Δυναμικοί γυναικείοι χαρακτήρες: η νέα τάση στο Χόλιγουντ

dunamikoi-gunaikeioi-xaraktires-i-nea-tasi-sto-xoligount-nea-tasi-sto-xoligount

Φωτογραφίες:ΙΜDb

ΤΡΙΤΗ, 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Ο James Bond του «Skyfall», έδωσε μια σκληρή μάχη αλλά δεν κατόρθωσε να κρατήσει την πρώτη θέση του στο αμερικάνικο box office, καθώς τoν νίκησε η-αγαπημένη των εφήβων- Bella (Κristen Stewart) του «Twilight». Στο Χόλιγουντ οι δυναμικοί γυναικείοι χαρακτήρες αρχίζουν να κερδίζουν έδαφος.

Την περασμένη εβδομάδα στο box office το τελευταίο μέρος του «Twilight» κατόρθωσε να υπερισχύσει του «Skyfall» και αυτή η ανατροπή σηματοδοτεί νέα ήθη για το Χόλιγουντ. Η επιτυχία των ταινιών «Twilight» φέρνει ένα νέο κύμα επιθετικών και περισσότερο σκληρών γυναικείων σταρ στη μεγάλη οθόνη.

«To Τwilight έκανε τόσο πολλά για να αλλάξει η κουλτούρα του Χόλιγουντ και δεν έχει ακόμη αποσπάσει την αναγνώριση που του αξίζει επειδή πρόκειται για ένα κορίτσι (την Bella). Ωστόσο είναι γιγαντιαίο βήμα. Και έχει αποδείξει ότι οι γυναίκες μπορούν να τροφοδοτήσουν το box office. Aλλά είναι κάτι που το Χόλιγουντ ακόμη δεν ξέρει πώς να το χειριστεί», υποστηρίζει σε πρόσφατη συνέντευξή της η Melissa Silverstein από το «Women and Hollywood».

Το πρώτο πράγμα που έκαναν ωστόσο οι υπεύθυνοι της βιομηχανίας του Χόλιγουντ ήταν να προσπαθήσουν να επαναλάβουν την επιτυχία των ταινιών Twilight, ξετυλίγοντας ιστορίες νέων, δυναμικών γυναικών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η ταινία Hunger Games, με φόντο μια βίαιη φουτουριστική δυστοπία, με την Jeninnifer Laurence στο ρόλο της Katniss Everdeen. Η ταινία, όπως και το «Twilight», βασιζόταν σε μια μπεστ σέλερ σειρά βιβλίων που απευθυνόταν σε νεανικό αναγνωστικό κοινό και σημείωσε μεγάλη επιτυχία, ξεπερνώντας τα 680 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις και εκτοξεύοντας την καριέρα της πρωταγωνίστριας.

Οι παραγωγοί έχουν αρχίσει να κυνηγούν στον χώρο της λογοτεχνίας την επόμενη επιτυχία, την επόμενη ηρωίδα που θα αρέσει στο εφηβικό κοινό. Το 2013 μια ακόμη σειρά βιβλίων με τίτλο «Beautiful Creatures» θα κάνει την εμφάνισή της στις αμερικάνικες κινηματογραφικές αίθουσες. Ο βασικός χαρακτήρας, η Λένα, διαθέτει στα 16α γενέθλιά της υπερφυσικές δυνάμεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για το καλό όσο και για το κακό. Την επόμενη χρονιά αναμένουμε και την πρώτη ταινία του «Mortal instruments» με την Lily Collins στο ρόλο της Clary Fray- μια νεαρή κοπέλα η οποία πολεμά ενάντια στους δαίμονες που απήγαγαν τη μητέρα της.

Ο γνωστός σκηνοθέτης Sam Raimi έχει υπογράψει συμβόλαιο για τα γυρίσματα της ταινίας Angelfall, μια ακόμη προσαρμογή ενός δημοφιλούς νεανικού αναγνώσματος φαντασίας, με γυναικείο χαρακτήρα σε κεντρικό ρόλο.

Η τάση δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστες ούτε τις ταινίες κινουμένων σχεδίων. Αυτή τη χρονιά η Pixar έβγαλε την περιπέτεια «Brave» με κεντρική ηρωίδα μια σκωτσέζα πριγκίπισσα, την Μerinda, η οποία χειρίζεται καλύτερα το τόξο της από τους υπόλοιπους ανδρικούς χαρακτήρες της ταινίας. Πολλοί σχολιαστές έχουν επισημάνει ότι σε αυτή την τάση, οι γυναικείοι χαρακτήρες δεν παρουσιάζονται υπερβολικά σέξι. Αντίθετα, οι νεαρές πρωταγωνίστριες είναι οπλισμένες, βρίσκονται σε αρχηγικά πόστα ενώ εμφανίζονται σε διάφορα κινηματογραφικά είδη, όπως θρίλερ τρόμου, επιστημονικής φαντασίας και μετα-αποκαλυπτικά θρίλερ-στα οποία οι ισχυροί ανδρικοί χαρακτήρες ήταν κάποτε ο κανόνας.

Όμως πολλοί πιστεύουν ότι το Χόλιγουντ δεν έχει αποβάλει ακόμα τον παραδοσιακό σεξισμό του. Η Melissa Silverstein παρατηρεί ότι ενώ τα μεγάλα στούντιο είναι έτοιμα να γυρίσουν ταινίες δράσης με δυνατές νέες-γυναικείους χαρακτήρες σε αρχηγικές θέσεις-τα πράγματα αλλάζουν όταν πρόκειται για ανάλογους ρόλους ενήλικων γυναικών: «Τα κορίτσια μπορεί να είναι ισχυρά και δυνατά. Οι γυναίκες όχι».

Οι παραγωγοί νιώθουν πιο άνετα όταν κλωτσάει ένα κορίτσι, παρά μια γυναίκα-εκτός φυσικά κι αν πρόκειται για την Angelina Jolie. Ακόμη και αυτή όμως αποτελεί μια …παρεκτροπή, σύμφωνα με την Silverstein.

Oύτε είναι φυσικά συμπτωματικό το γεγονός ότι οι επιτυχίες βασίζονται σε δοκιμασμένα μπεστ σέλερ που απευθύνονται σε νεανικό κοινό. Αυτό σημαίνει ότι μέρος του μάρκετινγκ της ταινίας είναι ήδη χτισμένο, μειώνοντας το ρίσκο και το κόστος της πώλησης της ταινίας: «Το Χόλιγουντ δεν θα μπορούσε ποτέ να κάνει αυτές τις ταινίες από μόνο του. Δεν θα μπορούσαν να πλασαριστούν αυτές οι ταινίες χωρίς τα βιβλία από πίσω τους. Έπρεπε να έχουν αποδείξει τον εαυτό τους (οι γυναικείοι χαρακτήρες) σε ένα άλλο περιβάλλον», υποστηρίζει με τη σειρά του ο συγγραφέας και ανταποκριτής στο Χόλιγουντ, Gayl Murphy. Υπάρχουν και οι αμείλικτες στατιστικές: σύμφωνα με έρευνα του «Boxed In» το 2012, μόνο το 11% είναι γυναίκες σκηνοθέτες και συνολικά μόνο το 26% είναι γυναίκες εργαζόμενες σε ταινίες.