Όλγα Σπυράκη: «Είναι επιτακτική ανάγκη η τέχνη να εκφράζει την αγωνία της εποχής της»

olga-spuraki
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 03 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014

Η χορογράφος Όλγα Σπυράκη μας μιλά για την παράσταση «Beauty and the Beast»

Η ομάδα Soyuz παρουσιάζει στο Beton7 το «Beauty and the Beast», μια παράσταση χορού που εξερευνά την έννοια του φασισμού όπως αυτή αποτυπώνεται στη γλώσσα του σώματός μας. Επί σκηνής παρακολουθούμε την πορεία ενός χαρακτήρα και πως αυτή τον οδηγεί στην επιλογή να ασπαστεί μια συγκεκριμένη ιδεολογία και στον εκφασισμό.

Μέσα στη θεατρική πραγματικότητα αναδύεται ένα ξεχωριστό «σύμπαν» όπου έρχεται στο φως το τέρας που κρύβεται μέσα μας και αποκαλύπτεται μέσα από σκληρές και παράλογες πράξεις.

Η χορογράφος της παράστασης, Όλγα Σπυράκη μας μίλησε για το τι εκφράζει ο τίτλος που παραπέμπει στο γνωστό παραμύθι, για το κινησιολογικό ενδιαφέρον της εποχής μας και για την ανάγκη η τέχνη να εκφράζει τα προβλήματα της κοινωνίας.

 

Γιατί «Beauty and the Beast»; Ποια είναι η Πεντάμορφη και ποιο το Τέρας;

Ο τίτλος  «Beauty and the Beast» δεν αφορά στο γνωστό παιδικό παραμύθι, αλλά σε έναν παραστάσιμο μύθο, όπου ένας άνθρωπος βιώνει τη προσωπική του μεταμόρφωση από το Beauty στο Beast, από την Πεντάμορφη αγνότητα και αφετηρία του, στο Τέρας του εκφασισμού του.

Και η Πεντάμορφη και το Τέρας είναι ο ίδιος άνθρωπος.

Έχουμε τη δυνατότητα να σκοτώσουμε το τέρας μέσα μας ή πάντα θα βρίσκεται κρυμμένο εκεί, έτοιμο να έρθει στην επιφάνεια με πρώτη ευκαιρία;

Δυστυχώς αυτά δεν είναι τόσο απλά πράγματα ούτε ως έννοιες ούτε ως πράξεις. Ο πιο βαθύς και ουσιαστικός στόχος για μας είναι να κατανοήσουμε βαθειά ΠΟΙΟ είναι το Τέρας μέσα μας, όπως η ίδια η κοινωνία, μέσα από ένα συγκεκριμένο πολιτικό σύστημα, το αφυπνίζει, το θρέφει και το φέρνει στη ζωή. 

Το δίπολο Κάιν και Άβελ είναι για μας ένα ψευδές δίλημμα, ενώ οι πραγματικοί διαχωρισμοί είναι άλλου είδους...

Είναι ο χορός ένα μέσο συνειδητοποίησης του εαυτού μας και άρα καλύτερης αντιμετώπισης αυτού του τέρατος;

Σίγουρα αποτελεί μέσο συνειδητοποίησης του εαυτού μας ως μια βιωματική διαδικασία, όμως αυτό δεν είναι πάντα αρκετό για να αφυπνίσουμε τα αντανακλαστικά μας απέναντι στη βαρβαρότητα.

Χρειάζεται και ένα τρίτο μάτι το οποίο αντί να είναι στραμμένο στον εαυτό μας θα πρέπει να στρέφεται με επαγρύπνηση στα όσα συμβαίνουν γύρω μας.

Η γλώσσα του σώματός μας τα τελευταία χρόνια καταδεικνύει τον κατακερματισμό και την ψυχρότητα της εποχής. Αποτελεί απόρροια της κρίσης ή φανερώνει τους παράγοντες που οδήγησαν σε αυτή; Και εσείς ως χορογράφος πώς κρίνετε κινησιολογικά την εποχή μας;

Δεν θεωρούμε ότι τα σώματα αυτή τη περίοδο είναι σε ψυχρότητα, τα σώματα είναι θερμά από τη στιγμή που αντιδρούν στα όσα συμβαίνουν. Το ζήτημα είναι οι μορφές με τις οποίες εκφράζεται η αντίδραση αυτή, και εκεί φαίνεται η προβληματική της εποχής μας.

