Σύλβια Λιούλιου: «Η σύγχρονη κοινωνία ζει σε έναν πολιτισμό παράκρουσης»

sulbia-liouliou
ΔΕΥΤΕΡΑ, 20 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Η σκηνοθέτις Σύλβια Λιούλιου μάς μιλά για τον «Αίαντα» που θα παρουσιαστεί στη Μικρή Επίδαυρο.

Το φετινό καλοκαίρι φαίνεται πως ο «Αίας» έχει την τιμητική του. Αφού παρουσιάστηκε με επιτυχία στη Μεγάλη Επίδαυρο, η τραγωδία του Σοφοκλή θα επανέλθει στη Μικρή Επίδαυρο σε μια διαφορετική, πιο πειραματική εκδοχή.

Η Σύλβια Λιούλιου, τρία χρόνια μετά την παρουσίαση του σολωμικού «Λάμπρου», επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών και συναντά έναν δημιουργικό πυρήνα νέων καλλιτεχνών που εγκαινιάζουν με τον «Αίαντα» (γραμμένος περίπου το 450 π.Χ.) την έρευνά τους πάνω στο αρχαίο δράμα. Στο κέντρο της συνάντησής τους ο Αίας, ο πρώτος αυτόχειρας, ο αρχετυπικός -στην κόψη της νεότητας- ήρωας, που υπερασπιζόμενος μέχρι θανάτου τις αρχαϊκές αξίες, μοιάζει να αφήνει πίσω από την εφτάδιπλη ασπίδα του, σα «στοιχημένους», όλους τους υπόλοιπους ήρωες της σοφόκλειας δραματουργίας.

Εμείς επικοινωνήσαμε με τη Σύλβια Λιούλιου, η οποία μας μίλησε για το τι να περιμένουμε από το συγκεκριμένο ανέβασμα. Η συνέχεια στη Μικρή Επίδαυρο στις 31 Ιουλίου και 1η Αυγούστου.

Ποια είναι η προσέγγιση που επιχειρείτε στην αρχαία τραγωδία και το έργο του Σοφοκλή;

Διαμορφώσαμε μια προσέγγιση μέσα από πολλή μελέτη αλλά και από τη δυναμική που σχηματίσαμε ως ομάδα. Δεν μπορείς να είσαι αρκετά έτοιμος για την τραγωδία. Πόσο μάλλον για την πρώτη επαφή σου με το αρχαίο δράμα. Μόλις λίγο έχεις αρχίσει να υποψιάζεσαι μιαν αλήθεια βάθους έχει έρθει η μέρα της παράστασης.

Η σύγχρονη κοινωνία ζει σε έναν «πολιτισμό της ενοχής» ή έχει επιστρέψει πάλι σε αυτόν «της ντροπής»;

Η σύγχρονη κοινωνία ζει σε έναν πολιτισμό παράκρουσης. Οι κοινωνικές περιγραφές της ντροπής ή της ενοχής αφορούν σε πολιτισμούς με ισχυρούς κώδικες τιμής που παρέδωσαν τα σκήπτρα στην ηθική αντίληψη για τη ζωή εκεί, δηλαδή, όπου εκφράζεται η ανθρώπινη αμηχανία ενώπιον του θεϊκού μυστηρίου. Πόσο ξένη ηχεί αυτή η περιγραφή από κάτι παροντικό; Έχουμε στοιβάξει εντός μας πολλά στρώματα επικαιρότητας για να μπορούμε να διακρίνουμε τέτοιες αποχρώσεις στην κοινωνική περιγραφή.

Για την παράσταση συνεργαστήκατε με μια ταλαντούχα ομάδα ηθοποιών της νέας γενιάς. Πώς δουλέψατε το κείμενο μαζί τους;

Μελετήσαμε πολύ τις ερμηνευτικές σχολιασμένες εκδόσεις συγκρίνοντας τη μετάφραση με το αρχαίο κείμενο. Διαβάσαμε παράλληλα κείμενα και βυθιστήκαμε στο πεδίο της επικής, της λυρικής και της σύγχρονης ποίησης. Με άλλα λόγια φτιάξαμε έναν κόσμο κοινών αναφορών και εικόνων μέσα στον οποίο ξεκινήσαμε να επιχειρούμε την προφορικότητα επιμένοντας τεχνικά.

