Μάγια Πλισέτσκαγια: οι ρόλοι που ταυτίστηκαν με το μύθο της

magia-plisetskagia-foto-triti-2014
ΤΕΤΑΡΤΗ, 09 ΙΟΥΛΙΟΥ 2014

«Αυτά τα χέρια μπορούν ακόμη να κάνουν το κορμί της να πετάξει» έλεγε ο Μορίς Μπεζάρ για την Μάγια Πλισέτσκαγια. Ο σπουδαίος χορογράφος είχε συνθέσει ειδικά για τα 70α της γενέθλια, το ολιγόλεπτο εκπληκτικό σόλο «Ave Maya», το οποίο λάτρεψε η μεγάλη μπαλαρίνα.

«Αve Maya» είναι και ο τίτλος του γκαλά μπαλέτου που θα φιλοξενηθεί στο Ηρώδειο, στις 23 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή κορυφαίων χορευτών από τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου.

Θα τους απολαύσουμε σε μια ξεχωριστή βραδιά, να ερμηνεύουν αποσπάσματα από τους ρόλους που ταυτίστηκαν με το θρύλο της Πλισέτσκαγια. Τους έχει επιλέξει όλους-έναν προς έναν-όχι μόνο για την τεχνική τους αρτιότητα αλλά για το πάθος και την εκφραστικότητά τους, η μεγάλη κυρία του μπαλέτου, η ενενηντάχρονη σήμερα Mάγια Πλισέτσκαγια.

Και θα καθίσει ανάμεσα στο κοινό του Ηρωδείου-ενός από τα ωραιότερα θέατρα στον κόσμο, όπως έχει δηλώσει η ίδια στις προηγούμενες επισκέψεις της στην Ελλάδα- για να θαυμάσει τους συνεχιστές της δικής της «κληρονομιάς» στον κλασικό χορό.

Ένα θείο ταλέντο αλλά και μια ισχυρή προσωπικότητα που το υποστήριξε κόντρα στις θύελλες δύσκολων εποχών: το φαινόμενο Μάγια Πλισέτσκαγια, προήλθε από μια οικογένεια με καλλιτεχνικά γονίδια και εβραϊκές ρίζες. Η μητέρα της ήταν ηθοποιός του βωβού κινηματογράφου.

Έχασε τον πατέρα της πολύ μικρή, κατά τη διάρκεια των σταλινικών διώξεων, ενώ η μητέρα της, μαζί με το νεογέννητο αδελφό της βρέθηκαν στα γκουλάγκ του Καζακστάν. Έτσι η μικρή Μάγια τέθηκε υπό την προστασία της θείας της, η οποία ήταν χορεύτρια. Αυτή την ενθάρρυνε να κυνηγήσει την τύχη της στα μπαλέτα Μπολσόι και να ξεχωρίσει αμέσως χάρη στα υψηλά άλματα και τη θεατρικότητά της.

Ιστορική έμεινε η νέα ερμηνεία της στον «Θάνατο του κύκνου», ένα εκπληκτικό κομμάτι σφραγισμένο από άλλη μια μεγάλη μπαλαρίνα, την  Άννα Πάβλοβα. Για χρόνια, καθώς το άστρο της Μάγια έλαμπε ολοένα και πιο δυνατά στα μπαλέτα Μπολσόι, δεν της επιτρεπόταν να ταξιδεύει σε περιοδείες, γιατί το σοβιετικό καθεστώς φοβόταν μήπως αυτομολήσει στη Δύση. Χρειάστηκε η προσωπική παρέμβαση του Χρουτσόφ, ώστε να αρθεί η απαγόρευση το 1959.

Είναι μακρύς ο κατάλογος με τους πρωταγωνιστικούς ρόλους που ανέδειξε. Κορυφαία θεωρείται η ερμηνεία της ως Οντέτ και Οντίλ στη Λίμνη των Κύκνων το 1947, ως Αουρόρα στην Ωραία Κοιμωμένη του Γιούρι Γκριγκορόβιτς (1963) αλλά και στη χορογραφία του «Το πέτρινο λουλούδι» (1959). 

Ο Αλμπέρτο Αλόνσο χορογράφησε ειδικά για αυτήν τη «Carmen Suite» (1967), σε μουσική του συζύγου της, του συνθέτη και πιανίστα Ρόντιον Σέντριν-μια εκδοχή που είχε θεωρηθεί «σκανδαλωδώς ερωτική» από το σοβιετικό καθεστώς.

Ο Σέντριν έγραψε τη μουσική και για άλλη μια μεγάλη επιτυχία της, την «Άννα Καρένινα» (1972)- την πρώτη χορογραφική απόπειρα της Πλισέτσκαγια- και τον «Γλάρο». Ο Ρολάν Πετί εμπνεύστηκε για αυτή τον «La Rose Malade», ενώ ο Μορίς Μπεζάρ την «Ιsadora» (1976).

Η Πλισέτσκαγια αποσύρθηκε ως σολίστ από τα μπαλέτα Μπολσόι σε ηλικία 65 ετών. Στην καριέρα της βρέθηκε επικεφαλής ως καλλιτεχνική διευθύντρια σε μεγάλους οργανισμούς, όπως στην Όπερα της Ρώμης και στο Μπαλέτο της Λυρικής Σκηνής της Μαδρίτης.

Τα τραυματικά παιδικά της χρόνια, τις δύσκολες στιγμές της καριέρα της, τις προσωπικές σχέσεις της με διάσημους χορογράφους και συναδέλφους της αλλά και τη φιλία της με πολιτικούς ηγέτες, τα έχει αφηγηθεί η ίδια στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της «Εγώ, η Μάγια Πλισέτσκαγια».

Πληροφορίες: «Ave Maya» -Gala Μπαλέτου, Ηρώδειο, 23 Σεπτεμβρίου 2014, ώρα έναρξης:21:00. Τιμές εισιτηρίων (ανά ζώνη): 80 ευρώ, 68 ευρώ, 55 ευρώ, 42 ευρώ, 25 ευρώ, 15 ευρώ (φοιτητικά, ανέργων, πολυτέκνων, ΑΜΕΑ). Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr , τηλ.2107234567, στα καταστήματα Public, σε όλη την Ελλάδα. Κρατήσεις-πληροφορίες: 2106728080, www.elvaevents.gr .

Μάνια Στάικου