήθεις ύποπτοι και συνεργάτες της Άννας Παναγιωτοπούλου επί χρόνια, η Μαριανίνα Κριεζή-με την οποία άφησαν εποχή στη θρυλική «Λιλιπούπολη» και ο Διονύσης Τσακνής, υπογράφουν αντίστοιχα το κείμενο, τους στίχους και τη μουσική της εντυπωσιακής παιδικής παράστασης.

Η Άννα Παναγιωτοπούλου εξηγεί πώς προέκυψε η συμμετοχή της: «Η Μαριανίνα Κριεζή είχε γράψει κάποια τραγούδια παιδικά και μαζί με τον Διονύση Τσακνή μου έβαλαν να τα ακούσω. Με τη Μαριανίνα είμαστε πολύ αγαπημένες φίλες και από τη Λιλιπούπολη μέχρι τώρα έχουμε κάνει πολλές δουλειές. Ήταν η ανάγκη μας να ξαναβρεθούμε, ήταν θέμα διάθεσης αλλά και τυχαίο γεγονός: αν τα τραγούδια δεν είχαν γραφτεί με την πρόθεση να γίνει το θεατρικό έργο, δεν θα υπήρχε και παράσταση».

Στο έργο ο άπληστος «Κακός Λευκός», αφού έχει καταστρέψει τον πλανήτη, θέλει να εφαρμόσει τα επιχειρηματικά του σχέδια ακόμα και στον φανταστικό «Παιδότοπο των Άστρων». Οι μικροί κάτοικοί του όμως εμποδίζουν τα σχέδιά του: τους υποδύονται νέοι, γεμάτοι κέφι και ενέργεια ηθοποιοί.

Στη ζεστή παρέα τους, απολαυστικός χαρακτήρας είναι ο μικρός «Ξερόλας», η μικρούλα που ντυμένη πριγκίπισσα θέλει διαρκώς να τραβά την προσοχή, το ζευγάρι των μικρών ερωτευμένων και φυσικά η Ρία που καταφτάνει σε αυτόν τον κόσμο των θαυμάτων μαζί με την υπερμεγέθη Ζέβρα της, με τις κόκκινες ρίγες.

Τα οικολογικά μηνύματα περνούν με χιούμορ ενώ αίσθηση προκάλεσε η …παρέλαση των λαχανικών εκτός σκηνής αλλά και οι αναφορές στα μεταλλαγμένα τρόφιμα. Η σκοτεινή πλευρά της «οικονομικής ανάπτυξης» και η οικολογία βρίσκονται στον θεματικό πυρήνα του έργου. Είναι σε θέση τα παιδιά να συλλάβουν όλες αυτές τις έννοιες;

«Τα παιδιά είναι πολύ έξυπνα και ώριμα. Όμως ακόμη κι αν δεν μπορούν να το εισπράξουν όλο, είναι πράγματα τα οποία οφείλουμε να τους τα πούμε. Τα παιδιά δεν μπορεί να φαντάζονται έναν παραμυθένιο κόσμο, όταν ο πλανήτης καταστρέφεται. Πρέπει να το ξέρουν και αν μπορούμε να ελπίζουμε ότι κάποιος θα το αλλάξει,  είναι τα παιδιά.

Ωστόσο, από ό, τι διαπιστώνω  με τις παραστάσεις τα παιδιά το εισπράττουν 100%. Δεν θέλω να περιαυτολογώ αλλά είναι μια παράσταση που αρέσει στα παιδιά, τους νέους και τους μεγάλους».

Ο Αντώνης Λουδάρος στο ρόλο του «Κακού Λευκού» ξεσηκώνει το παιδικό κοινό με τις ραδιουργίες του και τελικά διώχνεται κακήν κακώς. Το όνομα του ρόλου του έχει προφανείς συμβολικές προεκτάσεις:

«Το όνομα γεννήθηκε από μια διαπίστωση που κάναμε συζητώντας πάνω στο έργο, ότι για όλα τα δεινά του πλανήτη  χρεωμένη είναι  η λευκή φυλή. Έτσι δημιουργήθηκε ο Κακός Λευκός ο οποίος καταστρέφει τη γη,  διώχνει τους Ινδιάνους κ.τ.λ. Είναι μια ωραία αφορμή  να τον διώξουν με… ινδιάνικο τρόπο. Ο Αντώνης Λουδάρος διαθέτει αναμφισβήτητο ταλέντο-είναι αυτονόητο γιατί τον επιλέξαμε.  Έχει κι αυτόν τον σωματότυπο και μας άρεσε πολύ να είναι ογκώδης ο Κακός Λευκός.

Παράλληλα, τραγουδά καταπληκτικά κι επειδή στο έργο ο συγκεκριμένος ρόλος κινεί τα νήματα θέλαμε να είναι πρωταγωνιστής ένας εξαιρετικός ηθοποιός», αποκαλύπτει η Άννα Παναγιωτοπούλου.

Ο «Κακός Λευκός» δεν έχει στο μυαλό του μόνο το κέρδος και τις…μπίζνες αλλά έχει εμμονή και  με την ομοιομορφία. Στον δικό του κώδικα αξιών η διαφορετικότητα, σε όλες τις εκφάνσεις της, αποτελεί το κόκκινο πανί.

