Κριτική ταινίας: «Hitchcock»

kritiki-tainias-hitchcock

ΠΕΜΠΤΗ, 07 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2013

Όπως το φανερώνει και ο τίτλος, η νέα ταινία «Hitchcock» αναφέρεται στο μεγάλο κινηματογραφικό μύθο, στο μετρ του σασπένς Alfred Hitchcock.

«Hitchcock»

Δεν πρόκειται για βιογραφική ταινία. Επικεντρώνεται σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο του σκηνοθέτη, στα εξήντα του χρόνια, όταν γύρισε το θρυλικό φιλμ που άφησε ιστορία «Psycho». Ο θεατής παρακολουθεί τις διάφορες διαδικασίες που προηγήθησαν και οδήγησαν στο τελικό γύρισμα και τη δημιουργία του «Psycho». Ταυτόχρονα, δίνεται η ευκαιρία να αποκαλυφθούν κάποιες αθέατες πλευρές του μεγάλου σκηνοθέτη, κάποιες πτυχές της προσωπικότητάς του άγνωστες στο ευρύ κοινό.

Κινηματογραφική προσαρμογή του βιβλίου «Alfred Hitchcock and the Making of Psycho» του δημοσιογράφου Στίβεν Ρεμπέλο, η ταινία «Hitchcock» οφείλει το ενδιαφέρον της στο ότι προσπαθεί (και καταφέρνει ως ένα βαθμό) να φέρει στο φως μια ευφυΐα επί τω έργω. Η γένεση κάθε ταινίας για το μεγάλο κινηματογραφιστή Alfred Hitchcock ήταν μια πρόκληση, μια δοκιμασία, ένας αγώνας.

Η σύλληψη μιας ιδέας, η δόμηση και θεμελίωσή της, η αντιμετώπιση των ποικίλων δυσκολιών και η ολοκληρωτική της απόδοση στη μεγάλη οθόνη, ήταν ένα στοίχημα που έβαζε με τον εαυτό του και έπρεπε πάση θυσία να το κερδίσει.

Το γύρισμα του «Psycho» ήταν αυτό που απαιτούσε τις περισσότερες θυσίες καθώς επρόκειτο για μια ταινία τρόμου γυρισμένη από ένα τέρας του Χόλλυγουντ. Εκείνη την εποχή, οι παραγωγοί περιφρόνησαν το συγκεκριμένο είδος και δεν ενθουσιάστηκαν με την ιδέα του Hitchcock να προσαρμόσει κινηματογραφικά την ιστορία του ομώνυμου μυθιστορήματος του Μπλοχ.

Ο ήρωας του βιβλίου και της ταινίας «Psycho» είναι εμπνευσμένος από τον πραγματικό δολοφόνο του Γουισκόνσιν και ο απόλυτος δημιουργός του σασπένς μόλις διάβασε το βιβλίο, ήξερε ότι εμπεριείχε κάτι το μοναδικό, ικανό να συνταράξει τα πλήθη ανά τον κόσμο. Όπως και τελικά έγινε.

Η ταινία «Psycho» είναι ένα αριστούργημα που έχει χαραχτεί στη μνήμη πολλών γενεών και έχει σηματοδοτήσει την ιστορία του σινεμά. Αρκετοί κινηματογραφιστές έχουν επηρεαστεί από τη σχιζοφρενική μορφή του Norman Bates, όπως ο Μπράιαν Ντε Πάλμα («Προετοιμασία για Έγκλημα») ή ο Ντέιβιντ Λιντς («Blue Velvet»).

Ωστόσο, χρειάστηκε πολύς χρόνος, κόπος και πολύ πείσμα για να φθάσει η ταινία στις αίθουσες. Καθώς δεν χρηματοδοτήθηκε από τους παραγωγούς, ο Hitchcock αναγκάστηκε να υποθηκεύσει το σπίτι του. Επιπλέον, ήρθε αντιμέτωπος και με τη λογοκρισία της εποχής για κάποιες σκηνές. Σε όλες του τις ενέργειες είχε την αμέριστη συμπαράσταση της γυναίκας του, Άλμα Ρέβιλ.

