Κριτική ταινίας:«Σαββατοκύριακο στο Hyde Park»

kritiki-tainiassabbatokuriako-sto-hyde-park

ΠΕΜΠΤΗ, 14 ΜΑΡΤΙΟΥ 2013

Ο σκηνοθέτης του γνωστού φιλμ «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ» Ρότζερ Μίτσελ υπογράφει αυτή τη χρονιά μια ιστορική κομεντί με θέμα την επίσκεψη του βασιλιά της Αγγλίας Γεωργίου Στ’ στην προεδρική βίλα του Ρούσβελτ το 1939.

«Σαββατοκύριακο στο Hyde Park»

Μετά τη σημαντική επιτυχία της ταινίας «Ο Λόγος του Βασιλιά», ο βασιλιάς Γεώργιος Στ’ απασχολεί και πάλι τους κινηματογραφιστές και επανεμφανίζεται στην οθόνη. Αυτή τη φορά δεν είναι αυτός το κεντρικό πρόσωπο αλλά ο πρόεδρος των Η.Π.Α. Φραγκλίνος Ντελάνο Ρούσβελτ (1882-1945) τον οποίο ενσαρκώνει ο Μπιλ Μάρεϊ.

Ο Ρότζερ Μίτσελ σκιαγραφεί την προσωπική ζωή μιας συγκεκριμένης περιόδου του μεγάλου προέδρου και τη συνδέει επιδέξια με ένα σημαντικό περιστατικό που σημάδεψε την ιστορία: το 1939, παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το βασιλικό ζεύγος της Αγγλίας επισκέφτηκε για πρώτη φορά τις Η.Π.Α. και φιλοξενήθηκε από το Ρούσβελτ.

Οι σχέσεις των δύο χωρών ήταν τεταμένες και περίπλοκες για τρεις αιώνες περίπου. Από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, αρχίζουν να γίνονται κάποιες προσπάθειες προσέγγισης και συμφιλίωσης. Το 1939, η Αγγλία απειλείται από την επικείμενη επίθεση των Γερμανών και αναζητά υπο-στηρικτές. Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, αντιλαμβανόμαστε τη βαρύτητα και τη σπουδαιότητα αυτής της επίσκεψης του άγγλου βασιλιά στον πρόεδρο των Η.Π.Α.

Στο «Σαββατοκύριακο στο Hyde Park», γίνεται όλο και περισσότερο ευδιάκριτη η συνεχής φροντίδα του σκηνοθέτη να καταστήσει όλα τα πρόσωπα βαθιά ανθρώπινα˙ με αδυναμίες, ανασφάλειες, με αγάπη για την καλοπέραση, τις βόλτες, το ποτό και (γιατί όχι;) τα χοτ-ντογκ. Ο βασιλιάς (Σάμιουελ Γουέστ) παρουσιάζεται ιδιαίτερα ανασφαλής –εν μέρει λόγω του τραυλισμού του- και γεμάτος αγωνία για την έκβαση της συνάντησης.

Η σύζυγός του Ελισσάβετ (Ολίβια Κόλμαν), με τη συμπεριφορά της δείχνει να αντιπροσωπεύει τη βρετανική, συντηρητική νοοτροπία. Το ταπεραμέντο της έρχεται σε αντίθεση με το στυλ φιλοξενίας που προτείνει ο Ρούσβελτ ο οποίος δείχνει να θέλει να απελευθερώσει το βασιλικό ζεύγος από τις συμβάσεις και τις άχρηστες τυπικότητες. Ο νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Ρότζερ Μίτσελ παρουσιάζει έναν πρόεδρο σοφά απλό, που χαίρεται τη ζωή στην πρώτη ευκαιρία, που αγαπά την ουσία και όχι το «φαίνεσθαι».

Μέσα από διάφορα περιστατικά, δύο πολιτισμοί, δύο κουλτούρες έρχονται σε αντίθεση: η «σφιγμένη» βρετανική και η άνετη αμερικανική. Ο σκηνοθέτης δείχνει να παίρνει έμμεσα το μέρος της αμερικανικής. Το ανεκδοτολογικό επεισόδιο του πικ-νικ στην εξοχή με τα χοτ-ντογκ ως κύριο βασιλικό γεύμα, έδωσε την ευκαιρία στο Γεώργιο να δείξει χαλαρωμένος και να προσεταιριστεί –έστω και για λίγο-το αμερικανικό πνεύμα ζωής κερδίζοντας έτσι τη συμπάθεια του αμερικανικού λαού. Γεγονός που καθόρισε τις μετέπειτα εξελίξεις...

Βλέπουμε, λοιπόν, πόσο η πολιτική περνά μέσα από τις διανθρώπινες σχέσεις και μπορεί να καθορίσει τη μοίρα των λαών, χάρη στην ευφυΐα και διπλωματική ικανότητα ενός άξιου πολιτικού. Η συναρπαστική ερμηνεία του Μπιλ Μάρεϊ αποδίδει με φυσικότητα και αυθορμητισμό τη χαρισματική προσωπικότητα του Φραγκλίνου Ρούσβελτ, ενός ανθρώπου που εκτός από την πολιτική αγαπούσε τις αστείες ιστορίες, τους ρομαντικούς περιπάτους και τις γυναίκες.

Μια «voix-off» αφηγείται και σχολιάζει κάποιες φορές τα διάφορα περιστατικά εκείνης της εποχής. Είναι η φωνή της πέμπτης ξαδέλφης και ερωμένης του προέδρου, της Daisy Suckley. Μετά το θάνατό της βρέθηκε η αλληλογραφία της με την οποία έρχονται στο φως διάφορες πλευρές του χαρακτήρα του προέδρου.

Η σχέση της Daisy με το Ρούσβελτ είναι ο δεύτερος άξονας της θεματικής της ταινίας «Σαββατοκύριακο στο Hyde Park», όπου δίνεται η ευκαιρία στο σκηνοθέτη να «παίξει» με την περιέργεια του κοινού, εκθέτοντας λεπτομέρειες της προσωπικής ζωής μεγάλων προσωπικοτήτων. Σε αυτό το σημείο, θυμίζει κάποια περιοδικά που έχουν ως κεντρικό (ευτελές) θέμα το σχολιασμό της προσωπικής ζωής διαφόρων διασημοτήτων.

Το μοντάζ, σε αρκετά σημεία, αποδίδει την ένταση των καταστάσεων (αξιοσημείωτη η σκηνή της ξαφνικής απογοήτευσης της Daisy). Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι προσεγμένα και αποτυπώνουν την ατμόσφαιρα της εποχής. Η Λόρα Λίνεϊ είναι πειστικότατη στο ρόλο της ερωτευμένης και ρομαντικής εξαδέλφης και ερωμένης.

Απαλλαγμένο από τη βαρύτητα ενός κλασικού biopic, μιας βιογραφικής ταινίας, το «Σαββατοκύριακο στο Hyde Park» αναμειγνύει περίτεχνα προσωπικές ιστορίες και γεγονότα της Ιστορίας (με Ι κεφαλαίο) με έναν ελαφρύ και διασκεδαστικό τρόπο που θυμίζει ξένοιαστη βόλτα στην εξοχή.

Παίζουν: Μπιλ Μάρεϊ, Λόρα Λίνεϊ, Σάμιουελ Γουέστ, Ολίβια Γουίλιαμς, Ελίζαμπετ Μάρβελ, Ολίβια Κόλμαν. Η ταινία προβάλλεται από την Odeon.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