Αθάνατα φιλιά στο σελιλόιντ

athanata-filia-sto-seliloint

Φωτογραφία:ΙΜDb. Vivien Leigh και Clark Gable στο θρυλικό «Όσα παίρνει ο άνεμος»

ΤΕΤΑΡΤΗ, 13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2013

Τρυφερά, ρομαντικά, παθιασμένα, πρώτα ή αποχαιρετιστήρια, τα φιλιά έχουν τη δική τους κινηματογραφική πορεία, η οποία πολλές φορές «ξεπερνά» ακόμα και την ίδια την ταινία στη μνήμη των σινεφίλ.

Η αυριανή γιορτή των ερωτευμένων αποτελεί ιδανική αφορμή για να θυμηθούμε, και ίσως να εμπνευστούμε, από τα πιο διάσημα φιλιά της μεγάλης οθόνης.

Τα Κλασικά

Ποιος μπορεί να ξεχάσει το φιλί ανάμεσα στον Clark Gable και τη Vivien Leigh στην ταινία «Όσα παίρνει ο Άνεμος»; Ο χαρακτήρας του Gable κάνει επιτέλους πρόταση γάμου στην Scarlett O’Hara ενώ στο βάθος η Ατλάντα καίγεται. Εκείνη θα τον χαστουκίσει αλλά δεν θα αντισταθεί στη γοητεία του.

Εξίσου εμβληματικό στην ιστορία του σινεμά είναι το φιλί των Humphrey Bogart και Ingrid Bergman, στο «Casablanca». Ένα φιλί είναι απλά ένα φιλί, λέει το τραγούδι της ταινίας, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η έκφραση ενός από τους μεγαλύτερους κινηματογραφικούς έρωτες. Επικός και γεμάτος εμπόδια ήταν κι ο έρωτας των Burt Lancaster και Deborah Kerr στο «Όσο Υπάρχουν Άνθρωποι». Το φιλί τους, στα κύματα του ωκεανού, το οποίο αποτελεί και την αφίσα της ταινίας έχει μείνει στην ιστορία κι έχει μιμηθεί όσο λίγα.

Φωτογραφία: IMDb:Ingrid Bergman και Humphrey Bogart στην «Casablanca»

Ποιος θα μπορούσε να ξεχάσει ένα φιλί από την πιο σέξι γυναίκα του σινεμά, Marilyn Monroe, ακόμα κι αν ο αποδέκτης του είναι ο Tony Curtis στην κωμωδία «Μερικοί το προτιμούν καυτό». Κι αν η Marilyn φιλούσε αμήχανα, δεν ισχύει το ίδιο για την Audrey Hepburn στην ταινία «Πρόγευμα στο Τίφανις» . Σύμβολο της γυναικείας φινέτσας, η ηθοποιός φιλά τον παρτενέρ της στο απόλυτο ρομαντικό σκηνικό, κάτω από τη βροχή!

Τα... βρεγμένα!

Φωτογραφία: ΙMDb: Στη βροχή φιλιούνται οι Audrey Hepburn και George Peppard στην ταινία «Πρόγευμα στο Τίφανις»

Η Hepburn έδωσε το παράδειγμα για το συγκεκριμένο φιλί, και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που το ακολούθησαν, καθιστώντας το ίσως την πιο ένοχη και κλισέ απόλαυση των απανταχού ρομαντικών σινεφίλ.

Ανάμεσα σε αυτούς που ενέδωσαν είναι η Nicole Kidman και ο Hugh Jackman στο «Australia», ο Ethan Hawke και η Gwyneth Paltrow στις «Μεγάλες Προσδοκίες», η Scarlett Johansson και ο Jonathan Rhys Meyers στο «Match Point» του Woody Allen, αλλά κι οι Hugh Grant και Andie MacDowell, που κάνουν την πιο αντισυμβατική δέσμευση αγάπης, υποσχόμενοι να μην παντρευτούν ποτέ.