Ποιες είναι οι δυνατότητες της Μικρής Επιδαύρου σε αντιδιαστολή και με τις υπερπαραγωγές της Μεγάλης;

Δεν πιστεύω αλήθεια πως η έννοια της υπερπαραγωγής βρίσκει κάποιου είδους ενσάρκωση στις παραστάσεις που παρουσιάζονται στη Μεγάλη Επίδαυρο. Είναι αστείο να μιλάμε για υπερπαραγωγές στην Ελλάδα ούτως ή άλλως, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Το Μικρό αρχαίο θέατρο σου παρέχει την ασφάλεια της μικρής κλίμακας μιας κοντινής αγκαλιάς αλλά παράλληλα και το ίδιο αίσθημα του «ιερού» που νιώθεις στο Μεγάλο θέατρο.

Ποια είναι η θέση του θεάτρου στις υπάρχουσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες; Εν όψει και της νέας σεζόν και με την κατάσταση που επικρατεί, πόσο πλήττονται οι άνθρωποι του χώρου;

Πολύ. Πλήττονταν ούτως ή άλλως και τώρα πιο πολύ. Η θέση του θεάτρου είναι αυτή που ήταν πάντα. Να στέκεται στο ύψος μιας τέχνης που δημιουργεί ένα κανάλι συγκίνησης ανάμεσα σε ανθρώπους με άξονα τα κείμενα.

Μελλοντικά σχέδια υπάρχουν;

Τώρα, μόνο ο «Αίας» υπάρχει. Θα δούμε για τα μέλλοντα…

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση: Παναγής Λορεντζάτος*. Σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου. Σκηνικά - Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού. Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου. Επιμέλεια κίνησης: Χαρά Κότσαλη. Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης. Βοηθός σκηνοθέτη | Φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ*: Για τις ανάγκες του θεατρικού ανεβάσματος του Αίαντα, κομμάτια της ιστορικής φιλολογικής μετάφρασης (και εξήγησης) του καθηγητή Παναγή Λορεντζάτου σε πεζό, στη δημοτική (1932) ξανακοιτάχτηκαν από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο.

Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης [Τεύκρος], Σοφία Κόκκαλη [Τέκμησσα], Μιχάλης Σαράντης [Αγαμέμνων], Άγγελος Τριανταφύλλου [Άγγελος], Θάνος Τοκάκης [Αθηνά/Μενέλαος], Χάρης Φραγκούλης [Αίας], Νικόλας Χανακούλας [Οδυσσέας].

Πληροφορίες: «Αίας» του Σοφοκλή στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 31 Ιουλίου - 1 Αυγούστου 2015 στις 21:00. Τιμές εισιτηρίων: Ζώνη Α: 25 ευρώ, Ζώνη Β: 15 ευρώ, Φοιτητικό: 10 ευρώ, Άνεργοι, ΑΜΕΑ: 5 ευρώ. Διάρκεια: 90 λεπτά. Πρoπώληση: http://tickets.greekfestival.gr/theater/greekfestival/aias/

Εισιτήρια για τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ μπορείτε να εξασφαλίσετε: Online με χρέωση πιστωτικής κάρτας στην ιστοσελίδα www.greekfestival.gr. Τηλεφωνικά με χρέωση πιστωτικής κάρτας στο 210.3272000 καθημερινά (και Κυριακές) 9:00 - 21:00. Από τα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου. Από τα Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, τα Καταστήματα Public, τα Βιβλιοπωλεία Ιανός και τα Reload Stores. Κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου).. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00-17:00, Σάββατο: 9:00-15:00. Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων και ανοίγουν δύο ώρες πριν την ώρα έναρξης των παραστάσεων. Εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας.

Γιάννης Μόσχος
[email protected]