Και θέλουμε να σταθούμε στο εξής: τα σώματα που είναι «ψυχρά», βρίσκονται ουσιαστικά σε καταστολή, μια καταστολή που έχει επιβληθεί πολλά χρόνια πριν το ξέσπασμα της παρούσας κρίσης, με την μορφή μιας ψευδούς ευημερίας.

Η εποχή μας έχει μεγάλο κινησιολογικό ενδιαφέρον καθώς είναι ενίοτε άκρως σχιζοφρενής και ακραία, παραπαίοντας ανάμεσα στην απόλυτη ένταση και στην τρομαχτική αδράνεια.

Πόσο σημαντικό είναι να ανεβαίνουν παραστάσεις που κοιτάζουν κατάματα την εποχή μας και τα προβλήματά της; Τόσο για την κοινωνία όσο και για εσάς προσωπικά να συμμετέχετε σε αυτές.

Είναι όχι μόνο σημαντικό αλλά και επιτακτική ανάγκη η τέχνη να εκφράζει την αγωνία της εποχής της και τα προβλήματά της.

Είναι γεγονός ότι ο ίδιος ο καλλιτέχνης με τον τρόπο που επιλέγει να ζει την κάθε στιγμή της ζωής του, διατυπώνει και εκφράζει μια πολιτική στάση, δεν υπάρχει αυτό μόνο στην δημιουργία του καλλιτεχνικού έργου. Η σημασία του να δούμε κατάματα την εποχή μας και να δράσουμε σε σχέση με τα προβλήματά της, είναι καταλυτική μες την ζωή μας σε κάθε διάστασή της, άρα και στην τέχνη μας.

Πόσο εξοικειωμένοι είμαστε ως χώρα με το χορό ως τέχνη; Από την εμπειρία σας ως δασκάλα πώς βλέπετε τη συμμετοχή και την απήχηση;

Δεν είμαστε ιδιαίτερα εξοικειωμένοι, έχουμε ακόμα ειδικό και περιορισμένο κοινό, είναι όμως αισιόδοξο το γεγονός ότι η κοινότητα των χορευτών προσπαθεί να δημιουργεί έργα που μας αφορούν όλους. Επίσης η αύξηση της συμμετοχής παιδιών και νέων ανθρώπων σε μαθήματα κλασσικού και σύγχρονου αποτελεί ένδειξη μιας βαθειάς σύνδεσης του ανθρώπου με το χορό, και μιας καλής αφετηρίας για εκπαίδευση ενός χορευτικού κοινού.

Μελλοντικά σχέδια μετά το «Beauty and the Beast»;

Μελλοντικά σχέδια της ομάδας είναι η συνέχιση και εξέλιξη του συγκεκριμένου πρότζεκτ, και η συνέχιση της χορογραφικης έρευνας και δημιουργίας που έχουμε ξεκινήσει πέρυσι σαν ομάδα, πάνω στο έργο του Μπέκετ.

Επίσης ξεκινήσαμε πέρυσι μια πρώτη χορογραφική προσέγγιση του διηγήματος Τυφλός του Μπρεχτ. Φέτος η παράσταση θα υλοποιηθεί στην τελική της μορφή.

 

Χορογραφία: Όλγα Σπυράκη (Soyuz dance company). Χορεύτρια: Μαργαρίτα Τρίκκα. Ψηφιακή εικόνα: Μάνος Αρβανιτάκης. Μουσική: Ανάργυρος Δενιόζος. Σχεδιασμός φωτισμού: Πάυλος Μαυρίδης. Κουστούμια: Μικαέλα Λιακατά.

Πληροφορίες: Beton7 Dance Festival : «Beauty and the Beast» από την Soyuz dance company. Beton7, Πύδνας 7, Βοτανικός. Ημερομηνίες: 6, 7, 13, 14, 20, 21, 27, 28 Οκτωβρίου 2014. Ώρα: 21:00. Διάρκεια: 35 λεπτά.

Γιάννης Μόσχος
[email protected]