Το Χόλιγουντ πολιορκεί την Κίνα

to-xoligount-poliorkei-tin-kina

ΤΕΤΑΡΤΗ, 08 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012

Το Χόλιγουντ επενδύει στην Κίνα: κινηματογραφικοί παραγωγοί από τις ΗΠΑ αναζητούν συνεργάτες από την Κίνα για να τους βοηθήσουν να αποφύγουν τους περιορισμούς της χώρας στην ετήσια προβολή ξένων φιλμ.

Το «Looper» δεν είναι μια ακόμη χολιγουντιανή ταινία που θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Σεπτέμβριο. Γυρίστηκε εν μέρει στη Σανγκάη και είναι συμπαραγωγή με κινέζους κινηματογραφιστές που έχουν έδρα τους το Πεκίνο. Είναι ακριβώς ό,τι ο κολοσσός DMG Entertainment θα ήθελε να είναι φτιαγμένα τα μελλοντικά blockbuster. Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο Dan Mintz, επικεφαλής μάνατζερ του DMG Entertainment: «Η Κίνα είναι μια εκπληκτική αγορά, μια αγορά με εκπληκτικό μέγεθος. Ο πραγματικός σκοπός μας αυτή τη στιγμή είναι να κάνουμε διεθνή φιλμ, με κινέζικα στοιχεία. Οπότε είναι πολύ συγκεκριμένα τα κριτήρια και αναζητούμε τις σωστές ιστορίες που θα έχουν απήχηση σε όλο τον κόσμο, όπως επίσης και στην Κίνα».

Η φήμη που συνοδεύει την αγορά κινηματογράφου της Κίνας βασίζεται στα δισεκατομμύρια δολάρια που συγκεντρώνουν οι ξένες ταινίες κάθε χρόνο. Το box office στην Κίνα άγγιξε το 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια το πρώτο μισό του 2012, σύμφωνα με στοιχεία του Αμερικανικού Οργανισμού για το Ραδιόφωνο, τον Κινηματογράφο και την Τηλεόραση. Αυτό σημαίνει 42% άνοδο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2011. Η κινηματογραφική βιομηχανία της Κίνας έχει πέντε φορές το μέγεθος του Χόλιγουντ και μεγαλώνει πολύ πιο γρήγορα.

Οι Αμερικανοί αλλά και οι κινηματογραφιστές από όλο τον κόσμο έχουν το 25% από τις συνολικές πωλήσεις εισιτηρίων των ξένων ταινιών που προβάλλονται στην Κίνα. Και μια αγορά που μεγάλωσε κατά 40% στο πρώτο μισό του χρόνου, εν σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, αποτελεί αρκετά ισχυρό κίνητρο για να κάνουν ό, τι μπορούν προκειμένου να εξασφαλίσουν πρόσβαση.

Διάφοροι σημαντικοί σκηνοθέτες του Χόλιγουντ έχουν περάσει στην πράξη. Ο James Cameron τον Απρίλιο ανακοίνωσε στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Πεκίνου ότι αναζητά ευκαιρίες για συμπαραγωγές στην Κίνα, για τα σίκουελ του «Άβαταρ». Όπως τόνισε σε δηλώσεις του ο σκηνοθέτης James Cameron: «Αυτή είναι η πρώτη περίπτωση κατά την οποία, σε συζητήσεις μας για αυτό το ενδεχόμενο με πιθανούς συνεργάτες, το όραμά τους για το τι πραγματικά μπορεί να γίνει, πραγματικά ξεπερνάει το δικό μας. Και αυτό είναι συναρπαστικό. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε ποτέ αισθανθεί έτσι. Οπότε πιστεύουμε ότι είμαστε πραγματικά σε μια επικείμενη μεγάλη επανάσταση εδώ. Και μπορούμε να το κάνουμε. Σίγουρα έχουμε την απαιτούμενη τεχνολογία, τη μεθοδολογία και έχουμε ακονίσει τις ικανότητές μας».

Όπως δηλώνει ο δημοσιογράφος John Folley: «Οι συμπαραγωγές είναι πολύ δημοφιλείς προς το παρόν. Είδαμε το Iron Man 3με τη Disney και την DMG. Είδαμε το Karate Kid λίγα χρόνια πριν. Μια από τις βασικές αιτίες για όλα αυτά είναι ότι η αγορά παραμένει αρκετά κλειστή. Έχουμε τον περιορισμό για την προβολή μόνο 34 ταινιών από το εξωτερικό κάθε χρόνο. Όμως αν βρίσκεσαι σε συμπαραγωγή δεν χρειάζεται να ανησυχείς για αυτόν τον νόμο, αφού σου συμπεριφέρονται σαν να είσαι κινεζική ταινία».

Από την πλευρά της, η δημοσιογράφος Cathy Yang, προσθέτει σημαντικά στοιχεία σε αυτή την εικόνα: «Υπάρχει ωστόσο το πρόβλημα με την πειρατεία. Χολιγουντιανά blockbuster, όπως το The dark Knight rises και Τhe Amazing Spider-Man προγραμματίστηκαν ξεχωριστά για την κινέζικη προβολή τους. Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση εκεί σε σχέση με τις υπόλοιπες αγορές, αφού και τα δύο άνοιξαν λίγες εβδομάδες μετά από τις πρεμιέρες τους. Αντίθετα με το Χόλιγουντ, η προβολή των κινεζικών φιλμ προγραμματίζεται όχι από τα στούντιο αλλά από τον ρυθμιστικό οργανισμό China Film Group».

Όπως συμπληρώνει ο John Folley, η καθυστέρηση αυτή έχει επιπτώσεις: «επειδή οι ταινίες προβάλλονται αρκετά αργότερα σε σχέση με τις πρεμιέρες τους στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, όλοι μπορούν να τις έχουν δει μέχρι τότε. Μπορείς πιθανότατα να προμηθευτείς τις ταινίες στις αγορές του Πεκίνου και της Σανγκάης. Οπότε η πειρατεία είναι πραγματικό ζήτημα. Κάνει τους κινηματογραφιστές λιγότερο πρόθυμους να μεταφέρουν την πνευματική τους περιουσία και τις ιδέες τους στην Κίνα».