Οι ξένοι σκηνοθέτες που θα δούμε φέτος για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών

shievehtheatrecompanyfrom-basementtotheroof

From Basement to the roof

ΤΕΤΑΡΤΗ, 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017

Τα διεθνή ονόματα που συστήνονται στο κοινό της διοργάνωσης. Πρόκειται για την Μάρτα Γκόρνιτσκα, την Αφσανέχ Μαχιάν και την ομάδα της, τον Ρενέ Πόλλες και τον Χέρμπερτ Φριτς.

Lenore Blievernicht

 I Love you 

Πολωνία, Τεχεράνη, Γερμανία. Τρεις χώρες, τέσσερις δημιουργοί, που έρχονται για πρώτη φορά φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών για να παρουσιάσουν στο κοινό της διοργάνωσης τη δουλειά τους.

Αναλυτικότερα:

Μάρτα Γκόρνιτσκα

Η Πολωνή σκηνοθέτιδα και ιδρύτρια της ρηξικέλευθης ομάδας Χορός Γυναικών, παρουσιάζει το τελευταίο μέρος του τρίπτυχου «(M)other Courage», «The Hymn to Love / O ύμνος στον έρωτα», όπου στηλιτεύεται η υποκρισία της Πολωνίας και κατ’ επέκταση ολόκληρης της Ευρώπης στο ζήτημα των ανθρωπιστικών αξιών. Η γηραιά ήπειρος συσπειρώνεται, καθώς το ένα έθνος μετά το άλλο κραυγάζει: «Δώστε μας την πατρίδα μας πίσω»! Ο χορός, που διαδοχικά τραγουδά, φωνάζει και ψιθυρίζει, παρελαύνει ενίοτε επί σκηνής, σαν να πρόκειται περί στρατιωτικής μπάντας. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, όπως μας θυμίζει το «Τραγούδι του έθνους που λησμονεί». Η Γκόρνιτσκα στηλιτεύει την πανάρχαια λογική του «εμείς» εναντίον «αυτών» και θολώνει τα όρια μεταξύ «εαυτού» και «άλλου». Η περίτεχνη μουσική ενορχήστρωση της Teoniki Rozynek απογειώνει τη φωνητική δύναμη του χορού, σε μια δυνατή παράσταση που είναι συγχρόνως πολεμική ιαχή και καμπανάκι για την Ευρώπη. Το ετερόκλητο καστ περιλαμβάνει άντρες και γυναίκες, ενήλικες και παιδιά, επαγγελματίες και ερασιτέχνες.

(1-2 Ιουνίου στις 21.00, Πειραιώς 260, Η)

Μουσική, Εικαστικά, Βιβλίο και όλα τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης 

Αφσανέχ Μαχιάν – Shieveh Theatre Company

Η σκηνοθέτις από την Τεχεράνη και η ομάδα της καταπιάνονται με το θέατρο-ντοκουμέντο της Μαχίν Σαντρί και παρουσιάζουν το έργο της, «Από το υπόγειο στην ταράτσα», που αφηγείται την ιστορία των «Yellow Dogs», ενός αντεργκράουντ ροκ συγκροτήματος από την Τεχεράνη. Αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της ζωής στο Ιράν, το συγκρότημα μετανάστευσε στη Νέα Υόρκη. Το 2013, ένα από τα μέλη του συγκροτήματος δολοφόνησε τρία και τραυμάτισε ένα από τα υπόλοιπα μέλη. Κατόπιν αυτοκτόνησε. Το βραβευμένο έργο, που έχει λάβει εγκωμιαστικές κριτικές, δομείται σε τέσσερις μονολόγους που μπλέκονται μεταξύ τους: από την αδελφή του δολοφόνου, τον μοναδικό επιζώντα, την κοπέλα του ντράμερ και έναν παλιό φίλο. Ο κάθε μονόλογος αποκαλύπτει και μια διαφορετική πτυχή της σύγχρονης ιρανικής ζωής: καταπίεση, μετανάστευση, μουσική, κουλτούρα των ναρκωτικών. Η παράσταση μας ταξιδεύει από ένα υπόγειο στην Τεχεράνη σε μια ταράτσα στο Μπρούκλιν, σκιαγραφώντας με μελανά χρώματα την εμπειρία του να είναι κανείς μετανάστης.

