Οι ταινίες της εβδομάδας

ΠΕΜΠΤΗ, 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2010

Κινηματογραφικά ταξίδια μας επιφυλάσσουν οι πρεμιέρες αυτής της εβδομάδας: ο Όλιβερ Στόουν πηγαίνει στη Λατινική Αμερική για να συναντήσει τον Ούγκο Τσάβες και τα υπόλοιπα «κακά παιδιά», ο Ματιέ Αμαλρίκ περιοδεύει συνοδευόμενος από κορίτσια της νύχτας, ενώ στην κωμωδία του Τοντ Φίλιπς, ο Ζακ Γαλιφιανάκης στέλνει ταξίδι τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ χωρίς δεκάρα τσακιστή στην τσέπη.

Κινηματογραφικά ταξίδια μας επιφυλάσσουν οι πρεμιέρες αυτής της εβδομάδας: ο Όλιβερ Στόουν πηγαίνει στη Λατινική Αμερική για να συναντήσει τον Ούγκο Τσάβες και τα υπόλοιπα «κακά παιδιά», ο Ματιέ Αμαλρίκ περιοδεύει συνοδευόμενος από κορίτσια της νύχτας, ενώ στην κωμωδία του Τοντ Φίλιπς, ο Ζακ Γαλιφιανάκης στέλνει ταξίδι τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ χωρίς δεκάρα τσακιστή στην τσέπη. Σε μια απόδρασή τους στην εξοχή έρχονται αντιμέτωποι με τον έρωτα και οι νεαροί ήρωες του Ξαβιέ Ντολάν. Οι Νόελ Κλαρκ και Μαρκ Ντέιβις σκηνοθετούν ένα θρίλερ για κυρίες και οι αδελφοί Ντιπλάς στρέφουν την προσοχή τους στη ζωή μετά το διαζύγιο.

«South of the border»

Ταξίδι στην καρδιά της Λατινικής Αμερικής

O Όλιβερ Στόουν έχει προκαλέσει συχνά τα αμερικανικά μίντια με τις ανεξάρτητες παραγωγές του. Με την ταινία του «Σαλβαδόρ» (1986) είχε αναδείξει το ζήτημα της εμπλοκής των ΗΠΑ στις διμοιρίες θανάτου στο Ελ Σαλβαδόρ. Το 2003 και 2004 γύρισε αντίστοιχα τα ντοκιμαντέρ «Comandante» και «Loooking for Fidel», ταινίες για τις οποίες δυσκολεύτηκε να βρει διανομή στη Βόρεια Αμερική, σύμφωνα με δηλώσεις του.

Σειρά τώρα έχει το πολυσυζητημένο «South of the border», ένα συναρπαστικό οδοιπορικό στη Λατινική Αμερική που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας και ξεσήκωσε τη μήνιν του δημοσιογράφου των New York Times, Λάρι Ρότερ. Το περίεργο θα ήταν αν αυτό το δριμύ «κατηγορώ» του Όλιβερ Στόουν προς τα αμερικάνικα Μ.Μ.Ε. περνούσε απαρατήρητο. Ο διάσημος σκηνοθέτης μετά από ένα ταξίδι του στη Βενεζουέλα ανακάλυψε ότι οι συμπατριώτες του είναι πλήρως παραπληροφορημένοι για το «φαινόμενο Ούγκο Τσάβες».

Ο Στόουν όμως δεν περιορίζεται να ανασκευάσει τους μύθους που κατά αυτόν συνοδεύουν την εικόνα του προέδρου της Βενεζουέλας στις ΗΠΑ. Αντίθετα ξεπερνάει τα όρια της Βενεζουέλας και ξεκινάει ένα ταξίδι στην καρδιά της Λατινικής Αμερικής, για να αφουγκραστεί έναν διαφορετικό πολιτικό παλμό. Οι χώρες αυτής της περιοχής μοιάζουν έτοιμες να χαράξουν τη δική τους αυτόνομη πορεία μακριά από την επιρροή των ΗΠΑ. Με ένα μικρό, ευέλικτο συνεργείο και αστείρευτο κέφι ο Όλιβερ Στόουν συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Βολιβίας, Έβο Μοράλες, τον πρόεδρο της Βραζιλίας, Λούλα Ντα Σίλβα, την πρόεδρο της Αργεντινής, Κριστίνα Κίρσνερ -όπως και τον πρώην πρόεδρο και σύζυγό της, Νέστορ Κίρσνερ- τον πρόεδρο του Εκουαδόρ, Ραφαέλ Κορέα, και τον Ραούλ Κάστρο από την Κούβα.

