Το underground σινεμά στο 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

to-underground-sinema-sto-53o-festibal-kinimatografou-thessalonikis

Σκηνή από την ταινία «A low life mythology» (2012) του Λιόρ Σαμρίζ

ΤΕΤΑΡΤΗ, 26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Ο underground κινηματογράφος εκπροσωπείται στις «Νυχτερινές εικόνες», με μια νέα ενότητα στο 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2-11 Νοεμβρίου).

Ταινίες-πρόκληση που εστιάζουν στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης βρίσκουν θέση στο φεστιβάλ που δίνει πλέον βήμα σε αιρετικούς δημιουργούς όπως στον Κώστα Ζάππα και τον ισραηλινό Λιόρ Σαμρίζ.

Πρόκειται για την «απαγορευμένη» ζώνη του φεστιβάλ, όπως την χαρακτηρίζουν οι διοργανωτές που αφήνει περιθώριο να συναντήσουν το κοινό δημιουργοί με εντελώς προσωπικό στίγμα και ανατρεπτική αισθητική.

Ο Κώστας Ζάππας, με όχημα τον σκληρό ρεαλισμό σκιαγραφεί μια κοινωνία σε αποσύνθεση. Ενδεικτικό της ιδιαίτερης ταυτότητάς του είναι η συμφωνία με την Trust Film Sales, την εταιρία διεθνών κινηματογραφικών πωλήσεων της Zentropa του Λαρς φον Τρίερ, για εκπροσώπηση του συνόλου του έργου του έλληνα σκηνοθέτη.

Προσεχώς, αναμένεται και η επόμενη ταινία του σκηνοθέτη με τίτλο «Frankenstein: a death Odyssey», τη μουσική της οποίας θα υπογράψει ο διεθνούς φήμης ιάπωνας συνθέτης Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι, γνωστός από τις συνεργασίες του, μεταξύ άλλων, με τους Ζανγκ Γιμού και Γουόνγκ Καρ Γουάι στις ταινίες «Ιπτάμενα στιλέτα», «2046», κ.ά.

Ο απαγορευμένος ερωτισμός, η αυταρχική βία και η κατάλυση των ηθικών νόμων μέσα στους κόλπους του κλειστοφοβικού ενδοοικογενειακού περιβάλλοντος κυριαρχούν στην τριλογία των ταινιών του «Uncut Family» (2004), «The Last Porn Movie» (2006) και «Μικρές ελευθερίες» (2008). Στην πιο πρόσφατη ταινία του «Η ανταρσία της Κόκκινης Μαρίας» (2010), ο αιχμηρός πολιτικός σχολιασμός αποτυπώνεται σε αυτό το «πανκ μανιφέστο» που ξεδιπλώνει την επανάσταση δύο περιθωριακών, αντι-ηρώων.

Το φεστιβάλ μας συστήνει και τον Λιόρ Σαμρίζ, τον νεαρό ισραηλινό σκηνοθέτη, με επιρροές από το video art και την avant garde σκηνή ο οποίος γνώρισε επιτυχία με το ημιαυτοβιογραφικό έργο του «Japan Japan» που κόστισε μόλις 200 ευρώ και προβλήθηκε μεταξύ άλλων στο Μουσείο MoMa της Νέας Υόρκης.

Η μοντέρνα πολυπολιτισμικότητα απασχολεί τον σκηνοθέτη και στο «Saturn Returns» (2009), έναν πολιτικά ανορθόδοξο φόρο τιμής στο punk underground σινεμά, ενώ οι δεσμοί μεταξύ γονιών και παιδιών αναδεικνύονται στα «The Magic Desk» (2010) και «Mirrors for Princes» (2011). Στο ατμοσφαιρικό «A low life mythology» (2012), ο σκηνοθέτης εστιάζει σε ένα νεαρό ζευγάρι καλλιτεχνών, με στόχο να διερευνήσει πώς αλληλοδιαπλέκονται ο έρωτας και η τέχνη στη σύγχρονη μητρόπολη. Αντιπροσωπευτικά δείγματα του σκηνοθετικού ύφους του Λιόρ Σαμρίζ αποτελούν οι μικρού μήκους ταινίες του. Στο 53ο ΦΚΘ θα προβληθούν και τα μικρού μήκους φιλμ «Albania» (2002), «Ho! Terrible Exteriors» (2006), «Before the Flowers of Friendship Faded Friendship Faded» (2007), «The Vacuum Cleaner» (2008), καθώς και η πιο πρόσφατη δημιουργία του σκηνοθέτη με τίτλο «Beyond Love and Companionship» (2012).