Κριτική ταινίας:«Stoker»
Ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ με υπόγεια ένταση, διαστροφή και ξαφνικές εκρήξεις είναι η νέα ταινία «Stoker» του Τσαν-Γουκ Παρκ.
«Stoker»
Γνωστός στο ευρύ κοινό από το «Old Boy» (Μέγα Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών το 2004) και την τριλογία της Εκδίκησης, ο Τσαν-Γουκ Παρκ εντυπωσιάζει με τις λεπτοδουλεμένες εικόνες του, την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων του και την αγάπη του για το ασυνήθιστο, το παράξενο.
Με το «Stoker», ο ιδιάζων σκηνοθέτης από τη Νότια Κορέα κάνει το κινηματογραφικό του ντεμπούτο στα αγγλικά.
Γνωστός στο σινεφίλ κοινό για τον ιδιαίτερο και ξεχωριστό κάθε φορά τρόπο αναπαράστασης καταστάσεων μίσους, βίας και εκδίκησης, ο ασιάτης κινηματογραφιστής δοκιμάζει την τύχη του τώρα και στο Χόλλυγουντ στα πλαίσια του οποίου αναγκάστηκε να προσαρμοστεί αλλά και να επικοινωνήσει τους δικούς του κώδικες.
Το αποτέλεσμα κάποιους θα ικανοποιήσει, κάποιους άλλους όχι, διατηρώντας τις επιφυλάξεις τους για μια τέτοιου είδους μετάβαση. Ως βασικός εκπρόσωπος της nouvelle vague της Νότιας Κορέας, ο Τσαν-Γουκ Παρκ αναμειγνύει τα είδη και υιοθετεί ένα πολύμορφο ύφος που ξαφνιάζει με τις στιλιστικές του επιλογές, την υπερβολή και τις απότομες αλλαγές.
Με τη νέα του ταινία αφηγείται μια παράξενη ιστορία μυστηρίου και τρόμου, η οποία διαδραματίζεται -ως επί το πλείστον-μέσα στο επιβλητικό περιβάλλον ενός μεγάλου σπιτιού στην εξοχή.
Τα πρόσωπα, μυστήρια και αυτά, δείχνουν να φυλάνε καλά πολλά κρυμμένα μυστικά ενώ τα λόγια μεταξύ τους, ακόμη και τα βλέμματα είναι υπερτονισμένα. Στοιχείο που συμβάλλει ακόμη περισσότερο στη φόρτιση μιας ατμόσφαιρας αινιγματικής, με πολλά ερωτηματικά να «πλανώνται στον αέρα», ερωτηματικά που προσπαθεί να διαλευκάνει η νεαρή Ίντια (Μία Βασικόβσκα), η κόρη του σπιτιού.
Με σαφείς αναφορές (ή επιρροές) από το σενάριο της ταινίας «Στη Σκιά της Αμφιβολίας» του Χίτσκοκ, το «Stoker» δομεί αργά και βαθμιαία ένα κλίμα νοσηρότητας όπου η αμφιβολία και η σεξουαλικότητα εμπλέκονται περίεργα ενώ οι χαρακτήρες βγάζουν στην επιφάνεια ένα alter ego που ξαφνιάζει.
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τρία πρόσωπα μελετώντας τις αλληλεπιδράσεις τους και τις εκάστοτε αντιδράσεις. Μετά τον ξαφνικό χαμό του πολυαγαπημένου της πατέρα, η έφηβη Ίντια βλέπει έναν άγνωστο θείο της να εγκαθίσταται απρόσμενα στο μεγάλο (και) αστικό σπίτι, όπου μένει με τη μητέρα της (Νικόλ Κίντμαν). Ο θείος (Μάθιου Γκουντ), ένα αλαζονικό ον με υπερχειλίζουσα αυτοπεποίθηση, κατακτά διαδοχικά τη μητέρα και στη συνέχεια την κόρη. Στο μεταξύ, κάποιες ενδείξεις αρχικά και μερικά γεγονότα, στη συνέχεια, μαρτυρούν μια πραγματικότητα σκοτεινή και φρικιαστική…
Μέσα στο πληκτικό και βαρύ περιβάλλον μιας οικογένειας χτυπημένης από την απώλεια ενός θανάτου, ο σκηνοθέτης κινηματογραφεί κάθε λεπτομέρεια, κάθε πτυχή ή γωνία που μπορεί να μαρτυρήσει την ένταση των καταστάσεων. Η κάμερα παρακολουθεί κυρίως την Ίντια αναδεικνύοντας μια αέρινη ύπαρξη, αμόλυντη και ανέγγιχτη, γεμάτη ωστόσο ανησυχίες για όσα ζει και όσα θα επακολουθήσουν. Η τρέλα και η διαστροφή δεν αργούν να κάνουν την εμφάνισή τους και να ξεσπάσουν μέσα στο ήσυχο πλαίσιο μιας καθωσπρέπει επιφάνειας.
Οι επιδράσεις από το έργο του Χίτσκοκ είναι χαρακτηριστικές. Οι αντανακλάσεις του «Ψυχώ» βρίσκονται σε αρκετά στοιχεία του «Stoker», μερικά από τα οποία είναι: ο τηλεφωνικός θάλαμος και ο φόνος που γίνεται μέσα σε αυτόν, το μοτέλ, ο αστυνομικός με του συγκεκριμένου σχήματος γυαλιά ηλίου, το ντους στη μπανιέρα και ο τρόπος κινηματογράφησής του, ο λεπτός θείος που φέρει μια αύρα διεστραμμένου Νόρμαν Μπέιτς…
Αξιοπρόσεχτα, επίσης, είναι τα ρακόρ που συρράπτουν τα πλάνα μεταξύ τους με τρόπο αναλογικό ή με βάση την κίνηση («raccords par analogie», «raccords dans le movement»). Για παράδειγμα, ένα πουλί καταβροχθίζει κάτι στην τηλεόραση, στο επόμενο πλάνο η Ίντια σε ένα άλλο δωμάτιο τρώει λαίμαργα ένα παγωτό. Με οπτικά εφέ προσεγμένης αισθητικής και επιτυχή διεύθυνση των ηθοποιών, ο Τσαν-Γουκ Παρκ φτιάχνει ένα ψυχολογικό θρίλερ που εξελίσσεται σε ταινία τρόμου. Μια ταινία μυστηρίου όπου οι σιωπές και οι εικόνες αντανακλούν τις διαισθήσεις ή συναισθήσεις των προσώπων και όπου το ασιατικό στυλ κινηματογράφησης του Τσαν-Γουκ Παρκ πειραματίζεται με τη χολλυγουντιανή φόρμουλα.
Παίζουν: Μία Βασικόβσκα, Μάθιου Γκουντ, Ντέρμοτ Μαλρόνεϊ, Τζάκι Γουίβερ, Νικόλ Κίντμαν. H ταινία προβάλλεται από την Odeon.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ







