Κριτική ταινίας: «Ολική επαναφορά»
Το θρυλικό «Total Recall» που έμεινε αξέχαστο στους οπαδούς ταινιών επιστημονικής φαντασίας επανέρχεται στους κινηματογράφους.
«Ολική επαναφορά»(Total Recall)
Το 1990 είχε σκηνοθετηθεί από τον Πωλ Βερχόφεν. Το 2012, κάτω από τη διεύθυνση του Λεν Γαυάιζμεν, το «Total Recall» παρουσιάζεται σαφώς αλλαγμένο, σε mainstream μορφή προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις των σύγχρονων παραγωγών του Χόλλυγουντ, με καλομελετημένα οπτικά εφέ και προτεραιότητα στη δράση.
Η ιστορία είναι εμπνευσμένη από το βιβλίο του Philip K.Dick «We Can Remember It for You Wholesale» και διασκευάζεται για άλλη μια φορά για τον κινηματογράφο.
Ο σκηνοθέτης Λεν Γαυάιζμεν, φανατικός των κόμικς και λάτρης των ειδικών εφέ με τα οποία ξεκίνησε την καριέρα του, βάζει την προσωπική του σφραγίδα στη νέα version του «Total Recall» προτείνοντας μια διαφορετική ανάγνωση της ίδιας ιστορίας.
Η έντονη δράση και οι φανταστικές περιπέτειες αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά αυτού του σκηνοθέτη, γνωστού για τη δουλειά του, τη σειρά «Underworld» καθώς και για τα remakes, όπως το «Die Hard 4.0 (Πολύ σκληρός για να Πεθάνει)».
Σε ένα μακρινό μέλλον, δύο τρομερά κράτη, εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους, κυβερνούν τη γη: η Συνομοσπονδία της Βρετανίας και η Αποικία. Ένας απλός εργάτης, ο Νταγκ Κουέιντ, βασανίζεται από εφιάλτες και για να ξεφύγει από την τροπή που έχει πάρει η ζωή του, επισκέπτεται την εταιρία εμφύτευσης μνήμης «Recall».
Κατά τη διαδικασία, όμως, μετάγγισης αναμνήσεων, κάτι δεν πάει καλά. Ξαφνικά πυροδοτείται μια δράση με πολλές τροπές και αναποδογυρίσματα, που μένει, ωστόσο, μόνο στην επιφάνεια, στερούμενη του μυστηρίου και της μαγείας του αντίστοιχου φιλμ του Βερχόφεν.
Ξέφρενο κυνηγητό και αλλεπάλληλα κτυπήματα διαδραματίζονται μέσα σε ένα περιβάλλον φουτουριστικό, που θυμίζει σε αρκετά σημεία την αισθητική των πλάνων από το «Πέμπτο Στοιχείο» του Luc Besson με το μέταλλο και το χρώμα του χαλκού να κυριαρχούν.
Όπως στο αντίστοιχο φιλμ του 1990, και πάλι, στο «Total Recall» του 2012, η φαντασία συγχέεται με την πραγματικότητα τόσο για τους χαρακτήρες όσο και για τους θεατές, με το πρόσωπο του Νταγκ Κουέιντ να βρίσκεται στο επίκεντρο, καταδιωκόμενος αλλά και καταδιώκων, υπερπηδώντας με μαγικό τρόπο όλα τα εμπόδια.
Ο Κόλιν Φάρελ παίρνει το ρόλο του Άρνολντ Σβάρτζενεγκερ και η Κέιτ Μπέκινσεϊλ, γυναίκα του σκηνοθέτη, βρίσκεται στον αντίστοιχο ρόλο που υποδυόταν η Σάρον Στόουν στην ταινία του Βερχόφεν.
Οι επιρροές από το «Star Wars» με τα ανδροειδή να αποτελούν την αστυνομία καθώς και από το «Blade Runner» για τη σκοτεινή ατμόσφαιρα των ντεκόρ είναι ολοφάνερες. Την κατασκευή και το στήσιμο των γιγαντιαίων ντεκόρ επιμελήθηκε ο Patrick Tatopoulos, συνεργάτης του σκηνοθέτη σε αρκετές ταινίες.
Σε αντίθεση με το «Total Recall» του Βερχόφεν, σε αυτήν την επανέκδοση δεν εμπλέκεται ο πλανήτης Άρης, όπως αντίστοιχα και στο βιβλίο του Philip K.Dick, ο ήρωας δεν πατά ποτέ το πόδι του στον Άρη.
Η νέα version του Λεν Γαυάιζμεν χαρακτηρίζεται για τα φροντισμένα ντεκόρ, τη λεπτομέρεια στη δράση και τα 1.700 περίπου πλάνα εμπλουτισμένα με οπτικά εφέ.
Για να καταδειχθεί η διαφορά, μάλιστα, ανάμεσα στα δύο αντίπαλα έθνη, ο διευθυντής φωτογραφίας, Paul Cameron, έκανε μια ιδιαίτερη χρήση του φωτός. Ένας ψυχρός φωτισμός απαλών αποχρώσεων, παρόλη την ύπαρξη του ήλιου, διαχέει τα πλάνα της δράσης, όταν αυτή εκτυλίσσεται στην Ομοσπονδία, ενώ για το περιβάλλον της Αποικίας επιλέχθηκε η χρήση ενός υποτονικού φωτισμού σε τόνους σέπια με πράσινες αποχρώσεις και μια συνεχή βροχή.
Παρόλη την προσεγμένη δουλειά και την προσπάθεια απόδοσης ενός ρεαλισμού, το νέο «Total Recall» δεν πείθει αρκετά, ούτε φαίνεται να πολυενδιαφέρεται για τα όρια μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας ή για τα προβλήματα ταυτότητας, όπως το προηγούμενο του Βερχόφεν.
Μένει ο θυελλώδης ρυθμός της δράσης που αποδίδει πολύ εύστοχα η γρήγορη εναλλαγή πλάνων ποικίλλων μορφών, παρασύροντας το θεατή σε ένα περιπετειώδες ταξίδι φαντασίας.
Σκηνοθεσία: Λεν Γουάιζμαν, παίζουν: Κόλιν Φαρέλ, Κέιτ Μπεκινσέιλ, Τζέσικα Μπίελ, Μπράιαν Κράνστον, Τζον Τσο, Μπιλ Νάι. Η ταινία προβάλλεται απο τη Feelgood.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ







