Στερεότυπα και ασιατικοί χαρακτήρες στο σινεμά: Τι δείχνει μελέτη σε 1.300 ταινίες

JumanJi Frank Masi SMPSP
ΠΕΜΠΤΗ, 20 ΜΑΙΟΥ 2021

Τα 2/3 των χαρακτήρων από την περιοχή της Ασίας- Ειρηνικού αντικατοπτρίζουν στερεότυπα και μόλις το 3,4% των ταινιών είχαν σε βασικούς ρόλους ηθοποιούς ασιατικής καταγωγής ή από τα νησιά του Ειρηνικού, σύμφωνα με μελέτη 1.300 ταινιών.

Από τις 1.300 κορυφαίες ταινίες που κυκλοφόρησαν από το 2007 έως το 2019 στις ΗΠΑ, μόλις οι 44 είχαν πρωταγωνιστικό ηθοποιοί με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, και το ένα τρίτο των ρόλων πήγε σε έναν μόνο ηθοποιό, τον Dwayne Johnson,  όπως αναφέρει μελέτη στις κινηματογραφικές παραγωγές.

Από τις 44 ταινίες του Χόλιγουντ με επικεφαλής τους ηθοποιούς με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού , ο Dwayne Johnson αντιπροσώπευε το ένα τρίτο αυτών των ρόλων, έχοντας εμφανιστεί σε 14 από τις ταινίες με τα υψηλότερα κέρδη μεταξύ 2007 και 2019. Μετά τον Johnson, οι ηθοποιοί από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού με τους ηγετικούς ρόλους ήταν ο Keanu Reeves (με πέντε), ο Jon Cho (με τρεις), η Constance Wu (με δύο) και ο Dev Patel (με δύο).

Σε λίγες ταινίες που έδειξαν ηθοποιούς από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, η μελέτη υποστηρίζει ότι αυτοί οι χαρακτήρες είχαν την τάση να δείχνουν στερεοτυπικοί. Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται, όπως και τα μέλη της κοινότητας LGBTQ και των ατόμων με αναπηρία.Ελάχιστοι χαρακτήρες επίσης που υποδύθηκαν από τους ηθοποιούς με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού ήταν πλήρεις και σύνθετοι χαρακτήρες. 

Αναλυτικότερα, μόνο το 2019 περισσότεροι από το ένα τέταρτο χαρακτήρων με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού είχαν πεθάνει μέχρι το τέλος της ταινίας και περισσότερο από το 41% «έζησε δυσφορία».

Τα 2/3 των χαρακτήρων με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού ενσαρκώνουν στερεότυπα στους ρόλους τους και σχεδόν το 20% είτε μιλούσε γλώσσα που δεν ήταν η αγγλική είτε αγγλικά με μη αμερικανική προφορά, σύμφωνα με τη μελέτη, από την USC Annenberg Inclusion Initiative, με χρηματοδότηση από το Amazon Studios και το Ίδρυμα UTA.

Η ανάλυση εστίασε σε  1.300 ταινίες και αποκάλυψε επίσης ότι μόλις το 3,4% των ταινιών έθεταν τους ηθοποιούς με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού σε πρωταγωνιστικούς ή συμπρωταγωνιστικούς ρόλους. Όσον αφορά τον πληθυσμό των ΗΠΑ, το 7,1% του ταυτοποιείται σε αυτήν την κατηγορία.

Άλλες στατιστικές: Από περίπου 51.159 ομιλούντες χαρακτήρες, μόλις το 5,9 % ήταν Ασιάτες, Ασιάτες-Αμερικανοί ή Ιθαγενείς της Χαβάης ή τα νησιά του Ειρηνικού. Στο 39% των ταινιών, δεν συμπεριλήφθηκε ούτε ένας χαρακτήρας ασιατικής καταγωγής ή προερχόμενος από τον Ειρηνικό.

