Κριτική ταινίας:«Αλλοθι»

kritiki-tainiasallothi

ΠΕΜΠΤΗ, 17 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2013

Εν μέσω οικονομικής κρίσης, η ταινία «Arbitrage-Άλλοθι» διηγείται τις ατασθαλίες και παρανομίες ενός μεγιστάνα που βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής.

«Άλλοθι»

Θέμα αρκετά επίκαιρο, αν αναλογιστούμε την πρόσφατη οικονομική καταστροφή αρκετών εταιριών και τις ανησυχίες για το μέλλον αρκετών ισχυρών. Ο χαρισματικός σε τέτοιους ρόλους Ρίτσαρντ Γκίρ υποδύεται άψογα τον πλούσιο και ανήθικο κύριο «σηκώνοντας στους ώμους του» ένα θρίλερ που διασκεδάζει με την ένταση και τις ανατροπές του.

Ο Νίκολας Τζαρέκι αφού σκηνοθέτησε μια ταινία μικρού μήκους και ένα ντοκιμαντέρ πάνω στο σκηνοθέτη James Toback (“The Outsider” το 2005), επιδίδεται στη σκηνοθεσία ενός έξυπνου θρίλερ που κρατά ζωηρό το ενδιαφέρον του κοινού και το οδηγεί σε μια ταύτιση με τον ήρωα. Το «Arbitrage-Άλλοθι» αποτελεί και την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Τζαρέκι για την οποία εμπνεύστηκε από δύο σημαντικά φιλμ του ’70: την «Chinatown» του Πολάνσκι και τη «Συνομιλία» του Κόπολα.

Ο Ρόμπερτ Μίλερ (Ρίτσαρντ Γκιρ) εκτός από διευθυντής μιας φημισμένης εταιρίας, είναι αναγνωρισμένος φιλάνθρωπος, έχει μια αφοσιωμένη σύζυγο (Σούζαν Σάραντον) και δύο ενήλικα παιδιά με φιλοδοξίες. Κατά κάποιο τρόπο, τα έχει όλα. Πίσω, όμως, από αυτήν την «καλά βολεμένη» επιφάνεια, κρύβεται μια αλήθεια ζοφερή. Κάτι που συμβαίνει συχνά και στην πραγματικότητα και όχι μόνο στον κινηματογράφο. Ο πολυεκατομμυριούχος κινδυνεύει να χάσει τα πάντα εξαιτίας πολλών κακοδιαχειρίσεων του παρελθόντος. Για να σώσει, όσο γίνεται, την κατάσταση, επιδιώκει να πουλήσει την εταιρία του σε μια μεγάλη τράπεζα, κρυφά από την οικογένειά του. Κρυφά, επίσης, -όπως είναι φυσικό- έχει και μια ερωμένη (Λετίσια Κάστα). Εξαιτίας ενός απρόβλεπτου ατυχούς γεγονότος, η σχέση αυτή κινδυνεύει να έρθει στην επιφάνεια από την αστυνομία, όπως τελικά θα αποκαλυφθούν από την κόρη του και οι άλλες απάτες του παρελθόντος…Ο πονηρός κύριος Μίλερ ψάχνει να βρει άλλοθι.

Ο Νίκολας Τζαρέκι σκηνοθετεί την πορεία ενός ήρωα που βρίσκεται συνεχώς παγιδευμένος. Ο κλοιός, όσο προχωρά η ιστορία, σφίγγει όλο και περισσότερο γύρω του αυξάνοντας τις εντάσεις και την αγωνία του κοινού. Το φιλμ διαθέτει ένα σφιχτοδεμένο σενάριο με ξαφνικά αναποδογυρίσματα στην πλοκή.

Στην πορεία διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για ένα θρίλερ ανάμικτο με στοιχεία οικονομικού δράματος και ερωτικών περιπετειών. Χρήμα, υψηλά ιστάμενη κοινωνία και κλίκες, διαφθορά και εξαπάτηση εμπλέκονται όλα μαζί συνιστώντας ένα σύνολο που θυμίζει αρκετά το διεφθαρμένο κόσμο της σύγχρονης εποχής.

Αν και στη σκηνοθεσία δεν παρατηρείται καμιά πρωτοτυπία ούτε κανένα ευφάνταστο τέχνασμα, ωστόσο, θα ήταν θεμιτό να χαιρετίσουμε θετικά αυτή την πρώτη απόπειρα δημιουργίας μυθοπλασίας του Νίκολας Τζαρέκι. Ο νέος σκηνοθέτης καταφέρνει να κρατήσει ένα παλλόμενο ρυθμό στον οποίο κινούνται και δρουν τα πρόσωπα μέσα στην προσπάθειά τους να απεγκλωβιστούν από τα αδιέξοδα.

Χωρίς κανένα ειδικό εφέ ή κάτι το φαντασμαγορικό επιτυγχάνει να δημιουργήσει σασπένς. Η υποστήριξη των ηθοποιών Ρίτσαρντ Γκιρ και Σούζαν Σάραντον είναι, οπωσδήποτε, καθοριστική για το αποτέλεσμα. Ο Ρίτσαρντ Γκιρ, ιδιαίτερα, εκπλήσσει με την ερμηνεία του ρόλου του πάμπλουτου και θρασύ μεγιστάνα˙ ρόλος που του «ταιριάζει» απόλυτα αν σκεφτούμε και μερικές από τις προηγούμενες παραγωγές όπου πρωταγωνιστεί («American Gigolo», «Pretty Woman»). Δικαίως προτάθηκε για Χρυσή Σφαίρα στην κατηγορία Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας.

Η ταινία «Arbitrage-Άλλοθι» δίνει μια όψη ενός καπιταλισμού ωθημένου στα άκρα αφήνοντας μια αίσθηση του déjà-vu. Θα σας κάνει να περάσετε ευχάριστα τα 106 λεπτά που διαρκεί και θα ξεχαστεί σύντομα. Ίσως προβληθεί αργότερα από κάποιο κανάλι της τηλεόρασης για να περάσουμε ευχάριστα το βράδυ.

Παίζουν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Σούζαν Σάραντον, Τιμ Ροθ, Μριτ Μάρλινγκ, Λετίσια Κάστα. Η ταινία προβάλλεται από την Audiovisual.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