Οι κακές είναι ωραίες στα παραμύθια του Χόλιγουντ

oi-kakes-einai-oraies-sta-paramuthia-tou-xoligount

ΤΕΤΑΡΤΗ, 11 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012

Τα παραμύθια των παιδικών μας χρόνων, χάνουν την αθωότητά τους και με το ραβδάκι των θαυματοποιών του Χόλιγουντ μεταμορφώνονται σε επικές περιπέτειες, με αιματηρές μάχες και γοητευτικές κακές μάγισσες.

Επιστροφή σε κλασικές ιστορίες, με αιρετική όμως ματιά και 3D μαγεία, υπόσχονται αρκετοί γνωστοί σκηνοθέτες. Πολλές ταινίες με αυτή τη θεματολογία έχουν ήδη βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες ενώ κάποιες άλλες τις αναμένουμε το επόμενο διάστημα. Οι δημιουργοί ενσωματώνουν στοιχεία από τη gothic κουλτούρα, τα θρίλερ και τις ταινίες δράσης και φιλοδοξία τους είναι να διευρύνουν το κοινό τους, συμπεριλαμβάνοντας και μεγαλύτερες ηλικίες. Υπάρχουν φυσικά και οι παλιές κλασικές ταινίες που λειτουργούν είτε ως πηγή έμπνευσης είτε ως αφορμή για τις νέες αυτές παραγωγές.

Ο Τιμ Μπάρτον ήταν από τους πρώτους σκηνοθέτες που δοκίμασε τις δυνατότητες της 3D τεχνολογίας, με την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Μπορεί οι θαυμαστές του να περίμεναν μια πιο gothic εκδοχή της ιστορίας, κοντά στην αισθητική του «Ψαλιδοχέρη» ή του «Ακέφαλου καβαλάρη», όμως η δική του Αλίκη με τη Μία Γουασικόβσκα και τον Τζόνι Ντεπ (Τρελοκαπελά) απευθύνονταν στο παιδικό κοινό της Disney. Υπήρχαν ωστόσο ορισμένες χαρακτηριστικές πινελιές: η Αν Χάθαγουεϊ στο ρόλο της Λευκής Βασίλισσας μοιάζει αρκετά ύποπτη με τα περίεργα φίλτρα που ανακατεύει ενώ η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ απολαυστική στο ρόλο της αντίστοιχης αυταρχικής βασίλισσας των τραπουλόχαρτων αφήνει να διαφανούν κάποιες ρωγμές στον χαρακτήρα της.

Η Κάθριν Χάρντγουικ επιχείρησε να μεταφέρει την πετυχημένη εμπορικά συνταγή του «Twillight» στη δική της διασκευή της «Κοκκινοσκουφίτσας», στοχεύοντας στο εφηβικό κοινό. Την Κοκκινοσκουφίτσα-Αμάντα Σέιφριντ τη διεκδικούν δύο γοητευτικοί νεαροί, ο κακός ο Λύκος είναι λυκάνθρωπος, ενώ στις πιο αγωνιώδεις σκηνές ρίχνει τη σκιά της η ιερά εξέταση με τον Γκάρι Όλντμαν. Η ιστορία αποκτά χαρακτηριστικά θρίλερ με την ηρωίδα να αναζητεί εναγωνίως στα μάτια των συγγενών και των φίλων της, το τρομαχτικό τέρας που στοιχειώνει το χωριό της.

Σε πολεμική ετοιμότητα βρέθηκε η αθώα Χιονάτη που απέδειξε τις ικανότητές της στην ξιφασκία, την ιππασία και την αυτοάμυνα. Στην Ελλάδα πρώτα προβλήθηκε η ανάλαφρη, κωμικά στυλιζαρισμένη ταινία του Ταρσέμ Σινγκ «Καθρέφτη, Καθρεφτάκι μου», με αναφορές στις διαφορετικές εκδοχές του παραμυθιού ανά τους αιώνες. Το κίνητρο της κακιάς βασίλισσας δεν είναι η ματαιοδοξία αλλά η εξουσία. Και η εξωτερική της εμφάνιση, είναι το μέσο για την πραγματοποίηση του στόχου της. Γι’ αυτό το λόγο οι παραγωγοί στράφηκαν σε μια γνωστή σταρ, στη Τζούλια Ρόμπερτς ενώ η Λίλη Κόλινς ως Χιονάτη ανέλαβε να μάθει πολεμικές τέχνες στο πλευρό των νάνων-ληστών.

Πιο σκοτεινή είναι η δεύτερη εκδοχή «Η Χιονάτη και ο κυνηγός» του Ρούπερτ Σάντερς. Η Κρίστεν Στιούαρτ, η αγαπημένη του «Twilight», μεταμορφώνεται σε πολεμοχαρή Χιονάτη. Η Σαρλίζ Θερόν, το αντίπαλο δέος, επιβλητική στο ρόλο της κακιάς βασίλισσας βρίσκεται στο επίκεντρο των εντυπωσιακών εφέ που ενορχήστρωσε ο σκηνοθέτης.