Όλοι οι ηγέτες που συνάντησε συγκλίνουν σε αρκετά σημεία, όπως τονίζει ο σκηνοθέτης: « θέλουν να έχουν τον έλεγχο των δικών τους φυσικών πόρων, να ενισχύσουν τους γειτονικούς τους δεσμούς, να αντιμετωπίζονται ως ίσοι προς ίσους με τις ΗΠΑ και να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι από το Δ.Ν.Τ. Από την εμπειρία μας στο θέμα του Ιράκ στην τηλεόραση, εμείς οι αμερικανοί πρέπει να αμφισβητήσουμε το ρόλο των δικών μας ΜΜΕ, που δαιμονοποιούν ξένους ηγέτες και τους παρουσιάζουν ως εχθρούς μας. Οι επιπτώσεις αυτών των πράξεων μπορεί να είναι βάναυσες. Αυτή η ιστορία συνεχίζεται καιρό. Συμβαίνει αυτή τη στιγμή με τον Ούγκο Τσάβες στη Βενεζουέλα. Ελπίζω, στην ταινία μας, να καταφέρετε να ακούσετε μια πολύ διαφορετική πλευρά της ‘επίσημης’ ιστορίας». Στην ταινία μιλούν μεταξύ άλλων οι Ταρίκ Άλι, Ραούλ Κάστρο, Ούγκο Τσάβες, Ραφαέλ Κορέα, Κριστίνα Κίρσνερ, Φερνάντο Λούγκο, Έβο Μοράλες. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη New Star.

Ο σκηνοθέτης: Ο Όλιβερ Στόουν γεννήθηκε το 1946 στη Νέα Υόρκη. Πριν βρει το δρόμο του προς την 7η Τέχνη πέρασε από πολλά επαγγέλματα και εργάστηκε ως ναύτης, ταξιτζής, κλητήρας, υπεύθυνος πωλήσεων κ.τ.λ. Τη δεκαετία του ’60, αφού εγκατέλειψε το πανεπιστήμιο του Γέιλ κατατάχτηκε στον πόλεμο του Βιετνάμ και του απονεμήθηκε μετάλλιο ανδρείας. Μετά από την επιστροφή του από το μέτωπο σπούδασε στην κινηματογραφική σχολή της Νέας Υόρκης. Με νωπές από τις αναμνήσεις από το Βιετνάμ γύρισε την πρώτη του ταινία με τίτλο «Last Year in Vietnam». Στην ίδια θεματική θα επιστρέψει με τις βραβευμένες ταινίες του «Πλατούν» (1986), «Γεννημένος την 4η Ιουλίου» (1989, Όσκαρ Σκηνοθεσίας).

Στις πρώτες του επιτυχίες συγκαταλέγονται το συγκλονιστικό «Εξπρές του μεσονυκτίου» (1978), με το οποίο κέρδισε το πρώτο του Όσκαρ. Από την καυστική ματιά του δεν γλίτωσε ούτε ο κόσμος του χρηματιστηρίου με το «Γουόλ Στριτ» (1987). Ελέω κρίσης μάλιστα στη μεγάλη οθόνη επέστρεψε το σίκουελ της δημοφιλούς ταινίας με πρωταγωνιστή και πάλι τον Μάικλ Ντάγκλας («Το χρήμα ποτέ δεν πεθαίνει»). Στα πολιτικά θρίλερ του ανήκει το «JFK», για τη δολοφονία του Κένεντι αλλά και η βιογραφία του Τζορτζ Μπους «W» (2008). Τόλμησε να καταπιαστεί και με πρόσφατα τραγικά γεγονότα, όπως το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 («Δίδυμοι πύργοι» 2006).

Επιλεγμένη φιλμογραφία: Wall Street: Το χρήμα ποτέ δεν πεθαίνει (2010), South of the Border (2009), W. 2008, Δίδυμοι πύργοι (2006), Αλέξανδρος 2004, Looking for Fidel (TV series documentary) (2004), Persona Non Grata (TV series documentary) (2003), Comandante Fidel Castro (2003), Κάθε Κυριακή (1999), Τυφλή στροφή (1997), Nixon (1995), Γεννημένοι δολοφόνοι (1994), Ουρανός και γη (1993), JFK, Η ιστορία που χαράχτηκε στη μνήμη μας (1991), The Doors (1991), Γεννημένος την 4η Ιουλίου (1989), Talk Radio (1988), Γουώλ Στρητ (1987), Πλατούν (1986), Σαλβαδόρ (1986), Last Year in Viet Nam (1971).

«Φανταστικές αγάπες»

Η μοναξιά του έρωτα

Ο νεαρός, πολλά υποσχόμενος Ξαβιέ Ντολάν, επιστρέφει με ένα ερωτικό τρίγωνο που έχει αποσπάσει θετικές κριτικές στο εξωτερικό. Ο γαλλοκαναδός δημιουργός που είχε λάμψει στις Κάννες ως ανερχόμενο ταλέντο, έγινε γνωστός στην Ελλάδα με το ημιαυτοβιογραφικό του φιλμ «Σκότωσα τη μητέρα μου».

Στις «Φανταστικές αγάπες» υπογράφει το σενάριο, τη σκηνοθεσία και την παραγωγή κατά τη προσφιλή του συνήθεια, ενώ παράλληλα πρωταγωνιστεί ερμηνεύοντας τον ευαίσθητο και διανοούμενο ομοφυλόφιλο Φράνσις. Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται η μονομαχία δύο κολλητών φίλων, για την καρδιά ενός γοητευτικού αγοριού.

Ο Φράνσις είναι γκέι, συναισθηματικός και ντροπαλός. Στο άλλο άκρο η Μαρί, η οποία είναι ετεροφυλόφιλη, θορυβώδης, τολμηρή, με εκκεντρική εμφάνιση. Ο Νικολά, το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου, είναι καινούργιος στην πόλη και απλώς θέλει να κάνει φίλους. Σε ένα ταξίδι που θα πραγματοποιήσουν οι τρεις ήρωες στην εξοχή, ο Νικολά θα πυροδοτήσει τη σχέση τους με το δίλημμα που θέτει στον Φράνσις και τη Μαρί: «αγάπησέ με ή άφησέ με». Η ιδανική αγάπη υπό το πρίσμα της φαντασίας και η γοητεία των ονειροπολήσεων αποτελούν τα βασικά συστατικά του νέου φιλμ του Ντολάν. Παίζουν οι : Ξαβιέ Ντολάν, Νιλς Σνάιντερ, Μόνια Τσόκρι, Αν Ντορβάλ, Λουί Γκαρέλ. Η ταινία προβάλλεται από την Feeelgoog Entertainment.

«Τουρνέ στο Παρίσι»

H αναβίωση του μπουρλέσκ

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ματιέ Αμαλρίκ, του πολυβραβευμένου Γάλλου σταρ, είχε κερδίσει το βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες… επί προεδρίας Τιμ Μπάρτον. Εμπνευσμένος από τα κείμενα της διάσημης Γαλλίδας μυθιστοριογράφου Κολέτ, η οποία υπερασπιζόταν τις «κυρίες ελαφρών ηθών», γαργαλώντας τα ήθη της εποχής της, ο Ματιέ Αμαλρίκ επιχειρεί μια ανάλογη έρευνα στη σύγχρονη εποχή. Στρέφεται λοιπόν στις ιέρειες του στριπτίζ και της νυχτερινής ερωτικής ζωής, αναβιώνοντας ένα είδος που μεσουράνησε την εποχή της οικονομικής κρίσης στην Αμερική τη δεκαετία του ’30: το μπουρλέσκ.

Πρόκειται για μια θεατρικού τύπου κωμωδία που αποτελείται από σκετς στα οποία παρεμβάλλονται διαλείμματα με...στριπτίζ. Ο Αμαλρίκ συμμετέχει και ως πρωταγωνιστής στην ταινία, ερμηνεύοντας τον Ζοακίμ, έναν πετυχημένο πρώην τηλεοπτικό παραγωγό στη Γαλλία που αφήνει πίσω την οικογένειά του, με το όνειρο μιας νέας μεγάλης καριέρας στην Αμερική. Δεν αργεί να επιστρέψει στα πάτρια εδάφη, συνοδευόμενος από εκλεκτή συντροφιά: έναν ασυνήθιστο θίασο, με χυμώδεις καλλιτέχνιδες, με τις οποίες τριγυρνά σε περιοδεία, έχοντας ως τελικό προορισμό το Παρίσι. Κι ενώ το σέξι σόου των κοριτσιών γνωρίζει επιτυχία, το θέατρο όπου θα έκαναν τη μεγαλειώδη πρεμιέρα τους, ξαφνικά ακυρώνει την εμφάνισή τους.

Ο Ζοακίμ και οι αιθέριες υπάρξεις προσγειώνονται απότομα στη σκληρή πραγματικότητα. Όμως ο πρώτος δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη. Πρωταγωνιστούν οι : Ματιέ Αμαλρίκ, Μιράντα Κολκλασούρ, Σούζαν Ράμσεϊ, Άντζελα ντε Λορέντζο, Αουρέλια Πετίτ κ.α. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Feelgood Entertainment.

«Μη σπρώχνεις, έρχομαι»

Ταξίδι χωρίς πιστωτικές κάρτες

Η κωμωδία του Τοντ Φίλιπς βασίζεται στην κλασική συνταγή του «αταίριαστου δίδυμου» που το ενσαρκώνουν ο (ελληνικής καταγωγής) Ζακ Γαλιφιανάκης και ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ. Ο Ζακ Γαλιφιανάκης υποδύεται τον Ίθαν Τρέμπλεϊ, μια κινούμενη καταστροφή που χάρη σε ένα καπρίτσιο της τύχης, διασταυρώνεται με τον Πίτερ Χάιμαν, έναν ανυποψίαστο αρχιτέκτονα. Η επεισοδιακή συνάντησή τους στο αεροπλάνο, έχει αποτέλεσμα να πεταχτούν και οι δύο έξω λίγο πριν την απογείωση, την ίδια στιγμή που οι αποσκευές, το πορτοφόλι και η ταυτότητα του Πίτερ συνεχίζουν κανονικά το εναέριο ταξίδι τους προς το Λος Άντζελες.

Ο Πίτερ όμως πρέπει πάση θυσία να ταξιδέψει για να προλάβει την ώρα του τοκετού της γυναίκας του. Μην έχοντας πολλές επιλογές καταλήγει να ταξιδεύει οδικώς με τον Ίθαν και τον σκύλο του. Η εκρηκτική χημεία μεταξύ τους θα καταστρέψει πολλά αυτοκίνητα, αμέτρητες φιλίες ενώ θα κουρελιάσει το νευρικό σύστημα του ταλαίπωρου ήρωα.

Σχολιάζοντας τον χαρακτήρα που υποδύεται ο Ρόμπερτ Ντάουν Τζούνιορ, παρατηρεί πως ο Πίτερ είναι «ένας νευρικός, συγκεντρωτικός και επικριτικός άνθρωπος που δεν ξέρει να διαχειρίζεται τον θυμό του. Και πείτε μου , ο Ίθαν Τρέμπλεϊ δεν είναι ο ιδανικότερος άνθρωπος για τον κάνει να λύσει τα διάφορα θέματα συμπεριφοράς που έχει; Ο Πίτερ, αγχώδης από τη φύση του, περιμένει το πρώτο του παιδί και σαν να μην έφτανε αυτό, ζει έναν εφιάλτη». Πρωταγωνιστούν οι : Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Ζακ Γαλιφιανάκης, Μισέλ Μοναγκαν, Τζέιμι Φοξ, Κριστίνα Χέντρι. Η ταινία προβάλλεται από τη Village Films.

«4.3.2.1.»

Τα διαμάντια είναι παντοτινά

Όχι ο τίτλος της ταινίας δεν παραπέμπει σε παλιό καλτ τηλεοπτικό σόου αλλά στο θρίλερ των Νόελ Κλαρκ και Μαρκ Ντέιβις που έχει έντονο άρωμα γυναίκας. Έχουμε και λέμε λοιπόν: 4 κορίτσια, 3 ημέρες, δύο πόλεις και μία ευκαιρία: μια ληστεία διαμαντιών που ξεφεύγει από το προδιαγεγραμμένο πλάνο, αναστατώνοντας τη ζωή τεσσάρων ηρωίδων. Το σκηνοθετικό δίδυμο δέχτηκε επιρροές από το «Pulp fiction» του Κουέντιν Ταραντίνο και το «Go» του Νταγκ Λάιμαν, επιχειρώντας να δώσει τη δική του εκδοχή σε μια «σικ, λαμπερή και πολιτισμένη», ταινία δράσης, σύμφωνα με τον δικό τους χαρακτηρισμό.

Το σενάριο δεν εστιάζει μόνο στην περίεργη διαδρομή των διαμαντιών αλλά και στις ζωές των τεσσάρων κοριτσιών που τα διεκδικούν: η Τζο είναι κλεισμένη σε ένα σούπερ μάρκετ δουλεύοντας εντατικά. Η Κασσάνδρα πετάει για Νέα Υόρκη για να συναντήσει τον διαδικτυακό της έρωτα, η Κέρις ως μαχόμενη φεμινίστρια συμμετέχει σε μια εκστρατεία για τη γυναικεία ισότητα, ενώ η απογοητευμένη Σάνον βρίσκεται ένα βήμα πριν την αυτοκτονία. Η τυχαία συνάντησή τους με κάποιους κλέφτες διαμαντιών οδηγεί τα κορίτσια σε τροχιά σύγκρουσης μεταξύ τους. Πρωταγωνιστούν οι Έμα Ρόμπερτς, Ταμσίν Έγκερτον, Οφίλια Λάβιμποντ, Σανίκα Γουόρεν –Μάρκλαντ. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.

«Ο φίλος της μαμάς μου»

Είναι και δικός μου φίλος;

Οι αδελφοί Ντιπλάς, γράφουν και σκηνοθετούν μια κωμωδία που κέρδισε θετικά σχόλια στο κινηματογραφικό φεστιβάλ Sundance. O κεντρικός ήρωας ο Τζον, ένας διαζευγμένος σαραντάρης μοντέρ, δεν έχει κατορθώσει να απεμπλακεί συναισθηματικά από την πρώην σύζυγό του. Όταν έρχεται αντιμέτωπος με το γάμο της καταρρέει και την κρίσιμη στιγμή γνωρίζει τον νέο του έρωτα, την Μόλι. Όμως η δεύτερη αγάπη του, είναι αχώριστη από τον νεαρό γιο της, τον Σάιρους.

Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο Μαρκ Ντιπλάς, «ο ανταγωνισμός τους έπρεπε να είναι αρκετά λεπτός. Βασίζεται στον βαθιά ριζωμένο φόβρο του Σάιρους να μην χάσει τη μαμά του και στον ανάλογο φόβο του Τζον ότι θα πεθάνει μόνος. Αυτά είναι πολύ σημαντικά στοιχεία που προσθέτουν μια δόση δράματος στην κωμωδία». Παίζουν οι : Τζον Σ. Ράιλι, Μαρίσα Τομέι, Τζόνα Χιλ, Κάθριν Κίνερ. Η ταινία προβάλλεται από την Οdeon.

«Το σκασιαρχείο» (1949)

Μαθήματα προς εκπαιδευτικούς

Το ασπρόμαυρο φιλμ του Ζαν Πολ Λε Σανουά, θεωρείται ορόσημο στον μεταπολεμικό κινηματογράφο. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα πρέπει να παρακολουθήσουν αυτή την επανέκδοση που αναφέρεται στην πραγματική ιστορία του παιδαγωγού Σελεστέν Φρενέ. Η ιστορία του έργου διαδραματίζεται το 1920 σε ένα μικρό χωριό της Προβάνς. Ο κύριος Πασκάλ, νέος δάσκαλος, προσπαθεί να πολεμήσει την έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών του και αποφασίζει να αλλάξει δραστικά τις διδακτικές του μεθόδους. Οι μαθητές θα ανακαλύψουν σταδιακά τη χαρά της μάθησης και ο Πασκάλ την χαρά της διδασκαλίας. Όμως η επαναστατική για τα δεδομένα της εποχής του, παιδαγωγική αντίληψη που πρεσβεύει δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις στο κατεστημένο της περιοχής. Πρωταγωνιστούν οι : Μπερνάρ Μπλιε, Ζουλιέτ Φαμπέρ, Εντουάρ Ντελμόν. Η ταινία προβάλλεται σε επανέκδοση από το Νεανικό Πλάνο.