«Η μαύρη αντίδραση που κυκλοφορεί γενικώς  ταυτίζει το διαφορετικό με το κακό. Είναι ο απόλυτος συντηρητισμός. Έχει όλα τα αρνητικά ο Κακός Λευκός...», εξηγεί η Άννα Παναγιωτοπούλου και προσθέτει: «είναι πολύ γοητευτικό  να ξέρεις ότι απευθύνεσαι σε παιδιά που είναι το πιο αθώο και ανοιχτό κοινό από όλα. Εξάλλου είχα ασχοληθεί με τη Λιλιπούπολη μαζί με την Μαριανίνα Κριεζή και πιο παλιά, όταν ήμουν ακόμη νεαρή μητέρα είχα παίξει στην Ξένια Καλογεροπούλου».

Σε μια βιντεοπροβολή, βλέπουμε για λίγα λεπτά την εικόνα της Άννας Παναγιωτοπούλου  ως νεράιδα του μετρό, να «συνοδεύει» ένα από τα πιο τρυφερά τραγούδια της παράστασης. «Θέλαμε να βγει με κάποιο τρόπο η νεράιδα, εγώ ήμουν η πιο πρόχειρη και μου άρεσε να υπάρχω κάπου» μας αναφέρει με χιούμορ η Άννα Παναγιωτοπούλου.

Ευχάριστη έκπληξη ήταν όμως και η παρουσία του Διονύση Τσακνή στη σκηνή, πάνω σε μια μουσικλέτα «που αντί να καίει βενζίνη καίει μουσική». Στο ρόλο του «Ντιλιβερά της χαράς» και ως δυναμικός μαέστρος της ζωντανής ορχήστρας, ο Διονύσης Τσακνής «τα έψαλε»  αρκετές φορές στον αδιόρθωτο «Κακό Λευκό». 

«Ο Διονύσης Τσακνής δουλεύει εδώ και πολλά χρόνια στο θέατρο. Για μένα είναι η τρίτη φορά που συνεργάζομαι μαζί του και πάντα είναι όλα εξαιρετικά.  Η πρώτη ήταν, στη Μαντάμ Σουσού, στο θέατρο Βρετάνια, με τραγούδια της Μαριανίνας, ενώ η δεύτερη  ήταν πρόπερσι το καλοκαίρι στην επιθεώρηση. Η παρουσία του στη σκηνή προέκυψε επειδή επιθυμούσαμε ο μαέστρος να είναι ένα πρόσωπο μέσα στη δράση», τονίζει η Άννα Παναγιωτοπούλου.

Τα σκηνικά της παράστασης, των Γιώργου Γαβαλά και Γιάννη Μουρίκη, αντανακλούν την επινοητικότητα των παιδιών, όταν ταξιδεύουν στους δικούς τους κόσμους. Μας ξετρέλανε το πειρατικό καράβι και οι λιλιπούτειοι θεατές ενθουσιάστηκαν με την υπερμεγέθη φώκια και την επιβλητική ζέβρα-πυτζάμα. Τα πετυχημένα κοστούμια είναι της Αναστασίας Αρσένη και οι φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ. Η «Ζέβρα πυτζάμα»  ένας κόσμος ονείρων και φαντασίας, με …επίκαιρες δόσεις πραγματικότητας περιμένει μικρούς και μεγάλους έως τις 23 Φεβρουαρίου στο Badminton.

Στη συνέχεια η παράσταση θα ταξιδέψει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για περιορισμένο κύκλο παραστάσεων, από τις 8 Μαρτίου. Το πιθανότερο είναι ότι η παραγωγή θα επιστρέψει μετά τη Θεσσαλονίκη στην έδρα της, στο Badminton και αναζητούνται νέες ημερομηνίες.

Κείμενο – Στίχοι:  Μαριανίνα Κριεζή. Μουσική: Διονύσης Τσακνής. Σκηνοθεσία: Άννα Παναγιωτοπούλου, Φωκάς Ευαγγελινός. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς, Γιάννης Μουρίκης. Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη. Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ. Παραγωγός: Μιχάλης Αδάμ.

Πρωταγωνιστούν οι Αντώνης Λουδάρος, Μαριάννα Πολυχρονίδη, Σπύρος Παππάς, Αντιγόνη Ψυχράμη, Κωνσταντίνος Φάμης, Βανέσα Αδαμοπούλου, Αδάμ Τσαρούχης, Κωνσταντίνος Καϊκής, Ελίνα Μάλαμα, Νικορέστης Χανιωτάκης, Στράτος Λύκος, Βερόνικα Δαβάκη, Γιάννης Σοφολόγης, Ιώβη Φραγκάτου, Παναγιώτης Γουρζουλίδης, Στέλλα Βογιατζάκη, Μελίνα Ντούσικου, Αντώνης Παναγόπουλος. Συμμετέχει ζωντανή ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του Διονύση Τσακνή.

Πληροφορίες: «Ζέβρα πυτζάμα» στη σκηνή του Badminton έως τις 23 Φεβρουαρίου. Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ, 12 ευρώ, 10 ευρώ. Μέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Σάββατο στις 15:00 και κάθε Κυριακή στις 11:30 και στις 15:00. Προπώληση: www.viva.gr, www.abcd.gr , τηλ. 210 8840600, καταστήματα Public, Παπασωτηρίου και Seven Spots. SOS: σύμφωνα με ενημέρωση της 20ης Φεβρουαρίου, οι προγραμματισμένες παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη ακυρώνονται.

Μάνια Στάικου