Η πανδημία τροφοδοτεί την «επέλαση» των άνιμε

to-kinoumeno-kastro

Το Κινούμενο Κάστρο

ΤΕΤΑΡΤΗ, 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Η Ιαπωνία «ανοίγει» τα σύνορά της εξάγοντας άνιμε.

Η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού μετασχηματίζει την οικονομία και την κοινωνία καλλιεργώντας εντελώς διαφορετικές και καινούριες συνθήκες. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η πανδημία έχει βοηθήσει την Ιαπωνία να «σπρώξει» τα άνιμε στην παγκόσμια αγορά, συστήνοντας στο ευρύ κοινό τους δαίμονες, τα τέρατα και τα τα ρομπότ τους. 

Τα ιδιαίτερα κινούμενα σχέδια της Ιαπωνίας δεν αποτελούν, ωστόσο, κάτι νέο για την παγκόσμια κινηματογραφική παραγωγή. Χρόνια τώρα τα άνιμε έχουν το κοινό τους στις ΗΠΑ, ενώ κάποιες ταινίες του Hayao Miyazaki έχουν σημειώσει τεράστια επιτυχία που τις καθιστά πλέον mainstream δημιουργίες.

Με την πανδημία όμως να «απαιτεί» από το κοινό κινηματογραφική παρακολούθηση από το σπίτι, εκτοξεύοντας έτσι την ζήτηση για τις πλατφόρμες streaming και τις τεχνολογίες του βίντεο, η βιομηχανία του άνιμε απογειώνεται, όπως σχολιάζει σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal.

Οι μεγαλύτερες online πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix και το Amazon Prime, «ξεσκονίζουν» πλέον την κινηματογραφική παραγωγή αναζητώντας φρέσκο περιεχόμενο, από ντοκιμαντέρ μέχρι χαλαρές δημιουργίες. Τα άνιμε, ωστόσο, διατηρούν ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των live-action δημιουργιών καθώς δεν απαιτούν ηθοποιούς και συντελεστές που θα έρθουν σε επαφή εκθέτοντας τους εαυτούς τους στον ιό.

A whisker away

Η Ιαπωνία κέρδισε φέτος εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από τα άνιμε που εξήγαγε και αναμένει πολύ περισσότερα μέσα στην επόμενη χρονιά.

«Νόμιζα ότι το άνιμε εξαπλωνόταν με ταχείς ρυθμούς στον κόσμο, ωστόσο, αυτό που είδαμε να συμβαίνει αυτές τις μέρες αποτελεί ένα τεράστιο άλμα», σχολιάζει ο διευθυντής πρωτότυπου περιεχομένου κινουμένων σχεδίων του Netflix, Taiki Sakurai προσθέτοντας ότι παγκοσμίως η λίστα των φίλων του άνιμε αυξάνεται ραγδαία.

Το Netflix έχει ανακοινώσει πως έχει στα σκαριά 16 παραγωγές άνιμε, ανάμεσα σε αυτούς τους τίτλους βρίσκονται τα «Godzilla» και «Transformers» με σχέδια για παγκόσμια διανομή τα οποία επέτεινε η μεγάλη ζήτηση για δημιουργίες του είδους.

 Σύμφωνα με το Netflix, πάνω από 100 εκατομμύρια νοικοκυριά σε όλο τον κόσμο παρακολούθησαν τουλάχιστον ένα άνιμε στην πλατφόρμα του φέτος, και μέχρι τον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για αύξηση 50% συγκριτικά με την αντίστοιχη χρονιά. Επίσης, άνιμε εντοπίστηκαν στην top-10 λίστα της πλατφόρμας σε 100 χώρες.

Την ίδια ώρα και το Amazon Prime διαθέτει μια πλούσια ταινιοθήκη έργων άνιμε.

Σχολιάζοντας την ανάπτυξη αυτή των άνιμε, το στούντιο Toei Animation που είναι υπεύθυνο για τα franchise «Dragon Ball» και «Sailor Moon» συνηγορεί ότι η βιομηχανία αλλάζει γρήγορα. Πριν από τέσσερα χρόνια, τα εκτός Ιαπωνίας έσοδα της Toei Animation αντιπροσώπευαν το ένα τρίτο των συνολικών της εσόδων. Το μερίδιο αυτό, των εσόδων από το εξωτερικό, αυξήθηκε στο 50%  των συνολικών της εσόδων την προηγούμενη χρονιά- θεωρώντας ως τέλος της χρονιάς τον μήνα Μάρτιο. Τα προερχόμενα από το εξωτερικό έσοδα του στούντιο υπερδιπλασιάστηκαν καθώς το «Dragon Ball» έγινε διαθέσιμο σε μεγάλες πλατφόρμες streaming όπως το Hulu στις ΗΠΑ.  Τους τελευταίους έξι μήνες, οι πωλήσεις στο εξωτερικό αυξήθηκαν σχεδόν στα τρία πέμπτα του συνόλου.

Η παραγωγή κινουμένων σχεδίων δεν έχει πια να κάνει μόνο με την Disney, παρατηρεί ο σύμβουλος του στούντιο, Kozo Morishita.«Δεν πρόκειται να χάσουμε την ευκαιρία», προσθέτει.

Kakegurui

Οι πωλήσεις στο εξωτερικό από ιαπωνικές εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή άνιμε, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων σε παιχνίδια και άλλα προϊόντα, αυξήθηκαν σε περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018- από περίπου 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια έξι χρόνια νωρίτερα- αντιπροσωπεύοντας σχεδόν τα μισά των συνολικών εσόδων της βιομηχανίας, σύμφωνα με την Ένωση Ιαπωνικών Κινούμενων Σχεδίων.

Οι ταινίες του Μιγιαζάκι, όπως το «Spirited Away»  και το «Princess Mononoke» σύστησαν το άνιμε στην Δύση τη δεκαετία του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ωστόσο, υπάρχουν πολύ περισσότερα από αυτά. Κάθε χρόνο στην Ιαπωνία παράγονται πάνω από 300 τίτλοι κινουμένων σχεδίων, οι περισσότεροι άγνωστοι εκτός της χώρας.

Οι εξαγωγές των άνιμε δεν είναι εύκολη υπόθεση, και όχι μόνο λόγω της δυσκολίας στην μετάφραση, καθώς συχνά στην δημιουργία τους εμπλέκονται τοπικές ομάδες δημιουργών και παραγωγής που δεν μιλούν την αγγλική γλώσσα ή οι παραγωγές τους δεν προβλέπουν με σαφήνεια τους όρους αδειοδότησης για την προβολή της ταινίας. Άλλοι πάλι δημιουργοί δεν είναι διαθέσιμοι να εξάγουν τα έργα τους λόγω της σαρωτικής προσέγγισης με την οποία συχνά οι ξένοι αγοραστές προσεγγίζουν τα άνιμε χωρίς να επιδεικνύουν τον απαιτούμενο σεβασμό την ιαπωνική κουλτούρα.