Φύλο και καταγωγή

Μόνο τέσσερις γυναίκες ασιατικής καταγωγής ή προερχόμενες από τα νησιά του Ειρηνικού κέρδισαν έξι πρωταγωνιστικούς ρόλους, σε σύγκριση με 336 λευκούς άνδρες ηθοποιούς την ίδια χρονική περίοδο - μια αναλογία 84 λευκών ανδρών ηθοποιών για κάθε γυναίκα με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού.

«Πλήρως ανθρώπινοι» ρόλοι

Μόνο το 13 % των ρόλων ενσαρκωμένων από ηθοποιούς με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού στις ταινίες του 2019 θεωρήθηκαν «πλήρως ανθρώπινοι».

«Πλήρως ανθρώπινος», σύμφωνα με τους οι συγγραφείς της μελέτης, ορίζεται ένα ρόλος όταν έχει ένα πλήρες φάσμα σχέσεων και δεν γεμίζει το ρόλο ενός ξένου, δευτερεύοντος ή κακού.

Ο χαρακτήρας του Dr. Bravestone του Johnson στο «Jumanji: The Next Level» ή ο χαρακτήρας της Constance Wu, Destiny, στο «Hustlers» θεωρήθηκαν θετικά παραδείγματα.

LGBTQ κοινότητα  

Η μελέτη, με επικεφαλής τη Nancy Wang Yuen, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Biola και τη Stacy L. Smith του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας Annenberg, διαπίστωσε επίσης ότι οι 600 ταινίες με τις κορυφαίες πωλήσεις που κυκλοφόρησαν από το 2014 έως το 2019 περιελάμβαναν μόνο 15 χαρακτήρες με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού ταυτοποιήθηκαν ως μέλη της LGBTQ κοινότητας.

Παράλληλα μόλις 26 ηθοποιοίμε καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού εμφανίστηκαν με σωματική, γνωστική ή επικοινωνιακή αναπηρία στις 500 κορυφαίες ταινίες που κυκλοφόρησαν από το 2015 έως το 2019.

Σκηνοθεσία  

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης την αντιπροσώπευση μεταξύ των σκηνοθετών και διαπίστωσαν ότι από τους 1.447 σκηνοθέτες στο δείγμα, μόνο το 3,5% ήταν Ασιάτες ή από τα νησιά του Ειρηνικού. Και μόνο τρεις ήταν γυναίκες, η Jennifer Yuh Nelson εμφανίστηκε δύο φορές για την δουλειά της στο franchise «Kung Fu Panda» και η Loveleen Tandan για το «Slumdog Millionaire». Καμία όμως δεν ήταν η μόνη σκηνοθέτης σε οποιαδήποτε από τις 1.300 ταινίες της μελέτης.

Να σημειωθεί ότι η ερευνητική περίοδος έληξε πριν από την κυκλοφορία του «Nomadland» του οποίου ο σκηνοθέτης, Chloé Zhao, φέτος έγινε η πρώτη κινεζική γυναίκα και η δεύτερη γυναίκα γενικά που κέρδισε ποτέ το βραβείο Oscar Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

Μεταξύ των παραγωγών, το 2,5% είχαν καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, όπως και το 3,3% των casting directors.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται εν μέσω μιας αυξημένης εχθρικότητας απέναντι στις ασιατικές κοινότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό Stop AAPI Hate, σχεδόν 3.800 αντι-ασιατικά περιστατικά μίσους είχαν αναφερθεί κατά τη διάρκεια περίπου ενός έτους στον καιρό της πανδημίας. Τα περιστατικά αφορούσαν κυρίως γυναίκες.

«Είτε μέσω της απουσίας των χαρακτήρων με καταγωγή από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού είτε μέσω στερεοτυπικών απεικονίσεων, η ψυχαγωγία μπορεί να είναι ένα όχημα που διαιωνίζει ανακριβείς και απάνθρωπες απεικονίσεις», καταλήγει η έκθεση.

Με πληροφορίες από New York Times