Who is who: Pedro Almodovar

who-is-who-pedro-almodovar

Φωτογραφία: IMDb. O Pedro Almodóvar φωτογραφημένος από τον Pascal Le Segretain/Getty Images.

ΚΥΡΙΑΚΗ, 24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2013

Πολύχρωμο, κιτς, γεμάτο ερωτική ένταση και πάθη, σεξουαλικές μειονότητες και με πλήρη κατανόηση, συμπάθεια και θαυμασμό για τις γυναίκες, αυτό είναι το αλμοδοβαρικό σύμπαν.Το click@Life σας συστήνει τον εκκεντρικό και ευαίσθητο Pedro Almodóvar.

«Το σινεμά μπορεί να γεμίσει τα κενά και να γιατρέψει τις πληγές της μοναξιάς», έχει δηλώσει ο Ισπανός σκηνοθέτης, που επιστρέφει φέτος με μια κεφάτη κωμωδία, μένοντας πιστός στη ρήση του μιας και σήμερα το γέλιο λείπει όσο τίποτα.

Γεννημένος στις 25 Σεπτεμβρίου του 1949, ο Pedro Almodóvar Caballero, όπως είναι το πλήρες όνομά του αποτελεί ίσως τον σπουδαιότερο και πιο αναγνωρίσιμο σύγχρονο Ισπανό σκηνοθέτη. Οι ταινίες του ξεχωρίζουν τόσο για τη θεματική όσο και για την ιδιαίτερη αισθητική τους.

Στα 8 του, η οικογένεια του τον έστειλε εσώκλειστο σε ένα θρησκευτικό σχολείο με την ελπίδα ότι μεγαλώνοντας θα γίνει ιερέας. Ωστόσο ο ίδιος δεν ένιωθε άνετα μέσα στο οικοτροφείο. «Ένιωθα φόβο για τους ιερείς, ενώ έβρισκα το καθιερωμένο χειροφίλημα αποκρουστικό», δηλώνει σήμερα. Άκρως επηρεασμένος από τη διαμονή του εκεί, βάσισε όλο το σενάριο της ταινίας του «Κακή Εκπαίδευση» στη δική του- μια εκπαίδευση με άξονα «την ενοχή, την αμαρτία και την τιμωρία», όπως έχει τονίσει ο σκηνοθέτης, ο οποίος χρειάστηκε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αυτοβιογραφική ταινία του.

Τελικά, παρά τις έντονες αντιρρήσεις των γονιών του, ο Almodóvar, τo 1967, εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη προκειμένου να ακολουθήσει το όνειρό του, να γίνει σκηνοθέτης. Η οικονομική του κατάσταση αλλά και το γεγονός ότι το καθεστώς του Φράνκο είχε «κλείσει» την Εθνική Κινηματογραφική Σχολή, ανάγκασαν τον εκκολαπτόμενο σκηνοθέτη να μάθει την τέχνη του σινεμά μόνος του, παίρνοντας μαθήματα από τα φιλμ των αγαπημένων του Buñuel, Hitchcock, Bergman και Fellini.

Η αντισυμβατική αρχή

Φωτογραφία: ΙΜDb/Jerod Harris/Getty Images:O αντισυμβατικός Pedro Almodóvar

Τα πρώτα βήματά του τα έκανε στον χώρο του πειραματικού σινεμά. Η συνεργασία του με τη θεατρική ομάδα «Los Goliardos», είχε ως αποτέλεσμα τη γνωριμία του με την ηθοποιό Carmen Maura, με την οποία θα συνεργαστεί στο μέλλον σε αρκετές ταινίες του. Η ουσιαστική του όμως μύηση στα άδυτα της σκηνοθεσίας, έγινε σε ηλικία 22 ετών, όταν αγόρασε την πρώτη του κάμερα.

Οι ταινίες μικρού μήκους που γύριζε, γνώριζαν μεγάλη επιτυχία στα νυχτερινά μαγαζιά της Μαδρίτης που προβάλλονταν. «Δεν μπορούσα να προσθέσω ήχο λόγω της χαμηλής ποιότητα της κόπιας», θυμάται, «έγινα όμως διάσημος γιατί, καθώς οι ταινίες ήταν βουβές, είχα μαζί μου κασέτες για να προσθέτω μουσική, ενώ έκανα ο ίδιος όλες τις φωνές και τους διαλόγους της ταινίας».

Η διασημότητα

Όλη αυτή αναγνωρισιμότητα δίνει στον σκηνοθέτη την ευκαιρία να κάνει την πρώτη του κανονική κινηματογραφική απόπειρα με τίτλο «Η Pepi, η Luci, η Bon και τ’ άλλα κορίτσια», τα πολλά εμπόδια που συνάντησε δεν εμπόδισαν τη δημιουργικότητα του, «αν ένα έργο έχει λάθη, θεωρείται κακό, αν όμως έχει άπειρα λάθη θεωρείται στυλ», αστειεύεται λέγοντας ότι έτσι προμόταρε το φιλμ του.

