Who is who: Walter Salles

who-is-who-walter-salles

O Walter Salles

ΚΥΡΙΑΚΗ, 21 ΙΟΥΛΙΟΥ 2013

O Walter Salles, με τα ντοκιμαντερίστικα φιλμ του, αναζητά «την ταυτότητα της Λατινικής Αμερικής και τις αντηχήσεις της». Με αφορμή το αναμενόμενο «Στο Δρόμο», το click@Life παρουσιάζει το σκηνοθέτη που έφερε το βραζιλιάνικο σινεμά στο παγκόσμιο προσκήνιο.

Γεννημένος στο Rio de Janeiro, στις 12 Απριλίου του 1956, o Walter Salles, γόνος ευκατάστατης οικογένειας, μοίρασε τα παιδικά του χρόνια ανάμεσα σε Γαλλία και ΗΠΑ, προτού εγκατασταθεί μόνιμα στη Βραζιλία ως έφηβος. Πολύ νέος ώστε να αποτελέσει κομμάτι του ένδοξου κινηματογραφικού κινήματος «Cinema Novo» των δεκαετιών 1960 και 1970, ο Salles εισήχθη στην βιομηχανία του σινεμά στις αρχές του ‘90, σε μια περίοδο «παρακμής» δηλαδή για το βραζιλιάνικο κινηματογράφο, ωστόσο κατάφερε να αφήσει τη σφραγίδα του στο παγκόσμιο σινεμά.

Η πρώτη αξιοσημείωτη ταινία του ήταν το Terra Estrangeira, («Ξένη Γη»), το 1995. Το φιλμ, αν και δε αποτέλεσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, επαινέθηκε από τους κριτικούς και προβλήθηκε σε περισσότερα από 40 φεστιβάλ.

Κι αν το 1995, με την «Ξένη Γη», τράβηξε κάποια βλέμματα, τρία χρόνια αργότερα, ο σκηνοθέτης κέντρισε την προσοχή όλου του κινηματογραφικού κόσμου με τον «Κεντρικό Σταθμό», κομβική ταινία τόσο για την προσωπική καταξίωση του Salles, όσο και για την ανάκαμψη του βραζιλιάνικου σινεμά. Έχοντας ως αφετηρία δικό του ντοκιμαντέρ από το 2005, το «Life Somewhere Else» και με την οικονομική ενίσχυση του Κινηματογραφικού Ινστιτούτου του Sundance, ο Salles έφτιαξε μια ταινία για τη φτώχεια της πατρίδας του, που εξελίχθηκε σε φεστιβαλική αποκάλυψη και παγκόσμια εμπορική επιτυχία, κερδίζοντας βραβείο στο Βερολίνο και υποψηφιότητα για Oscar καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Έχοντας ψηφιστεί ως ένας από τους 40 σπουδαιότερους σκηνοθέτες από την εφημερίδα Guardian, κι ακροβατώντας με μαεστρία ανάμεσα στο «underground» ντοκουμενταρίστικο ύφος των έργων του και την παγκόσμια αναγνώριση, ρισκάρει και επιχειρεί το φιλόδοξο πενταετές εγχείρημά του «Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας», τη βιογραφία δηλαδή του Ernesto «Che» Guevara, με πρωταγωνιστή τον Gael García Bernal.

Ο ίδιος βιάζεται να υπογραμμίσει ότι το φιλμ δεν καταπιάνεται τόσο με τον επαναστάτη «Che», όσο με τον Ernesto. Αναφέρεται δηλαδή στα νεανικά του χρόνια, μεταξύ εφηβείας και ενηλικίωσης, που διαμόρφωσαν το χαρακτήρα και τα πιστεύω του. Δεν είναι όμως η μόνο η αποκωδικοποίηση του Ernesto που απασχολεί τον Salles. «Τα ημερολόγια μοτοσυκλέτας», που βασίζονται στο ομώνυμο εξαιρετικά δημοφιλές βιβλίο στη Λατινική Αμερική, δίνουν την ευκαιρία στον Salles να ασχοληθεί με τον κοινό παρονομαστή των περισσότερων ταινιών του, την διερεύνηση της «λατινοαμερικανικής ταυτότητας».

Από αριστερά: Kirsten Dunst, Sam Riley, Kristen Stewart, Walter Salles και Garret Hedlund σε εκδήλωση για την προώθηση της ταινίας «Στο Δρόμο», στο περσινό φεστιβάλ των Κανννών

«Ξέρουμε πιο πολλά για τους Ρωμαίους και τους αρχαίους Έλληνες, παρά για τους Ίνκας», λέει με χιούμορ και μικρή δόση πικρίας ο σκηνοθέτης.

Η επόμενη πενταετία βρήκε τον Salles να φλερτάρει με το Hollywood, με την ταινία τρόμου «Στοιχειωμένο Νερό», να συμβάλλει σε τρία σπονδυλωτά φιλμ, με ταινίες μικρού μήκους και να συνεργάζεται με τη συμπατριώτισσά του, Daniela Thomas, στο «Οριακή Γραμμή» διεκδικώντας το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών.

Από αριστερά: Ο Walter Salles, η Kristen Stewart και η Kirsten Dunst στην πρεμιέρα της ταινίας «Στο Δρόμο» στο περσινό φεστιβάλ των Κανννών.

Φέτος επιστρέφει με την ταινία «Στο Δρόμο». Ο Walter Salles μεταφέρει το λογοτεχνικό έργο του Jack Kerouac στη μεγάλη οθόνη και ξεδιπλώνει την ιστορία του Sal Paradise, ενός νέου συγγραφέα που επαναπροσδιορίζει τη ζωή του, όταν συναντήσει τον ενθουσιώδη Dean Moriarty και την κοπέλα του, Marylou. Στο φιλμ παίζουν οι Sam Riley, Kristen Stewart, Garrett Hedlund, Viggo Mortensen, Kristen Dunst και Amy Adams.

Ο Salles, θέλοντας να μείνει όσο το δυνατό πιο πιστός στο ύφος και το χαρακτήρα του βιβλίου, το οποίο χαρακτηρίζει ως μία «ωδή στην νεότητα και την ελευθερία», αποκαλύπτει σε συνέντευξή του ότι δεν μπήκε καθόλου στη λογική, ούτε καν τον πειρασμό, της λογοκρισίας για να πετύχει όσο μεγαλύτερη «καταλληλότητα» γίνεται.

Στην ερώτηση για το ποιο θα είναι το επόμενο βήμα του ο σκηνοθέτης, φαίνεται να μην έχει αποφασίσει. «Σίγουρα όχι κι άλλη λογοτεχνική μεταφορά. Θέλω να επιστρέψω στο αυθεντικό υλικό. Το «Στο Δρόμο» ήταν μια δουλειά δύσκολη, ένα επικό και περίπλοκο ταξίδι αλλά γεμάτο πάθος. Χρειάζεται εξίσου έντονη επιθυμία για να κάνεις το επόμενο κινηματογραφικό βήμα, οπότε δεν ξέρω ακόμα τι ακριβώς θα είναι».

Ενδεικτική φιλμογραφία: «Ξένη Γη» (1995), «Κεντρικός Σταθμός» (1998), «Μεσάνυχτα» (1998), «Σπασμένος Απρίλης/ Η Βεντέτα» (2002), «Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας» (2003), «Στοιχειωμένο Νερό» (2005), «Paris, je t’aime, Loin du 16e» (2006), «Chacun son cinema, A 8 944 km de Cannes» (2007), «Οριακή Γραμμή» (2008), «Stories on Human Rights, Voyage» (2008), «Στο Δρόμο» (2012).

Η ταινία «Στο Δρόμο» θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες στις 25 Ιουλίου, από την Odeon.

ΝΑΝΤΙΑ ΚΑΚΛΗ