Κριτική ταινίας: «Χαραυγή Μέρος 2»

kritiki-tainias-xaraugi-meros-2

ΠΕΜΠΤΗ, 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Οι οπαδοί της κινηματογραφικής σειράς «Twilight» θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν το πέμπτο και τελευταίο επεισόδιο της Σάγκα που κυκλοφορεί από αυτήν την εβδομάδα στις αίθουσες.

«Η χαραυγή-μέρος δεύτερο»

Η «Χαραυγή Μέρος 2» είναι ένα παραμύθι μεστό από αγάπη και ρομαντισμό που προτίθεται να ταξιδέψει τους θεατές του μακριά από την πραγματικότητα και την καθημερινότητα. Λυκάνθρωποι οργανωμένοι σε κοινωνίες και εξευγενισμένα ή εξανθρωπισμένα βαμπίρ δρουν μέσα σε ένα περιβάλλον άγριας χλωρίδας και πανίδας, πλάθοντας μια ιστορία που υμνεί το θεσμό της οικογένειας.

Η «Χαραυγή Μέρος 2» βασίζεται στο ρομαντικό μυθιστόρημα φαντασίας «Χαραυγή» (‘’Breaking Down’’) της αμερικανίδας συγγραφέα Στέφανι Μέιερ. Με αυτό το βιβλίο η συγγραφέας ολοκληρώνει το έπος του Λυκόφωτος, μια λογοτεχνική σειρά που έχει κατακτήσει εκατομμύρια αναγνώστες ανά τον κόσμο. Η κινηματογραφική απόδοση όλων των τμημάτων της σειράς έχει γνωρίσει αντίστοιχα τεράστια εισπρακτική επιτυχία.

Η «Χαραυγή» χωρίστηκε σε δύο μέρη από τους παραγωγούς του σινεμά: το πρώτο κυκλοφόρησε πέρυσι το Νοέμβριο και τώρα με την ταινία «Χαραυγή Μέρος 2» παραδίδεται η συνέχεια και το τέλος του μύθου. Σκηνοθέτης του πρώτου και του δεύτερου μέρους είναι ο αμερικανός Μπιλ Κόντον.

Το έπος του Λυκόφωτος βασίζεται στον αναπάντεχο έρωτα μιας θνητής απλής έφηβης, της Μπέλλα (Κρίστιεν Στιούαρτ) και ενός βαμπίρ, του Έντουαρντ (Ρόμπερτ Πάτινσον). Και ενώ αυτός ο έρωτας διαθέτει όλες τις προδιαγραφές να μην εκπληρωθεί, να περάσει στη σφαίρα του αδύνατου (ένας λυκάνθρωπος να γίνει ζευγάρι με έναν άνθρωπο), ωστόσο το νήμα της αφήγησης της Στέφανι Μέιερ μας οδηγεί στο αποκορύφωμα και την ολοκλήρωσή αυτού του δεσμού ο οποίος επισφραγίζεται με ένα γάμο και τη γέννηση ενός παιδιού. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο η ιστορία κερδίζει σε ρομαντισμό σαγηνεύοντας τις καρδιές των θεατών, εφηβικής ηλικίας κυρίως. Αυτή η πλευρά του «αδύνατου», μιας αγάπης καταδικασμένης ως αντανάκλαση πολλών εφηβικών ιστοριών αγάπης που μένουν ανεκπλήρωτες, βλέπουμε ότι στη Χαραυγή αλλάζει.

Γίνεται κάτι δυνατό, που μπορεί δηλ. να πραγματοποιηθεί. Η δύναμη της θέλησης αλλάζει τους ανθρώπους, όπως αλλάζει και τη Μπέλλα η οποία μεταμορφώνεται σε βαμπίρ με τη βοήθεια του αγαπημένου της. Ο τίτλος «Χαραυγή» υποδηλώνει συμβολικά αυτή τη νέα ζωή που ξεκινά η Μπέλλα ως βαμπίρ στο πλευρό του Έντουαρντ.