Αντζελίνα Τζολί: η παρεξηγημένη μάγισσα

Σύντομα το δρόμο προς τις κινηματογραφικές αίθουσες θα πάρουν κι άλλες ευφάνταστες παραγωγές. Η Αντζελίνα Τζολί, στο 3D φιλμ «Maleficent», υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ρόμπερτ Στρόμπεργκ θα είναι το κεντρικό πρόσωπο στη νέα εκδοχή της «Ωραίας Κοιμωμένης». Δεν θα παίξει το ρόλο της ωραίας ηρωίδας αλλά θα μας συστήσει ξανά την μοχθηρή «Maleficent», την κακιά μάγισσα, η οποία πλέον αποκτά επικίνδυνη γοητεία και μεταμορφώνεται σε γρίφο για το κοινό. Όπως τονίζει η ίδια ηθοποιός: «ελπίζω στο τέλος να δείτε μια γυναίκα που μπορεί να είναι πολλά διαφορετικά πράγματα και που μόνο επειδή προστατεύει τον εαυτό της γίνεται επιθετική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να έχει και άλλα (καλύτερα) χαρακτηριστικά. Θα χρειαστεί να λύσετε μόνοι σας το γρίφο για το ποια είναι τελικά». Ο χαρακτήρας της «Maleficent» θα έχει ορισμένες αναφορές και στην κλασική ταινία της Disney που είχε προβληθεί το 1959.

Οι Χάνσελ και Γκρέτελ των αδελφών Γκριμ, ενήλικοι πλέον θα επιστρέψουν στη μεγάλη οθόνη. Στην περιπέτεια «Hensel and Gretel: witch hunters» τα δύο αδέλφια, έχουν αφήσει πίσω τους την τραυματική εμπειρία των παιδικών τους χρόνων και έχουν μεταμορφωθεί σε κυνηγούς μαγισσών. Με τους Τζέρεμι Ρένερ και Τζέμα Άρτερτον στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και τον Τόμι Βίρκολα πίσω από τις κάμερες, οι παραγωγοί υπόσχονται στο κοινό των multiplex δράση, χιούμορ και τρομαχτικές σκηνές.

Ο Μπράιαν Σίνγκερ των ταινιών «Χ-men» και «Σούπερμαν :η επιστροφή» προετοιμάζει την εξίσου φιλόδοξη παραγωγή «Jack the giant killer», μια βίαιη μεταφορά του παραμυθιού «Ο Τζακ και η φασολιά», με πρωταγωνιστές τους Γιουαν Μακ Γκρέγκορ, Νίκολας Χουλτ, Στάνλεϊ Τούτσι κ.α. Στην υπόθεση του έργου ένας νέος αγρότης πηγαίνει στο βασίλειο των γιγάντων για να σώσει μια πριγκίπισσα.

Ο Κριστόφ Γκανς θα βάλει τη δική του σφραγίδα σε μια νέα ταινία για την «Πεντάμορφη και το τέρας» που θα έχει ως τέρας τον γοητευτικό «Βενσάν Κασέλ» (του «Μαύρου κύκνου») και συμπρωταγωνιστές την Λέα Σεϊντού και Ζεράρ Ντεπαρντιέ. Η «Πεντάμορφη και το τέρας» αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για αρκετούς δημιουργούς. Το αριστούργημα όμως του Ζαν Κοκτώ (το 1946) αποτελεί σημείο αναφοράς της κινηματογραφικής αισθητικής του δημιουργού της και θεωρείται ως μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές μεταφορές του γνωστού παραμυθιού. Ο Κριστόφ Γκανς αναλαμβάνει να φρεσκάρει το μύθο και μάλλον θα πρέπει να αναμένουμε την ατμόσφαιρα μυστηρίου με την οποία μας είχε καθηλώσει στην «Αδελφότητα των λύκων».

Κρατώντας μόνο τον πυρήνα ή ελάχιστες λεπτομέρειες από την αρχική ιστορία, οι σεναριογράφοι των μεγάλων στούντιο βρίσκουν πρόσφορο έδαφος να εντυπωσιάσουν το νεανικό κυρίως κοινό με μαγικές εικόνες και εφέ. Επιπλέον ποτέ άλλοτε οι αρνητικοί χαρακτήρες δεν είχαν περιβληθεί με τόση λάμψη: η Τζούλια Ρόμπερτς, η Σαρλίζ Θερόν και η Αντζελίνα Τζολί αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα. Η νέα τάση στο Χόλιγουντ για τα κλασικά παραμύθια αναμένεται να αποδειχτεί εξίσου ανθεκτική με εκείνη για τους ήρωες των κόμικς.

ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