19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: οι ελληνικές συμμετοχές
Φωτογραφία από την ταινία «Luton» του Μιχάλη Κωνσταντάτου.
Μια εικόνα της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής θα μπορέσουμε να σχηματίσουμε από τον κύκλο προβολών ελληνικών ταινιών στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας, (18-29 Σεπτεμβρίου). Ανθρωποκεντρικές, με το βλέμμα στραμμένο στην ελληνική κρίση και τις τεκτονικές αλλαγές που αυτή επιφέρει, με τολμηρά άλματα φαντασίας και σεναριακές ανατροπές οι ταινίες του προγράμματος καλύπτουν διαφορετικά κινηματογραφικά είδη και κρύβουν αρκετές εκπλήξεις…
Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, με το θρίλερ του «Ο εχθρός μου», καταγράφει τα διλήμματα και τις αντιδράσεις ενός ιδεολόγου γεωπόνου, του Κώστα Στασινού (στο ρόλο ο Μανώλης Μαυροματάκης), του οποίου η ήρεμη οικογενειακή ζωή διαταράσσεται, όταν μια συμμορία λεηλατεί το σπίτι του.
Ο Άγγελος Σπάρταλης στην ταινία του «Από τη Γη στη Σελήνη» μας δίνει μια χιουμοριστική κινηματογραφική εκδοχή του κλασικού, ομώνυμου μυθιστορήματος του Ιουλίου Βερν.
«Το δέντρο και η κούνια» της Μαρίας Ντούζα, είναι ένα οικογενειακό δράμα που φέρνει αντιμέτωπους την καθηγήτρια καρδιολογίας Ελένη Καραπάνου (την υποδύεται η Μυρτώ Αλικάκη) με τον πατέρα της Κυριάκο (τον ερμηνεύει ο Ηλίας Λογοθέτης). Η κεντρική ηρωίδα, αποξενωμένη εδώ και χρόνια με τον πατέρα της, επιστρέφει στην Ελλάδα, μαζί με την δεκάχρονη κόρη της, αναζητώντας το δρόμο επιστροφής στην οικογενειακή εστία…
Στη «Λιμουζίνα» του πάντα παιγνιώδη Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο Μάρκος, η Κολέτ και ο Μαξ από το Παρίσι της δεκαετίας του ’60 επιχειρούν ένα ταξίδι με αυτοκίνητο στην Ελλάδα του σήμερα. Μέσα από συναντήσεις με διάφορα μυθικά και φανταστικά πρόσωπα, περνούν από την ξεγνοιασιά των νιάτων στην ωριμότητα.
Η περιπέτεια φαντασίας του Θάνου Κερμίτση «Τα χρονικά του δρακοφοίνικα: αδάμαστος» βασίζεται στο ομώνυμο κόμικ του πρωταγωνιστή της, Γιάννη Ρουμπούλια και φλερτάρει απενοχοποιημένα με το καλτ. Η αυτοκρατορία του Δρακοφοίνικα καταπιέζει τον κόσμο του Ελεμπρος, όμως ένας σκλάβος μονομάχος ορθώνει το ανάστημά του…(με τους Κωνσταντίνα Γεωργαντά, Κυριάκο Κορογιάννη και Μελέτη Γεωργιάδη).
Στην ταινία «Οι αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη, ένας αρχαιοκάπηλος αποφασίζει να βγάλει από τη μέση τους δύο αισθηματίες συνεργάτες του, όταν ο ένας ερωτεύεται την έφηβη κόρη του και ο άλλος μια πόρνη (με τους Τάκη Μόσχο, Χάρη Φραγκούλη και Δημήτρη Λάλο).
Στο «Luton» του Μιχάλη Κωνσταντάτου, ο φακός καταγράφει τη σύγκρουση τριών διαφορετικών προσώπων (ενός εφήβου, ενός πενηντάρη ψιλικατζή και μιας τριαντάχρονης ασκούμενης δικηγόρου) με το συντηρητικό πλαίσιο της καθημερινότητάς τους.
