Who is who: Τζέρεμι Ρένερ

who-is-who-tzeremi-rener

Φωτογραφία:ΙΜDb

ΚΥΡΙΑΚΗ, 07 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012

Με 16 χρόνια στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη, ο Αμερικανός Τζέρεμι Ρένερ έχει ήδη 2 υποψηφιότητες για Όσκαρ στο ενεργητικό του, ενώ πέρασε από… «Επικίνδυνες αποστολές» και αυτή την εβδομάδα πρωταγωνιστεί στο κατασκοπικό θρίλερ δράσης «Η κληρονομιά του Μπορν».

Γέννημα-θρέμμα της Καλιφόρνια, ο Τζέρεμι Ρένερ γεννήθηκε στις 7 Ιανουαρίου το 1971 στο Μοντέστο και είναι ο μεγαλύτερος από τα 6 αδέρφια της οικογένειας (2 κορίτσια, 4 αγόρια), με τον μικρότερό του αδερφό να γεννιέται μέσα στο 2011 και να έχουν… 40 χρόνια διαφορά.

Έζησε χαρούμενα παιδικά χρόνια στην Καλιφόρνια με τους γονείς του, Βάλερι και Λι και τα αδέρφια του και όταν τέλειωσε το σχολείο, συνέχισε τις σπουδές του στο Modesto Junior College, όπου ασχολήθηκε με διάφορους τομείς, όπως επιστήμη υπολογιστών, εγκληματολογία, ψυχολογία κ.ά., πριν καταλήξει ότι τον ελκύουν οι θεατρικές σπουδές και η ελευθερία συναισθηματικής έκφρασης που του χαρίζουν.

Η πρώτη φορά που αναγνώρισε κάποια προοπτική όσον αφορά την υποκριτική, ήταν όταν έλαβε μέρος σε μια άσκηση αστυνομικής εκπαίδευσης, όπου υποδυόταν τον εγκληματία, προκειμένου να βγάλει 50 δολάρια. Εκεί κατάλαβε ότι η υποκριτική τον εξιτάρει και χωρίς πολλή σκέψη, παρατάει τις σπουδές του και μετακομίζει στο Σαν Φρανσίσκο για να σπουδάσει την τέχνη στο American Conservatory Theater.

Έπειτα, μετακόμισε στη Χαβάη και μετά στο Λος Άντζελες όπου και ξεκίνησε διάφορες δουλειές στο χώρο, επικεντρώνοντας τη δραστηριότητά του αρχικά κυρίως στο θέατρο. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο έγινε το 1995 στην κωμική περιπέτεια «Senior trip», ενώ την ίδια χρονιά περνάει από τα πλατό της τηλεοπτικής σειράς «Deadly games».

Την επόμενη χρονιά αποκτά τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη low-budget ταινία δράσης «Paper dragons», ενώ το διάστημα αυτό μέχρι και το τέλος της δεκαετίας, παίρνει διάφορες δουλειές σε διαφημιστικά και βοηθητικούς ρόλους προκειμένου να αναρριχηθεί στο χώρο του θεάματος. Κάνει διάφορες τηλεοπτικές εμφανίσεις κυρίως σε σειρές, αλλά και σε μια τηλεταινία, το θρίλερ «A nightmare can come true».

Το 2001 κερδίζει το πρώτο του βραβείο β’ ανδρικού ρόλου από το φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηματογράφου της Νέας Υόρκης για την ερμηνεία του στη δραματική κομεντί «Fish in a barrel» του Κεντ Ντάλιαν, ενώ την ίδια χρονιά περνάει και από τη διάσημη σήμερα τηλεοπτική σειρά «CSI: Crime Scene Investigation».

Στο δρόμο προς την αναγνώριση

Το 2002 φαίνεται να πηγαίνει καλά για τον ανερχόμενο ηθοποιό, αφού πρωταγωνιστεί σε μια ταινία που θα καταφέρει να στρέψει κάποια βλέμματα πάνω του. Το βιογραφικό δράμα «Dahmer» του Ντέιβιντ Τζέικομπσον τον μεταμορφώνει στον serial-killer Τζέφρι Ντάμερ και ο Ρένερ καταφέρνει να δώσει και μια ανθρώπινη χροιά, πέρα από αυτή του διαταραγμένου ανθρώπου στον κατά συρροή δολοφόνο, κερδίζοντας την αποδοχή των κριτικών, όπως επίσης και μια υποψηφιότητα για βραβείο καλύτερου ηθοποιού από τα Independent Spirit awards. Κι όσο κι αν η ταινία δεν πήγε εμπορικά καλά, ο Ρένερ νιώθει πως αρχίζει να κάνει σημαντικά βήματα στην καριέρα του.

