Τι αλλαγές να περιμένουμε στον θεσμό των Όσκαρς

oscars-trophies-oskar-brabeia Featureflash Photo Agency
ΤΕΤΑΡΤΗ, 09 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Ανακοινώθηκαν οι αλλαγές για μεγαλύτερη εκπροσώπηση στο Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Τα νέα κριτήρια και προϋποθέσεις για ευρύτερη ποικιλομορφία στα βραβεία της Ακαδημίας θα τεθούν σε ισχύ το 2024.

Πριν από πέντε περίπου χρόνια, το hashtag #OscarsSoWhite έκανε την εμφάνιση του στα social media, καλώντας την βιομηχανία του κινηματογράφου να αντιμετωπίσει την κατάφωρη έλλειψη εκπροσώπησης μπροστά και πίσω από την κάμερα. Έχοντας λάβει υπόψη την κριτική που έχει ασκηθεί, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε νέους κανόνες υποψηφιότητας για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Στο πλαίσιο της  πρωτοβουλίας Academy Aperture 2025, οι κυβερνήτες της Ακαδημίας DeVon Franklin και Jim Gianopulos ηγήθηκαν μιας ομάδας εργασίας «για να ενθαρρύνουν τη δίκαιη εκπροσώπηση στην οθόνη και για να αποτυπώσουν καλύτερα την ποικιλομορφία του κινηματογραφικού κοινού».

Έτσι λοιπόν δημιούργησαν τέσσερις νέες προϋποθέσεις και κριτήρια για να μπορέσει ένα έργο να διαγωνιστεί στην κατηγορία καλύτερης ταινίας, οι οποίες είναι εμπνευσμένες από τα πρότυπα ποικιλομορφίας του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (BFI). Ξεκινώντας με την 96η τελετή απονομή των Όσκαρ το 2024, όλες οι ταινίες που θα βρεθούν υποψήφιες για το για το βραβείο καλύτερης ταινίες πρέπει να πληρούν δύο από τις τέσσερα ακόλουθα κριτήρια:

  • εκπροσώπηση επί της οθόνης, θεματικές και αφηγήσεις
  • εκπροσώπηση στην δημιουργική ηγεσία και ομάδα
  • πρόσβαση και ευκαιρίες στη βιομηχανία
  • ανάπτυξη κοινού

Στην συνέχεια δόθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες για τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια. Στην πρώτη, για παράδειγμα, τουλάχιστον ένας από τους πρωταγωνιστές ή σημαντικός αριθμός δευτεραγωνιστών πρέπει να προέρχονται από εθνοτικές, φυλετικές ή κοινωνικές ομάδες με μικρή εκπροσώπηση. Αντίστοιχα στην δεύτερη κατηγορία, τουλάχιστον δύο από πια μια σειρά επιτελικών θέσεων στην παραγωγή πρέπει να καλυφθούν από μέλη ομάδων με μικρή εκπροσώπηση, όπως ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος, υπεύθυνος κάστινγκ και διευθυντής ειδικών εφέ.

Shutterstock / Elliott Cowand Jr

Το τρίτο κριτήριο είναι πιο αυστηρό, καθώς ο διανομέας ή χρηματοδότης της ταινίας οφείλει να χρηματοδοτήσει προγράμματα μαθητείας και πρακτικής άσκησης, αλλά και να προσφέρει εκπαίδευση και επαγγελματικές ευκαιρίες στις ομάδες με μικρή εκπροσώπηση. Το τέταρτο κριτήριο αφορά την στελέχωση των ομάδων μάρκετινγκ, δημοσίων σχέσεων ή και διανομής τους με ανώτερα στελέχη από ομάδες που δεν εκπροσωπούνται.

«Ο ορίζοντας πρέπει να διευρυνθεί ώστε να αντικατοπτρίζει τον πολύμορφο παγκόσμιο πληθυσμό μας τόσο στη δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών όσο και στο κοινό που συνδέεται μαζί τους. Η Ακαδημία έχει δεσμευτεί να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο για να το κάνει αυτό πραγματικότητα. Πιστεύουμε ότι αυτά τα πρότυπα συμπερίληψης θα αποτελέσουν καταλύτη για μακροχρόνιες, ουσιαστικές αλλαγές στη βιομηχανία μας» δήλωσαν ο πρόεδρος της Ακαδημίας David Rubin και η διευθύνουσα σύμβουλος της Ακαδημίας Dawn Hudson.