Στο νέο-νουάρ «Illusion» του Σάββα Καρύδα, ένας δημοσιογράφος ελκύεται από μια γοητευτική Ρωσίδα, την Όλγα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ένα μαφιόζικο κύκλωμα.
Η Πέννυ Παναγιωτοπούλου στο «September», ένα γλυκόπικρο σχόλιο πάνω στη μοναξιά και την ανθρώπινη ανάγκη για τρυφερότητα, βάζει την κεντρική ηρωίδα της, την Άννα, μετά το θάνατο του αγαπημένου της σκύλου Μανού, να αναζητά στοργή-όπως ένα αδέσποτο-στους κόλπους της οικογένειας της Σοφίας.
Στο «Μαξιλάρι» του Κωνσταντίνου Κακογιάννη, τρεις φίλοι κάνουν ελεύθερο κάμπινγκ και περνούν τις ώρες τους ασκώντας κριτική στην κυρίαρχη κουλτούρα. Όταν τρία γυναικεία πρόσωπα θα προστεθούν στην παρέα τους, οι συζητήσεις για τις κοινωνικές συγκρούσεις-διαμάχες θα μετατραπούν σε προσωπικές αντιπαραθέσεις…
Στον «Ανεμιστήρα» του Δημήτρη Μπίτου, ένα 11χρονο κορίτσι απασφαλίζει μια χειροβομβίδα και σκηνοθετεί τη σχέση των γονιών της απ΄ την αρχή. Η παιδική εκδίκηση μετατρέπεται σε ποίηση του ωμού ρεαλισμού ως απάντηση στη σκληρότητα του κόσμου των μεγάλων. (Με τους Ειρήνη Δράκου, Γιώργο Βαλαή και την πιτσιρίκα Δανάη Ανδρουλάκη).
Στο μικρού μήκους φιλμ «Το άγριο θηρίο» του Άγγελου Φραντζή, το άγριο θηρίο βρυχάται από τον υπόνομο. Τρομαγμένοι οι άνθρωποι προσπαθούν να μην ακούσουν…Τα αθηναϊκά διαμερίσματα γίνονται μικρές σκηνές, όπου μέσα τους οι κάτοικοι, σαν ήρωες ενός θεάτρου του παραλόγου, αναπαριστούν το δράμα του αθηναϊκού παρόντος. Οι εικόνες της ταινίας, σε συνδυασμό με άλλο υλικό είχαν ταξιδέψει σαν εικαστική εκγκατάσταση στη Μπιενάλε αρχιτεκτονικής της Βενετίας τον Αύγουστο του 2013 με τίτλο «Got to be real».
Ο Βασίλης Κατσίκης, στρέφεται στο ψυχολογικό θρίλερ. Στο «Lurk», ένας περίεργος άντρας εισβάλλει στο μυαλό και στην απομονωμένη βίλα της Αν. (Με τους Tες Σπέντζος, Πίτερ Τζέραλντ, Άρις Αθαν).
Ντοκιμαντέρ
Στις ελληνικές συμμετοχές το ντοκιμαντέρ εκπροσωπείται από τρεις σκηνοθέτες. Η Ίριδα Ζαχμανίδη, στο «Ταξίδι στη χώρα των Λοκρών» τρεις ψυχιατρικοί ασθενείς συγκατοικούν σε προστατευόμενο διαμέρισμα στην Άμφισσα. Διαχειρίζονται την καθημερινότητά τους και δημιουργούν δεσμούς με τους γύρω τους. Η επιθυμία για ζωή αποδεικνύεται ισχυρότερη από το στίγμα της νόσου. Ο Γιώργος Παντελεάκης στο «Boxer» ακολουθεί τα βήματα του παλαίμαχου πυγμάχου Γιώργου Ιωαννίδη και την μετάβασή του σε προπονητή, στον πυγμαχικό σύλλογο «Αριστοτέλειο». Στο φιλμ «Φωνές από το Υπόγειο» του Γιάννη Χαριτίδη, είναι ένα φλας μπακ στην underground καλλιτεχνική ελληνική σκηνή των δεκαετιών του ’60 και ’70.
Πληροφορίες: 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, από 18-29 Σεπτεμβρίου. www.aiff.gr .