Την επόμενη χρονιά απορρίπτει ένα ρόλο στην κωμωδία «Το μεγάλο δίλημμα» του Τζορτζ Άρμιταζ με τον Όουεν Γουίλσον και τον Μόργκαν Φρίμαν, για να βρεθεί στο καστ του θρίλερ δράσης «S.W.A.T.» του Κλαρκ Τζόνσον, μαζί με τον Κόλιν Φάρελ και τον Σάμιουελ Τζάκσον, σε ρόλο παθιασμένου… αστυνομικού, που όμως η εκρηκτική του συμπεριφορά τον οδηγεί σε υποβιβασμό. Η ταινία λαμβάνει ανάμεικτες κριτικές, αλλά πηγαίνει καλά εμπορικά ξεπερνώντας τα 200 εκατομμύρια δολάρια στο box office με ένα budget που έφτανε μόλις τα 80 και το όνομα του Ρένερ αρχίζει να κάνει το ταξίδι του στους κινηματογραφικούς κύκλους.

Το 2004 η Ιταλίδα Άζια Αρτζέντο υπογράφει το σενάριο, κάθεται στη θέση του σκηνοθέτη και πρωταγωνιστεί στη δραματική ταινία «Η απατηλή όψη της καρδιάς» και στο καστ βρίσκεται και ο Ρένερ στο ρόλο του αδίστακτου πρώην της Αρτζέντο.

Την επόμενη χρονιά πρωταγωνιστεί στη δραματική ταινία «Neo Ned» του Βαν Φίσερ, ερμηνεύοντας το νέο-ναζί που ερωτεύεται μια μαύρη κοπέλα μέσα σε ένα ψυχιατρείο. Ο Ρένερ γι’ αυτή του την ερμηνεία κερδίζει το βραβείο καλύτερου ηθοποιού από το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου του Παλμ Μπιτς και μέσα στην ίδια χρονιά βρίσκεται και στη δραματική ταινία «12 and holding», αλλά και στη «Διπλή απάτη» του Ισλανδού Μπαλτάζαρ Κορμακούρ, μαζί με τον Φόρεστ Γουίτακερ και τον Πίτερ Κογιότ.

Ακολουθεί μέσα στην ίδια χρονιά η υποψήφια για 2 Όσκαρ «Άνιση μάχη» της Νίκι Κάρο, όπου πρωταγωνιστεί με τη Σαρλίζ Θερόν και τη Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, διατηρώντας πάλι το ρόλο του κακού, ενώ το 2006 τον συναντάμε στο «Love comes to the executioner».

Σε ταινία τρόμου τον βρίσκουμε το 2007 και συγκεκριμένα στο «28 weeks later», που αποτελεί σίκουελ του «28 days later» του 2002, του Χουάν Κάρλος Φρεσναντίλο. Η ταινία με θέμα το μολυσματικό ιό που μετατρέπει τους ανθρώπους σε αιμοδιψή ζόμπι έλαβε αρκετά καλές κριτικές, με συζητήσεις και φήμες για τρίτη ταινία στην ίδια σειρά.

Το φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηματογράφου της Καλιφόρνια, του χαρίζει την επόμενη χρονιά το βραβείο του καλύτερου ηθοποιού για την ερμηνεία του στη δραματική ταινία «Take» και λίγο αργότερα βρίσκεται στο ίδιο καστ με τον Μπραντ Πιτ, τον Κέισι Άφλεκ και τον Σαμ Σέπαρντ, στη βιογραφική ταινία «Η δολοφονία του Τζέσι Τζέιμς από το δειλό Ρόμπερτ Φορντ» του Άντριου Ντόμινικ, όπου ο Ρένερ υποδύεται τον ξάδερφο του παρανόμου Τζέσι Τζέιμς (Μπραντ Πιτ), Γουντ Χάιτ.

Κάνοντας ένα μικρό διάλειμμα από τον κινηματογράφο, περνάει κι από τα πλατό της διάσημης και στη χώρα μας αμερικανικής σειράς «House M.D.» με πρωταγωνιστή τον Χιου Λόρι.

