Αλκυονίδες μέρες για τους σινεφίλ από Δεκέμβριο

alkuonides-meres-gia-tous-sinefil-apo-dekembrio

Aπό τον Δεκέμβριο ο κινηματογράφος «Αλκυονίς» ξεκινάει το νέο ταξίδι του...

ΤΡΙΤΗ, 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2013

Ο ιστορικός κινηματογράφος «Αλκυονίς» κοντά στην πλατεία Βικτωρίας «αναγεννιέται» και από τον Δεκέμβριο θα λειτουργήσει ως «Αrtplex», αποτελώντας νέο στέκι όχι μόνο για τους σινεφίλ αλλά και για όσους θέλουν να αφουγκραστούν τον καλλιτεχνικό παλμό της πόλης.

Προς το παρόν η αίθουσα ανακαινίζεται και σύντομα θα αποτελέσει μια εναλλακτική πρόταση στην επέλαση των multiplex, καθώς θα παρουσιάζει ταινίες με ιδιαίτερη αισθητική και θεματολογία, ενώ παράλληλα θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί και εκδηλώσεις για το βιβλίο, εκθέσεις εικαστικών, θεατρικές, χορευτικές και μουσικές παραστάσεις.

Η πρωτοβουλία για αυτό το φιλόδοξο σχέδιο ανήκει στη New Star που, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας: «υπερασπίζεται εδώ και χρόνια ένα διαφορετικό και ανεξάρτητο σινεμά, γεγονός που ταιριάζει απόλυτα με το αρχικό όραμα της Αλκυονίδας και το ρόλο που επιτέλεσε όλα αυτά τα χρόνια και πρόκειται να ξαναδιαδραματίσει: μια εναλλακτική πρόταση διανομής, όπου η αίθουσα τίθεται στην υπηρεσία των δημιουργών και των ταινιών, μια ολοκληρωμένη πρόταση πολιτισμού στην υπηρεσία των σινεφίλ».

Φλας μπακ στις «Αλκυονίδες μέρες» των 70’s

Ο Βαγγέλης Σιδέρης.

Η αίθουσα «Αλκυονίς» αποτέλεσε σταθμό για τα «κινηματογραφικά ήθη» των Αθηναίων συγκεντρώνοντας τους πιο ανήσυχους θεατές και δημιουργούς που στήριζαν το ανεξάρτητο σινεμά. Ξεκίνησε για πρώτη φορά το 1969, στην οδό Ιουλιανού 42 , κοντά στην πλατεία Βικτωρίας. Η δημιουργία της ήταν αποτέλεσμα της απόφασης του πολιτικού μηχανικού Βαγγέλη Σιδέρη να λειτουργήσει ως κινηματογραφική αίθουσα το ιδιόκτητο ισόγειο της νεότευκτης πολυκατοικίας.

Τη διεύθυνση ανέλαβε ο φίλος του, οικονομολόγος Μίμης Μανωλάκος και την επιλογή των ταινιών ο νεαρός δημοσιογράφος/κριτικός κινηματογράφου της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη», Χρίστος Χριστοδούλου. Μετά τα πρώτα δειλά βήματα, αποφασίζεται η Αλκυονίς να οδηγηθεί σ’ ένα πρόγραμμα ταινιών ακραιφνώς καλλιτεχνικού περιεχομένου.Οι ευρωπαϊκές ταινίες των μεγάλων δημιουργών κυριάρχησαν στα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας της: Μπέργκμαν, Αντονιόνι, Γκοντάρ, Φελλίνι, Τρυφό, Ρόζι, Παζολίνι, Ντράγερ, Βισκόντι κ.α.

Η Αλκυονίς, όμως, αποφασίζει να μην προβάλλει μόνο ταινίες από τα τότε γνωστά γραφεία εισαγωγής και διανομής ταινιών, αλλά να εισάγει και η ίδια ταινίες, που θα προορίζονταν για αποκλειστική προβολή στην αίθουσα της. Έτσι, το νεότερο αθηναϊκό κοινό γνωρίζει τον Αϊζεστάιν από τις ταινίες «Ιβάν ο Τρομερός», «Αλέξανδρος Νιέφσκι» που προβάλλονται για πρώτη φορά, τον Μίκλος Γιάντσο στις ταινίες «Νικημένοι», «Ο ήχος της σιωπής», τον Ναγκίσα Οσίμα με την «Τελετή» και άλλους σπουδαίους σκηνοθέτες, άγνωστους όμως στο κοινό της πρωτεύουσας.

Διακριτή, ωστόσο, ήταν και η παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου, που από αυτή την εποχή αρχίζει να εμφανίζει έργο ανάλογο μ’ αυτό του καλλιτεχνικού ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Μάλιστα στο ιστορικό της καταγράφεται το 1971 μια μεγάλη επιτυχία όταν κατ’ αποκλειστικότητα προβλήθηκε η «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου που άγγιξε τα 11.000 εισιτήρια μόνο την πρώτη εβδομάδα προβολής της.

Μέχρι την πτώση της χούντας προβλήθηκαν ελληνικές ταινίες με αντισυμβατική γραφή και περιεχόμενο που στρέφονταν ενάντια στη δικτατορία. Με αφιερώματα στην κινηματογραφική παραγωγή άλλων χωρών και επανεκδόσεις κλασικών αριστουργημάτων η «Αλκυονίδα» συντέλεσε στην διαπαιδαγώγηση του σινεφίλ κοινού.

Όμως από τη δεκαετία του ’90 με την αλλαγή της πολιτική των γραφείων διανομής η αίθουσα αδυνατεί να προβάλει τις ταινίες που θέλει. Έτσι, ο ιδιοκτήτης της αποφασίζει να μην αλλάξει τη φιλοσοφία λειτουργίας της, ακόμη και με κόστος το κλείσιμό της.

Από τον Δεκέμβριο το σινεμά «Αλκυονίς» επιστρέφει στον καλλιτεχνικό χάρτη της Αθήνας, κρατώντας ως κληρονομιά από το παρελθόν τον ρομαντισμό, το σεβασμό στο σινεφίλ κοινό και την εμμονή στην ποιότητα. Φιλοδοξία των υπευθύνων της New Star είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο αιθουσών, όπως τονίζουν στο σημείωμά τους: «Η προσπάθεια αυτή ξεκινάει στην Αλκυονίδα, μαζί με τους κινηματογράφους Τριανόν και Αλεξάνδρα Ι και ΙΙ, που ξανανοίγει στην Καλλιθέα, σε μία ακόμη ιστορική περιοχή με δεκάδες κινηματογραφικές αίθουσες παλαιότερα». Η αρχή έγινε πριν λίγες μέρες, όταν υποδέχτηκε το κοινό επισήμως ο ανακαινισμένος χειμερινός κινηματογράφος «Αλεξάνδρα» (Κρέμου 141, Καλλιθέα) στην Καλλιθέα που ξεκίνησε και πάλι τη λειτουργία του , με δύο μεγάλες αίθουσες, 250 και 155 καθισμάτων. Ο χρόνος μετρά αντίστροφα μέχρι τις Αλκυονίδες μέρες του χειμώνα...