Ang Lee: γιατί είναι φαβορί για το φετινό Όσκαρ σκηνοθεσίας;

ang-lee-giati-einai-fabori-gia-to-fetino-oskar-skinothesias

Φωτογραφία:ΙΜDb. Σκηνή από την ταινία «Life of Pi» (Η ζωή του Πι)

ΤΕΤΑΡΤΗ, 23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2013

Πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι η τελική μάχη για το Χρυσό Αγαλματάκι σκηνοθεσίας θα δοθεί ανάμεσα σε δύο ταινίες: στο κατασκοπικό θρίλερ «Argo» του Βen Affleck και το βιογραφικό δράμα «Lincoln» του Steven Spielberg. Όμως υπάρχουν κι άλλες φωνές στο εξωτερικό που υποστηρίζουν ότι έχουμε υποτιμήσει την απήχηση της 3D ταινίας «Life of Pi».

Ο Ang Lee έχει αρκετές πιθανότητες να κερδίσει ένα ακόμη Όσκαρ Σκηνοθεσίας (το πρώτο Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας το είχε κερδίσει το 2005 για την ταινία «Brokeback Mountain»).

Παραδοσιακά οι εισπράξεις μιας ταινίας στο αμερικανικό box office έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή στην κούρσα των Όσκαρ. Η επιτυχία εκτός αμερικανικών συνόρων περιορίζεται συνήθως σε blockbuster όπως στη σειρά ταινιών με τον Βatman ή τα «Transformers».

Όμως η επιτυχία που σημείωσε σε διεθνές επίπεδο η ταινία «Life of Pi» δεν περνά απαρατήρητη στο Χόλιγουντ που με αυξανόμενους ρυθμούς «ποτίζεται» με χρήματα από το εξωτερικό.

Το 2009 τα μεγάλα στούντιο κέρδισαν περίπου το 70% των χρημάτων τους εκτός αμερικανικών συνόρων. Κι ενώ η Βόρεια Αμερική παραμένει η μεγαλύτερη επικράτεια, αυτό δεν πρόκειται να διαρκέσει για πολύ: η Κίνα αναμένεται να την επισκιάσει το 2019.

Αν νομίζετε ότι αυτό δεν θα έχει αντίκτυπο και στα Όσκαρ, δεν έχετε παρά να κοιτάξετε ποιοι ήταν οι νικητές των τελευταίων χρόνων, υποστηρίζει στην Guardian, ο Tom Shone, αναφέροντας τα παραδείγματα του σφραγισμένου με την αισθητική του Bollywood «Slumdog Millionaire» τo 2009, το βρετανικό «βασιλικό» δράμα «Ο λόγος του βασιλιά» αλλά και την γαλλική βωβή ταινία «The artist» το 2011. Ο «θείος» Όσκαρ γίνεται λοιπόν περισσότερο εξωστρεφής…

H νέα ταινία του Ang Lee «προσφέρει μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον του Χόλιγουντ, παντρεύοντας την αφήγηση του ‘Βιβλίου της ζούγκλας’ με την τεχνολογία αιχμής του Άβαταρ». Κι ενώ το φιλμ του James Cameron ήταν το πρώτο αυτού του νέου είδους, μπορούμε να αναγνωρίσουμε στον Ang Lee έδρασε ως προπομπός του. Η περιπέτειά του «Ο τίγρης και ο δράκος» το 2000 λειτούργησε ως «μαία» για να γεννηθεί ένα νέο κινηματογραφικό είδος: μια μεγάλη παγκόσμια επιτυχία, με μεικτή καταγωγή ανατολής-δύσης που παντρεύει τα ειδικά εφέ τελευταίας αιχμής με την παραδοσιακή αφήγηση. Η πρόσφατη απονομή στον Ang Lee του βραβείου Σκηνοθεσιας από τον Κύκλο Κριτικών του Λονδίνου, προστίθεται ως ένας ακόμη θετικός οιωνός στην εισπρακτική επιτυχία της ταινίας στο παγκόσμιο box office.