Φτάνοντας στην επιτυχία

Η σκηνοθέτιδα Κάθριν Μπίγκελοου εισβάλλει στην ανδροκρατούμενη βιομηχανία του Χόλιγουντ το 2009, με μια ταινία για τον πόλεμο στο Ιράκ με επίκεντρο 3 στρατιώτες της δύναμης των Η.Π.Α., διαφορετικής ιδιοσυγκρασία ο καθένας, στο πολεμικό δράμα «The hurt locker». Ο Τζέρεμι Ρένερ υποδύεται τον έναν από τους 3 στρατιώτες, τον πιο ατίθασο, ανυπάκουο και γεμάτο αυτοπεποίθηση κι απ’ ό,τι φαίνεται το κάνει καλά, αφού βρίσκεται για πρώτη φορά υποψήφιος για Όσκαρ α’ ανδρικού ρόλου από την Ακαδημία, όπως και για βραβείο BAFTA, ενώ κερδίζει πληθώρα άλλων βραβείων, όπως βραβείο καλύτερου ηθοποιού από το φεστιβάλ κινηματογράφου του Χόλιγουντ, βραβείο Gotham κ.ά. Η ταινία κέρδισε τους κριτικούς ανά τον κόσμο, αλλά και 6 Όσκαρ, η Μπίγκελοου γίνεται η πρώτη γυναίκα που κατακτά το Όσκαρ σκηνοθεσίας εδώ και 82 χρόνια και όλοι χαίρονται την επιτυχία της ταινίας και την προσωπική τους, με τον Ρένερ να κερδίζει λάμψη - και μόλις 65 χιλιάδες δολάρια για το ρόλο του.

Το 2010 ο Μπεν Άφλεκ κάθεται στη θέση του σκηνοθέτη και υπογράφει και το σενάριο (μαζί με τους Πίτερ Κρεγκ και Άαρον Στόκαρντ) για τη δραματική ταινία «The town», στην οποία και πρωταγωνιστεί ως μέλος μιας συμμορίας φίλων, στην οποία ανήκει και ο Ρένερ, ως καλύτερός του φίλος. Η προσπάθεια του Άφλεκ φαίνεται να εκπλήσσει ευχάριστα του κριτικούς, η ταινία συγκεντρώνει περίπου 155 εκατομμύρια δολάρια στο box office και ο Ρένερ βρίσκεται ξανά υποψήφιος για Όσκαρ β’ αντρικού ρόλου, με το Όσκαρ, όμως, να πηγαίνει τελικά στον Κρίστιαν Μπέιλ για το «The fighter».

Το 2011 κάνει μια μικρή εμφάνιση στην περιπέτεια φαντασίας «Thor» του Κένεθ Μπράνα, ενώ πρόσφατα τον απολαύσαμε στο πλευρό του Τομ Κρουζ, στις «Επικίνδυνες αποστολές: Το πρωτόκολλο – φάντασμα», την τέταρτη ταινία της σειράς, σκηνοθεσίας Μπραντ Μπερντ.

Το ταλέντο του στις σκηνές δράσης αναδεικνύει το κατασκοπικό θρίλερ «The Bourne legacy» («Η κληρονομιά του Μπορν») του Τόνι Γκίλροϊ, μαζί με τον Έντουαρντ Νόρτον και τη Ρέιτσελ Βάις, (με τον Ματ Ντέιμον αυτή τη φορά να μην ενσαρκώνει το χαρακτήρα του Μπορν). Τον αναμένουμε στην ταινία «Ηansel and Gretel: witch hunters», μια ανατρεπτική και…αιματοβαμμένη εκδοχή του γνωστού παραμυθιού «Χάνσελ και Γκρέτελ», σε σκηνοθεσία του Τόμι Βίρκολα.

Ενδεικτική φιλμογραφία: «Senior trip» (1995), «Paper dragons» (1996), «Fish in a barrel» (2001), «Monkey love» (2002), «Dahmer» (2002), «S.W.A.T.» (2003), «The heart is deceitful above all things» (2004), «Neo Ned» (2005), «Twelve and holding» (2005), «A little trip to heaven» (2005), «North country» (2005), «Love comes to the executioner» (2006), «28 weeks later» (2007), «Take» (2007), «The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford» (2007), «The hurt locker» (2009), «Lightbulb» (2009), «The town» (2010), «Thor» (2011), «Mission: Impossible – Ghost Protocol» (2011), «The Bourne legacy» (2012).