Berlinale: Οι νικητές, τα highlights και οι αμήχανες στιγμές

69i-berlinale HANNIBAL HANSCHKE
ΔΕΥΤΕΡΑ, 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019

Η ταινία «Synonymes» του Ισραηλινού Nadav Lapid κατέκτησε τη Χρυσή Άρκτο.

Με μέτριο διαγωνιστικό, αλλαγή ηγεσίας και τη Juliette Binoche στη θέση της Προέδρου της Κριτικής Επιτροπής ολοκληρώθηκε  το 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου/Berlinale.   

Το φεστιβάλ, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στον κόσμο, με κύρος, σταθερή παρουσία στο χρόνο και τεράστια επισκεψιμότητα καθώς προσελκύει πάνω από 10.000 επισκέπτες κάθε χρόνο, άνοιξε τις πόρτες του στις 7 Φεβρουαρίου και μέσα σε δέκα μέρες χώρεσε πολλές προβολές, 400 ταινίες, πολλή συγκίνηση, αρκετή γκρίνια για το μέτριο επίπεδο των ταινιών και ένα σκάνδαλο λογοκρισίας.

Οι μεγάλοι νικητές
Το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου ανακοινώθηκαν τα βραβεία τα οποία έχουν ως εξής:

Χρυσή Άρκτος Καλύτερης ταινίας στο «Synonymes» του Nadav Lapid

REUTERS / HANNIBAL HANSCHKE
Ένας νεαρός Ισραηλινός, ο Γιοάβ (Tom Mercier), έρχεται με μεγάλες προσδοκίες σε ένα Παρίσι όπου με το «καλώς ήρθες» πέφτει θύμα ληστείας. Εκεί θα προσπαθήσει να κάνει μια καινούρια αρχή απορρίπτοντας πρώτα από όλα την ισραηλινή του καταγωγή και την μητρική του γλώσσα  για να υιοθετήσει τη γαλλική ταυτότητα, την οποία βλέπει ως λύτρωση. Βασισμένη σε πραγματικά βιώματα του σκηνοθέτη της, η ταινία φιλοδοξεί να διερευνήσει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάποιος όταν αλλάζει τόπο μέσα από την ιστορία ενός ήρωα που αναζητώντας τον εαυτό του έρχεται αντιμέτωπος με παλιούς δαίμονες που τον οδηγούν σε μια υπαρξιακή άβυσσο.

Η ταινία θα μπορούσε να προκαλέσει σκάνδαλο στο Ισραήλ. Στη Γαλλία επίσης. Για μένα η ταινία είναι επίσης  μια μεγάλη γιορτή του σινεμά.

Αργυρή Άρκτος- Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο «By the Grace of God» του Francois Ozon​

EPA / FELIPE TRUEBA
Βασισμένη στην αληθινή ιστορία του ιερέα Bernard Preynat ο οποίος το 2016 κατηγορήθηκε για σεξουαλική κακοποίηση περίπου 70 αγοριών στη Λυών, η ταινία ακολουθεί τη ζωή του ενήλικου Αλεξάντρ (Melvil Poupaud) ο οποίος ανακαλύπτει μια μέρα πως ο ιερέας που τον είχε κακοποιήσει στην παιδική του ηλικία εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά του και να βρίσκεται ανάμεσα σε παιδιά. Καταπιεσμένες για χρόνια μνήμες και φοβίες αναδύονται στην επιφάνεια και ο Αλεξάντρ αποφασίζει να λάβει δράση ξεκινώντας από την αναζήτηση κι άλλων θυμάτων του ιερέα. Η αναζήτηση αυτή τον οδηγεί στον Φρανσούα (Denis Ménochet) και τον Εμανουέλ (Swann Arlaud). Ο καθένας από τους τρει παλεύει με τον εαυτό και το παρελθόν του, αλλά και οι τρεις μαζί μάχονται κατά του ιερέα.

Δεν ξέρω αν το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, αλλά σίγουρα μπορεί να βοηθήσει να τον κατανόησουμε καλύτερα.

Αργυρή Άρκτος Alfred Bauer στο «System Crasher» της Nora Fingscheidt

REUTERS / FABRIZIO BENSCH
Η ταινία ακολουθεί την ιστορία της μικρής Μπερναντέτ , ή Μπένι, (Helena Zengel) η οποία έχει χαρακτηριστεί από το αναμορφωτικό σύστημα ως «system crasher», ένα παιδί δηλαδή που αδυνατεί να ακολουθήσει οποιοδήποτε κανόνα. Η μικρή δεν μπορεί να προσαρμοστεί σε κανένα περιβάλλον γιατί πολύ απλά θέλει να είναι με τη μητέρα της, η οποία, ωστόσο, έχει κριθεί ακατάλληλη να χειριστεί τις ιδιαιτερότητες της συμπεριφοράς της κόρης.

Πολλά χρόνια πριν είχα ονειρευτεί ένα πόστερ ταινίας μας να βρίσκεται εδώ στο Φεστιβάλ, αλλά ποτέ ότι θα βρισκόμουν εδώ με ένα βραβείο.