Αντίθετα, οι καταδικασμένοι να μην γίνουν ποτέ ζευγάρι, Ryan Gosling και Rachel McAdams στην ταινία «Το Ημερολόγιο», όταν ξεπερνούν τα εμπόδια της τύχης και των γονιών, ανταμώνουν, και δίνουν ένα από τα πιο παθιασμένα φιλιά της μεγάλης οθόνης χωρίς να πτοούνται από την καταιγίδα που μαίνεται. Αποτέλεσμα; Η πιο βρεγμένη και δακρύβρεχτη σκηνή της χρονιάς.

Το συναίσθημα όμως δεν είναι μόνο για τους κοινούς θνητούς αφού και οι σούπερ ήρωες έχουν πέσει θύματα του ρομαντισμού που πλανάται στη νοτισμένη ατμόσφαιρα. Ο Ben Affleck φίλησε την Jennifer Garner στο «Daredevil» το 2003, ήρθε όμως δεύτερος. Ένα χρόνο πριν, ο Spiderman (Tobey Maguire) είχε δώσει ένα από τα πιο χαρακτηριστικά φιλιά στην αγαπημένη του, Mary Jane, υπό καταρρακτώδη βροχή ενώ κρεμόταν ανάποδα, σε μια σκηνή που ένωσε τους λάτρεις των κόμικς με αυτούς των ρομαντικών κομεντί.

Τα απαγορευμένα

Ο Hichcock βρήκε έναν έξυπνο τρόπο να παρακάμψει τη λογοκρισία στην ταινία του «Notorious» με πρωταγωνιστές τους Cary Grant και Ingrid Bergman

Σήμερα ένα κινηματογραφικό φιλί δε σκανδαλίζει και μπορεί να προβληθεί ακόμα και σε μια κατάλληλη για όλους ταινία. Ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν πάντα τόσο «ελεύθερα». Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα λογοκρισίας είναι η ταινία «Notorious» του Alfred Hitchcock. H διάσημη σκηνή φιλιού μεταξύ του Cary Grant και της Ingrid Bergman, η οποία διαρκεί συνολικά δυόμισι λεπτά, έχει φτιαχτεί με βάση τον κανόνα λογοκρισίας της εποχής. Γνωστός και ως «ο κανόνας των τριών δευτερολέπτων» ή «Hays Code», από τον άνθρωπο που τον καθιέρωσε, δεν επέτρεπε τα μεγάλης διάρκειας φιλιά. Για το λόγο αυτό ο σκηνοθέτης έβαλε τους πρωταγωνιστές του να σπάνε το φιλί με διάλογο ανά τρία δευτερόλεπτα, ώστε να «ξεφύγει» από τη λογοκρισία. Η πρακτική αυτή σύμφωνα με μαρτυρίες είχε ταλαιπωρήσει πολύ τους ηθοποιούς.

Μια ακόμα ταινία που μαρτυρά τον αυστηρό έλεγχο των σκηνών στις ταινίες, καθώς και το τι θεωρείτο προκλητικό στο παρελθόν, είναι το «Σινεμά ο Παράδεισος».

Όταν ο πρωταγωνιστής επιστρέφει στο χωριό του για την κηδεία του ιδιοκτήτη του σινεμά στο οποίο πέρναγε το χρόνο του ως παιδί, η χήρα του, του δίνει ένα κουτί με φιλμ. Όταν αργότερα προβάλλει το φιλμ ανακαλύπτει ότι πρόκειται για συρραφή «προκλητικών» σκηνών που είχαν λογοκριθεί από τον ιερέα του χωριού. «Απαγορευμένα» φιλιά ηθοποιών όπως ο Cary Grant με τη Rosalind Russell, ο Charlie Chaplin με τη Georgia Hale, η Greta Garbo με τον John Barrymore και πολλών άλλων, συνθέτουν ένα από τα πιο συγκινητικά μοντάζ του σινεμά.

ΝΑΝΤΙΑ ΚΑΚΛΗ