(8-9 Ιουνίου στις 21.00, Πειραιώς 260, Δ)

Lenore Blievernicht

 I Love you

Ρενέ Πόλλες

Εδώ και τριάντα χρόνια, ο σκηνοθέτης και δραματουργός προσπαθεί να επινοήσει μια νέα θεατρική γλώσσα. Έχει εμπνευστεί επανειλημμένως από κείμενα κορυφαίων κοινωνιολόγων προκειμένου να πραγματευτεί επί σκηνής επίκαιρα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, αναμειγνύοντάς τα με αναφορές στην ποπ κουλτούρα. Στη συγκεκριμένη παράσταση με τίτλο «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» θέτει προς προβληματισμό έννοιες όπως το σπίτι/μη-σπίτι, η επικοινωνία και η αποτυχία της επικοινωνίας. Η ιδέα του βιοτικού και βιώσιμου χώρου μπορεί να είναι προσωπική και δύσκολο να εξηγηθεί. Μπορεί να είναι δύσκολο να την αντιληφθεί κανείς υπό συγκεκριμένους όρους, ακόμα και μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο. Το ίδιο ισχύει και για την έννοια του «μέλλοντος». Ίσως τελικά να μην υφίστανται ως έννοιες ούτε το «σπίτι» ούτε το «μέλλον». Μια καυστική, αστεία παράσταση που θέτει σημαντικά φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από την πολιτική, τον χρόνο, τον χώρο, την πραγματικότητα και την πρόοδο και θα διαδραματίζεται στα φορτηγά του «Rollende Road Show» της Φόλκσμπύνε, της θρυλικής βερολινέζικης ομάδας. Άλλωστε, η εν λόγω παράσταση εντάσσεται στο αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Φόλκσμπύνε.

(17-18 Ιουνίου στις 21.00, Πειραιώς 260, Κήπος Δ)

Νέες αφίξεις στον χώρο της γεύσης, κριτικές εστιατορίων και όλα τα γαστρονομικά νέα

Χέρμπερτ Φριτς

Ένα σχέδιο που κυοφορούνταν εδώ και καιρό στο μυαλό του Γερμανού σκηνοθέτη  ζωντανεύει. Πρόκειται για τη νουβέλα του Ντίτερ Ροτ «Μουρμουρητό», που κυκλοφόρησε το 1974 με αυτοέκδοση. Στις 178 σελίδες του βιβλίου, ενός λεπτού τόμου σχήματος octavo, επαναλαμβάνεται μία μόνο λέξη: «Murmel». Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Ροτ έδωσε την άδεια στον Φριτς να διασκευάσει το έργο του για το θέατρο. Το 2012 ο Φριτς εκπλήρωσε την υπόσχεσή του για πρώτη φορά. Από τους σημαντικότερους ηθοποιούς που συνδέθηκε με τη Φόλκσμπύνε, τα τελευταία χρόνια ο Φριτς έχει καθιερωθεί ως σκηνοθέτης με τις βραβευμένες μαύρες κωμωδίες του. Στην ξεκαρδιστική, θεοπάλαβη παράστασή του, δεκατέσσερις ηθοποιοί μουρμουρίζουν αδιαλείπτως τη μοναδική λέξη του βιβλίου και μεταμορφώνουν το κείμενο σε μια υπνωτιστική, ψυχεδελική εμπειρία που δικαιώνει τον εκλιπόντα πλέον Ροτ, πληθωρικό, πειραματικό καλλιτέχνη που το έργο του διακρίνεται για τη δεξιοτεχνία, την άγρια ενέργεια και τη σκοτεινή του αίσθηση.

Η εν λόγω παράσταση εντάσσεται στο αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στη Φόλκσμπύνε.

(23-24 Ιουνίου στις 21.00, Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο Ολύμπια)