Το παραμύθι βέβαια για να συνεχιστεί και να διατηρήσει το ενδιαφέρον αναγνωστών και θεατών χρειάζεται κάποιες ίντριγκες, κάποιους εχθρούς που να απειλούν με την παρουσία τους την ευτυχία της πρωτότυπης οικογένειας ανθρωπο-βαμπίρ. Οι Βολτούρι είναι, λοιπόν, οι νέοι εχθροί που θα αναζωπυρώσουν την πλοκή με νέες διακυμάνσεις καθώς αντιτάσσονται στο ζευγάρι Μπέλλα και Έντουαρντ και τους υποστηρικτές του. Ο λόγος της αντιπαράθεσης; Το παιδί Ρένεσμη. Καρπός του έρωτα μιας θνητής, της Μπέλλα και ενός λυκανθρώπου, του Έντουαρντ, αυτό το παιδί συνιστά ένα σπάνιο είδος το οποίο βλέπουν με καχυποψία οι άλλοι λυκάνθρωποι θεωρώντας ότι απειλούνται από την ύπαρξή του. Σαν ένας άλλος Ηρώδης καταδιώκουν τα αθάνατα παιδιά και τα σκοτώνουν για να απαλλαγούν από την απειλή του αγνώστου και του διαφορετικού. Θα μπορούσε κανείς να επεκτείνει αυτήν την ιδέα και να διαπιστώσει ότι από τη διαφορετικότητα αισθάνονται απειλούμενοι όχι μόνο οι λυκάνθρωποι της συγκεκριμένης φανταστικής ιστορίας αλλά και αρκετοί άνθρωποι της σύγχρονης ζωής. Έχει διαπιστωθεί ότι οι κοινωνίες των ανθρώπων με δυσκολία αποδέχονται και ενσωματώνουν «ξένα» στοιχεία στους κόλπους τους. Η Ρένεσμη αντιπροσωπεύει το καινούριο, το ξένο, το διαφορετικό που οι κοινωνικές ομάδες βλέπουν συνήθως με δυσπιστία. Οι Βολτούρι θέλουν να τη σκοτώσουν. Οι Κάλεν, η ομάδα των λυκανθρώπων στην οποία ανήκουν οι δύο κεντρικοί ήρωες, θα συγκεντρώσουν μάρτυρες από όλο τον κόσμο για να πείσουν τους Βολτούρι ότι οι διασταυρώσεις ανθρώπου και βρυκόλακα δεν κάνουν κακό στα μυστικά της κοινωνίας των βρυκολάκων.

Χαρακτηριστική είναι η σκηνή της αντιπαράθεσης, η μόνη σκηνή έντονης δράσης, μεταξύ των Κάλεν και των Βολτούρι. Σε ένα χιονισμένο τοπίο στα βάθη των βουνών, με πανοραμικά πλάνα από πολύ ψηλά, η κάμερα μας δείχνει τα δύο αντίπαλα «στρατόπεδα» να πλησιάζουν το ένα το άλλο. Οι στάσεις και ο ρυθμός κίνησης των μελών της κάθε ομάδας παραπέμπουν σε αγέλη ζώων υπογραμμίζοντας την ιδιαίτερη φύση τους. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κακοί, οι Βολτούρι, παρουσιάζονται με μια ενδυμασία που παραπέμπει στο παλιό παραδοσιακό πρότυπο βρικόλακα (α λά Κρίστοφερ Λι) με μαύρη κάπα και κόκκινη διακόσμηση και ένα πρόσωπο πελιδνό που μυρίζει θάνατο. Αντιπροσωπεύουν τα συνήθη βαμπίρ που διψάνε για αίμα. Αντιθέτως, οι καλοί είναι οι μοντέρνοι λυκάνθρωποι που έχουν αγαπηθεί από τόσους θεατές από το 2008 που κυκλοφόρησε το πρώτο επεισόδιο της Σάγκα. Αυτοί, λοιπόν, φοράνε ρούχα νεανικά σε στυλ τρέντυ και cool και μοιάζουν με εφήβους εν ώρα σχολικού διαλείμματος. Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, η ταύτιση του (έφηβου) θεατή με τα «καλά» βαμπίρ είναι αναπόφευκτη.

Και στη «Χαραυγή Μέρος 2» βρίσκουμε τα συστατικά στοιχεία που έχουν καταστήσει όλη τη σειρά «Λυκόφως» αγαπητή σε αναγνώστες και θεατές: υπέρτατη αγάπη και μεγάλος έρωτας, όνειρο, παραμύθι, σασπένς, παράξενες μείξεις και διαφορετικότητα, υπέρβαση των εμποδίων. Η Στέφανι Μέιερ έρχεται να θολώσει τα όρια μεταξύ καλού και κακού, όμορφου και άσχημου παρουσιάζοντας ένα νέο τύπο βαμπίρ ευγενικού, όμορφου, συναισθηματικού και εξανθρωπισμένου συμβολίζοντας, έτσι, τις δύο πλευρές –του καλού και του κακού- που συνυπάρχουν μέσα στην ανθρώπινη φύση.

Παίζουν: Κρίστεν Στιούαρτ, Ρόμπερτ Πάτινσον, Τέιλορ Λότνερ, Μακένζι Φόι, Μάικλ Σιν, Πίτερ Φασινέλι, Κέλαν Λουτζ.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