Καλύτερη Σκηνοθεσία στην Angela Schanelec για το «I Was at Home, But»

EPA / HAYOUNG JEON
Έπειτα από μία εβδομάδα εξαφάνισης ο μικρός Φιλίπ (Jakob Lassalle) επιστρέφει σπίτι του δίχως να πει κουβέντα, πράγμα που η μητέρα του Αστρίντ (Maren Eggert) και οι δάσκαλοί του συνδέουν με το χαμό του πατέρα του μικρού. Η Αστρίντ βρίσκεται σε μια γενικότερη φάση αναθεώρησης όλων όσων πίστευε τη στιγμή που η οικογένειά της «διαλύεται» για να πάρει μια νέα κορφή.

Καλύτερη Γυναικεία Ερμηνεία στη Yong Mei και Καλύτερη Ανδρική Ερμηνεία στον Wang Jingchun για το «Αντίο Γιε μου»

REUTERS / HANNIBAL HANSCHKE
Η ταινία ακολουθεί την ιστορία δύο οικογενειών στη διάρκεια τριών δεκαετιών της σύγχρονης Κίνας, από τη δεκαετία του '80 ως σήμερα. Ο Yaoyun (Wang Jingchun) και η Liyun (Yong Mei) έρχονται αντιμέτωποι με την πικρή συνειδητοποίηση πως «περιμένουμε για να μεγαλώσουμε». Πενθώντας το χαμό του γιου τους, μετακομίζουν σε μια ξένη πόλη, και υιοθετούν ένα παιδί που τους απορρίπτει προτού εξαφανιστεί ενώ οι ίδιοι επιδίδονται σε μια συνεχή βύθιση στις αναμνήσεις τους σε μια ταινία που μπλέκει το πολιτικό με το προσωπικό και το μελόδραμα με την πολιτική ταινία.

Καλύτερου Σεναρίου στο «Πιράνχας» (La Paranza dei Bambini) του Claudio Giovannesi

REUTERS / CHRISTOPH SOEDER
Οι Claudio Giovannesi, Maurizio Braucci και Roberto Saviano γράφουν το σενάριο βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του τελευταίου, μια γκανγκστερική εφηβική ιστορία στη σύγχρονη Νάπολη που μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη ως ένα πορτρέτο της νεότερης γενιάς που εγκλωβίζεται σε μια κατάσταση συνεχούς πολέμου.  

Καλλιτεχνικής Συμβολής στο Rasmus Videbæk για τη Διεύθυνση Φωτογραφίας του «Out Stealing Horses» του Hans Petter Moland

REUTERS / HANNIBAL HANSCHKE
Βασισμένη στο ομότιτλο best-seller του Περ Πέτερσον, η ταινία ακολουθώντας τις αναμνήσεις ενός 67χρονου Trond (Stellan Skarsgård) αποτελεί ένα δράμα για τον έρωτα, την απώλεια, την απογοήτευση, τις ενοχές και τα αιώνια τραύματα.

Τα highlights της διοργάνωσης  

Η βράβευση της Charlotte Rampling με τη Χρυσή Άρκτο για το σύνολο της προσφοράς της στην τέχνη.

REUTERS / FABRIZIO BENSCH

Η αλλαγή φρουράς στην ηγεσία του φεστιβάλ καθώς ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Berlinale,Dieter Kosslick, αποχωρεί φέτος.

REUTERS / FABRIZIO BENSCH

Το φεστιβαλικό αντίο στον Bruno Ganz, μια από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες του γερμανόφωνου θεάτρου και κινηματογράφου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 15 Φεβρουαρίου σε ηλικία 77 ετών.

REUTERS / HANNIBAL HANSCHKE

Η πάνκομψη Juliette Binoche στη θέση της Προέδρου της Κριτικής Επιτροπής.

Οι ελληνικές παρουσίες με:

την πρεμιέρα της νέας ταινίας του  Σύλλα Τζουμέρκα «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

berlinale.de

και την προβολή του ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου«Οταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες»

berlinale.de
Τα μελανά σημεία

Οι υποψίες λογοκρισίας (από την κινεζική κυβέρνηση) που βαραίνουν την απόσυρση της τελευταίας στιγμής από το διαγωνιστικό πρόγραμμα της τελευταίας ταινίας του Κινέζου Zhang Yimou, «One Second», με την επίσημη δικαιολογία να κάνει λόγο για τεχνικούς λόγους. 

Η μεγάλη συζήτηση για το Netflix έφτασε στο χαλί της Berlinale, όπου σημειώθηκαν διαμαρτυρίες με αφορμή την ταινία «Elisa y Marcela» που προβλήθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα της διοργάνωσης και η οποία δεν προορίζεται για διανομή καθώς θα προβληθεί αποκλειστικά μέσω της πλατφόρμας του Netflix. 

REUTERS / FABRIZIO BENSCH

Επιμέλεια:  ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]