Black Mirror: Είχε τελικά μαύρα χάλια ο πέμπτος κύκλος;

black-mirror
ΔΕΥΤΕΡΑ, 24 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019

Ο νέος κύκλος έτυχε χλιαρών σχολίων.

Το Black Mirror πρόκειται για τη σειρά με τα περισσότερα σκαμπανεβάσματα στη βαθμολογία των επεισοδίων της. Άλλα αποθεώνονται στην βαθμολογία και άλλα δέχονται τρομερή κριτική. Και γενικά τα περισσότερα ξεσηκώνουν κύματα συζητήσεων. 

Είναι επίσης από τις λίγες σειρές με πολύ καλή κατανόηση των σύγχρονων θεμάτων που αφορούν την τεχνολογία και τους (πιθανούς) τρόπους με τους οποίους επηρεάζει την ζωή μας. Και αυτούς τους τρόπους συχνά τους εξερευνά μέσα από ακραίες και σκοτεινές ιστορίες που της χάρισαν πιστούς φαν που έκαναν χαμό με κάθε κυκλοφορία καινούριου κύκλου- ας μην ξεχνάμε τι έγινε όταν κυκλοφόρησε τον Δεκέμβρη χωρίς προειδοποίηση το standalone διαδραστικό επεισόδιο «Bandersnatch».   

Στις 5 Ιουνίου κυκλοφόρησε κάπως αθόρυβα ο πέμπτος κύκλος της σειράς με τις εντυπώσεις να κυμαίνονται από ανάμεικτες έως χλιαρές. Μέσα από τρία επεισόδια, όσα δηλαδή συνήθιζε να βγάζει η σειρά στην προ Netflix εποχή της, εξακολουθεί να σκανάρει τον ψηφιακό κόσμο και την πραγματικότητα που δομείται πάνω, μέσα και εξαιτίας του. Ωστόσο έλειπε κάτι αυτή τη φορά, ο χαμός. Ούτε ένθερμους φαν είδαμε, ούτε έντονες συζητήσεις, ούτε αναθεματισμούς για τον χλιαρό αλλά όχι κακό πέμπτο κύκλο, σε ένα επεισόδιο του οποίου συμμετέχει η επίσης καθόλου κακή Miley Cyrus.  

Γραμμένα και πάλι από τον δημιουργό της σειράς Charlie Brooker, τα επεισόδια του τελευταίου κύκλου καταπιάνονται με τις γνωστές θεματικές του Black Mirror, ίσως και αναμοχλεύοντάς τες απλά.  

Επεισόδιο 1: Striking Vipers 

Όταν οι παλιοί συμφοιτητές Ντάνι και Καρλ επανασυνδέονται σε μια VR έκδοση του αγαπημένου τους βιντεοπαιχνιδιού, τα βράδια τους αποκτούν αναπάντεχο ενδιαφέρον.  

Ο πέμπτος κύκλος ανοίγει με ένα περίεργο έρωτα σε VR περιβάλλον θέτοντας το θέμα της σεξουαλικότητας και πώς επηρεάζεται, ή ίσως εκφράζεται διαφορετικά και πιο ελεύθερα ,σε ένα ψηφιακό κόσμο. Οι δύο φίλοι παίζοντας το παιχνίδι ανακαλύπτουν πως έλκονται ερωτικά μεταξύ τους όταν βρίσκονται στο ψηφιακό περιβάλλον, πράγμα που τους καλεί να αναθεωρήσουν , ή καλύτερα να εξετάσουν αν χρειάζονται αναθεώρηση οι σχέσεις τους με τους άλλους ανακαλύπτοντας εκ νέου τη σεξουαλική τους ταυτότητα. Σίγουρα ενδιαφέρουσα ιστορία που μπορεί να ξενίσει λίγο στην αρχή αλλά Black Mirror βλέπουμε και τα δεχόμαστε όλα, ειδικά αν έχουν τέτοιο αντίκρισμα στην πραγματικότητά μας.  

Επεισόδιο 2: Smithereens 

Ένας οδηγός στο Λονδίνο πυροδοτεί διεθνή κρίση όταν απάγει έναν εργαζόμενο από μια εταιρεία social media.  

Πρόκειται για το επεισόδιο με τη μεγαλύτερη βαθμολογία από τα τρία και για την ιστορία με την οποία ταυτίστηκαν πολλοί. Το επεισόδιο μας βάζει να αναλογιστούμε τις συνέπειες που μπορεί να έχει η αναμφίβολα εθιστική χρήση της τεχνολογίας που κάνουμε τα τελευταία χρόνια. Από τον οδηγό που φτάνει στην απαγωγή για να εκμυστηρευτεί τις τύψεις του μέχρι τον τρόπο που καλύπτουν την απαγωγή στα social media οι ποδηλάτες που βρέθηκαν τυχαία στον τόπο, η ιστορία μας φέρνει μπροστά σε ένα ενδεχόμενο και μια ενοχή που μας κάνουν να νιώθουμε άβολα γιατί κάπου ταυτιζόμαστε όλοι. Ίσως γι’αυτό και η ιστορία δεν τοποθετείται σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, μια μακρινή, μεταφορική δυστοπιία ή σε μια ακραία συνθήκη. Ενδιαφέρουσα θεματική και πάλι η οποία χάνεται κάπου στην αργή ταχύτητα με την οποία ξεδιπλώνεται το στόρι.  

Επεισόδιο 3: Rachel, Jack and Ashley Too 

Μια μοναχική έφηβη αποκτά εμμονή με μια κούκλα-ρομπότ βασισμένη στο αγαπημένο της είδωλο της ποπ, την Άσλεϊ Ο, ενώ η ζωή της πραγματικής Άσλεϊ Ο παίρνει την κάτω βόλτα.  

Μάλλον το πιο αδικημένο επεισόδιο αλλά σίγουρα και το πιο συζητημένο καθώς συμμετέχει η Miley Cyrus. Βασικός του πυρήνας είναι η μοναξιά της έφηβης που επικοινωνεί πολύ περισσότερο με μια ρομποτική κούκλα παρά την οικογένειά της ή τον έξω κόσμο γενικότερα. Αν η ιστορία έμενε σε αυτό το μοτίβο αποφεύγοντας τις teen πινελιές στο σενάριο και ίσως αν κατάφερνε να κάνει καλύτερη χρήση του χρόνου της, να μπορούσε να διατυπώσει καλύτερα το μήνυμά της που πήγε χαμένο.  

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]