Τα επόμενα χρόνια η καριέρα του Pedro Almodóvar ακολουθούσε μόνο ανοδική πορεία. Το 1982 με το «Λαβύρινθο του Πάθους», ταινία ντεμπούτο του Antonio Banderas, ο αμφιλεγόμενος σκηνοθέτης δείχνει την οπτική του απέναντι στην Εκκλησία, τον καθολικισμό και την κακοποίηση γυναικών και παιδιών, θέματα αιχμηρά που επανέρχονται άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο σε κάθε του ταινία.

Αρκετές ταινίες αργότερα, το 1988, ο Ισπανός σκηνοθέτης γυρίζει το «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης». Χάρη στην ταινία αυτή αλλά και σε δηλώσεις όπως «τα τελευταία χρόνια τα στούντιο έχουν ξεχάσει πόσο συναρπαστικές είναι οι γυναίκες», καθιερώνεται ως «ο σκηνοθέτης των γυναικών». Παράλληλα κερδίζει την προσοχή του αμερικανικού κοινού και κερδίζει υποψηφιότητα για Oscar (καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας). Παρά το «άνοιγμά» του στις ΗΠΑ, και τις προτάσεις που έχει δεχτεί να δραστηριοποιηθεί εκεί, ο ίδιος, όσο περνά ο καιρός θεωρεί το ενδεχόμενο αυτό όλο και πιο απίθανο «δουλεύουμε διαφορετικά. Στις ταινίες μου έχω εγώ το πάνω χέρι, ενώ στο Hollywood, υπάρχουν πολλοί των οποίων οι αποφάσεις προηγούνται του σκηνοθέτη».

Συνεχίζοντας όμως να ταρακουνάει τα αμερικανικά κινηματογραφικά νερά, το 2002, ήρθε η επόμενη οσκαρική υποψηφιότητα και νίκη για το σκηνοθέτη με την ταινία «Μίλα της», που διηγείται την ιστορία δύο αντρών που γίνονται φίλοι ενώ φροντίζουν τις συζύγους τους που βρίσκονται σε κώμα.

Ο Almodóvar και οι συνεργασίες του

Φωτογραφία:IMDb/Jeff Vespa/wireimage.com: Ο Pedro Almodóvar με τη μούσα του, Penelope Cruz

Συνεχίζοντας μια συνεργασία που είχε ξεκινήσει με το «Όλα για τη μητέρα μου», ο Almodóvar, χρησιμοποιεί για πρωταγωνίστριά του, στην ταινία «Γύρνα Πίσω», την Penélope Cruz, τη μούσα του όπως τη χαρακτηρίζει σήμερα. Ο ίδιος έχει πει για την Cruz, ότι τον εμπνέει κι ότι δουλεύοντας μαζί της γίνεται καλύτερος σκηνοθέτης, ωστόσο κι η ίδια η ηθοποιός φαίνεται να δίνει τον καλύτερό της εαυτό για τον Almodóvar, μιας και κερδίζει υποψηφιότητα για Oscar ερμηνείας.

Ο αμοιβαίος σεβασμός τους, οδηγεί σε ακόμα μια ταινία, το «Ραγισμένες Αγκαλιές», που προβάλλεται στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ των Καννών και προτείνεται για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Το 2011, δοκιμάζει το σινεμά ψυχολογικού τρόμου, στην ταινία «Το Δέρμα που Κατοικώ», κι εμπιστεύεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον Antonio Banderas, 21 ολόκληρα χρόνια μετά την τελευταία κινηματογραφική τους συνάντηση.

Η ταινία αφορά σε έναν πλαστικό χειρουργό που κάνει πειράματα σε μία γυναίκα την οποία κρατά αιχμάλωτη, και αποτελεί φόρο τιμής σε σκηνοθέτες όπως ο Hitchcock αλλά και ο Dario Argento.

Φέτος ο Ισπανός σκηνοθέτης επανέρχεται με μία κωμωδία με τίτλο «Δεν Κρατιέμαι», η οποία διαδραματίζεται σε ένα αεροπλάνο με βλάβη οπότε οι αεροσυνοδοί αναλαμβάνουν να ψυχαγωγήσουν τους επιβάτες. Στην ταινία συμμετέχουν οι Cruz και Banderas και προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τις 21 Μαρτίου.

Ενδεικτική φιλμογραφία: «Η Pepi, η Luci, η Bon και τ’ άλλα κορίτσια» (1980), «Ο Λαβύρινθος του Πάθους» (1982), «Αμαρτωλές Καλόγριες» (1983), «Μatador» (1986), «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» (1988), «Δέσε με» (1990), «Ψηλά Τακούνια» (1991), «Kika» (1993), «Μυστικό μου λουλούδι» (1995), «Όλα για τη Μητέρα μου» (1999), «Μίλα Της» (2002), «Κακή Εκπαίδευση» (2004), «Γύρνα Πίσω» (2006), «Ραγισμένες Αγκαλιές» (2009), «Το Δέρμα που Κατοικώ» (2011), «Δεν Κρατιέμαι» (2013).

NANTIA KAΚΛΗ