Αρχικά, ήταν συνεργάτιδά του στο μοντάζ. Στην πορεία, έγινε ο απόλυτος σύμβουλός του και η γνώμη της ήταν καθοριστική για την τελική καλλιτεχνική διαμόρφωση κάθε ταινίας του σκηνοθέτη.

Όλα τα παραπάνω αναπαρίστανται μέσα στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία “Hitchcock” του Σάσα Τζερβάζι. Ο Σάσα Τζερβάσι γνωστός από το ντοκιμαντέρ του πάνω στο heavy metal «Anvil» και σεναριογράφος («The Terminal» του Στίβεν Σπίλμπεργκ), αποφασίζει να κάνει τα 2012 μια ταινία αποτίοντας φόρο τιμής στο έργο και τη διάνοια ενός από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές όλων των εποχών, τον Alfred Hitchcock. Στο πλευρό του, έχει τη συμπαράσταση του Άντονι Χόπκινς στον κεντρικό ρόλο και της Έλεν Μίρεν στο ρόλο της συζύγου Άλμα.

Και οι δύο ηθοποιοί έχουν διακριθεί για το ταλέντο τους και τις ιδιαίτερες μιμητικές τους ικανότητες. Παρόλη την αμφίεση και τις προσθήκες, τα χαρακτηριστικά του προσώπου του Άντονι Χόπκινς δεν πλησιάζουν καθόλου στα αντίστοιχα του Χίτσκοκ. Από την άλλη, αυτό το στοιχείο αναπληρώνεται από την επιδέξια στάση του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του Χόπκινς ο οποίος προσπαθεί να μοιάσει τόσο στο Χίτσκοκ και το καταφέρνει ως ένα βαθμό.

Για την Έλεν Μίρεν, η ερμηνεία του προσώπου της Άλμα ήταν κάτι πιο απλό, καθώς ελάχιστοι γνώριζαν το παρουσιαστικό της. Η Έλεν Μίρεν απέφευγε τις δημόσιες εμφανίσεις, ζούσε στη σκιά του συζύγου της, ξέροντας να ωθεί στο έπακρο τη δημιουργική του φαντασία και επιβεβαιώνοντας τη ρήση «πίσω από κάθε μεγάλο άνδρα κρύβεται μια σπουδαία γυναίκα».

Οι ερμηνείες, επίσης, της Σκάρλετ Γιόχανσον στο ρόλο της Τζάνετ Λι και του Τζέιμς Ντ Άρσι στον αντίστοιχο του Άντονι Πέρκινς είναι αξιόλογες και οι ηθοποιοί μας πείθουν με τις κινήσεις και τα εκφραστικά τους πρόσωπα.

Παρά τους παραπάνω συντελεστές και τις προσπάθειες, η ταινία «Hitchcock» μένει στην επιφάνεια και δεν εμβαθύνει στο μυστήριο που λέγεται «Alfred Hitchcock». Ο Σάσα Τζερβάζι υπογράφει μια ταινία προσιτή σε όλους, με γραμμική απλοϊκή αφήγηση που προσπαθεί να συμπυκνώσει μέσα σε 98 λεπτά το πολύπτυχο πνεύμα και την ψυχολογία του μνημειώδους καλλιτέχνη. Αξίζει για τις πληροφορίες που μας παρέχει πάνω στη γένεση και την τελική διαμόρφωση του μοναδικού «Psycho».

Παίζουν: Άντονι Χόπκινς,Έλεν Μίρεν, Σκάρλετ Γιόχανσον, Τζέιμς Ντ' Αρσι, Τόνι Κολέτ. Η ταινία προβάλλεται από την Odeon.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