Πού θα πάμε φέτος διακοπές; Ας ρωτήσουμε HBO και Netflix

four-seasons-resort-maui-at-wailea
ΠΕΜΠΤΗ, 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023

Η τάση του set-jetting, ή αλλιώς το πάμε όπου μας προτείνουν οι τηλεοπτικές σειρές.

Είναι μία από τις πιο επιτυχημένες και συζητημένες σειρές του HBO. Τόσο επιτυχημένη που έχει προκαλέσει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον για συγκεκριμένες τοποθεσίες. Ο λόγος για το «The White Lotus» και τα sold out που προκαλεί στα ξενοδοχεία που έχουν φιλοξενήσει την δράση της τηλεοπτικής σειράς.

Το πρακτορείο Bloomberg το ονομάζει «το εφέ του White Lotus», αλλά στην πραγματικότητα έχει άλλη ονομασία, set-jetting (η τάση να ταξιδεύουμε σε προορισμούς που έχουν αποτελέσει τοποθεσίες γυρισμάτων ταινιών) καθώς δεν πρόκειται για ένα φαινόμενο πρωτόγνωρο.

Οι φανς συρρέουν πάντα σε τοποθεσίες που είναι χαρακτηριστικές των αγαπημένων τους σειρών και ταινιών. Το έχουμε δει με τα «Φιλαράκια» και τις επισκέψεις στο διαμέρισμα στο West Village, ή το «Sex and the City» και το διαμέρισμα της Κάρι Μπράντσο στην Perry Street. Από τα πιο πρόσφατα, και γεωγραφικά κοντά μας παραδείγματα, είναι η άνθηση του τουρισμού στο Ντουμπρόβνικ λόγω «Game of Thrones».

Παρόλο που η τάση είναι διαχρονική, σύμφωνα με μελέτη της American Express, πλέον λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις καθώς το 70% των ταξιδιωτών της γενιάς Z και των Millennials παίρνουν έμπνευση για τα ταξίδια τους από προορισμούς που έχουν δει προηγουμένως στην οθόνη.

Η επίδραση των τηλεοπτικών σειρών στις αποφάσεις για τους ταξιδιωτικούς προορισμούς είναι τόσο μεγάλη όση υπολογίζεται των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την μελέτη, το 75% των ερωτηθέντων έχει ταξιδέψει σε κάποιος μέρος αφού πρώτα το είδε σε αναρτήσεις φίλων ή άλλων ατόμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι καταλυτικής σημασίας σε αυτής της ταξιδιωτικής τάσης θεωρείται η εμπειρία της πανδημίας, και κυρίως της περιόδου των lockdowns και της απομόνωσης. Πολλές σειρές «έσπαγαν» τη μοναξιά εκείνης της περιόδου, δημιουργώντας παράλληλα μια «δίψα» για ταξίδια. Το είδαν, το ονειρεύτηκαν και τώρα το διεκδικούν, καθιστώντας το set-jeting σε μία από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις του 2023.

Η ταξιδιωτική τρέλα «The White Lotus»

Η σειρά «The White Lotus» θεωρείται ενδεικτική της κατάστασης. Αποτελεί μεγάλη εμπορική επιτυχία και παράλληλα διαμορφώνει ταξιδιωτικές προτιμήσεις. Η πρώτη σεζόν εξελίσσεται σε ένα ακριβό resort στη Χαβάη, στο Four Seasons Resort Maui. Η δεύτερη σεζόν στο ηλιόλουστο παραθαλάσσιο San Domenico Palace στην Ταορμίνα της Σικελίας, επίσης της οικογένειας της Four Seasons. Η τρίτη σεζόν έχει ανακοινωθεί ότι θα γυριστεί στην Ταϋλάνδη.

Οι λάτρεις της σειράς δεν έμειναν μόνο στην ονειροπόληση αλλά προχώρησαν σε κρατήσεις σε αυτά τα ξενοδοχεία. «Η δημοφιλής τάση του set-jetting έχει αυξήσει σημαντικά το ενδιαφέρον για το Μάουι (Χαβάη) και την Ταορμίνα (Σικελία), με αμφότερες τις ξενοδοχειακές μονάδες να παρουσιάζουν σημαντικό άλμα στις επισκέψεις στον ιστότοπο και στους ελέγχους διαθεσιμότητας, οδηγώντας τελικά σε περισσότερες κρατήσεις», παραδέχεται ο Marc Speichert, εκτελεστικός αντιπρόεδρος και επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Four Seasons Hotels and Resorts.

Η επισκεψιμότητα στην διαδικτυακή σελίδα του Four Seasons Maui αυξήθηκε κατά 425% σε ετήσια βάση μόνο κατά την πρώτη σεζόν, σύμφωνα με το Four Seasons. Αντίστοιχη ήταν η  επίδραση στις κρατήσεις στη Σικελία. «Για την επερχόμενη σεζόν στην Ταορμίνα, η διαθεσιμότητα έχει εξαντληθεί για πολλές περιόδους», λέει ο Speichert, προσθέτοντας πως η σειρά έχει επίσης κάνει δημοφιλή συνολικά την Ταορμίνα ως έναν must προορισμό.

Μετά την σειρά αυξήθηκε το ενδιαφέρον και των Αμερικανών τουριστών για το Four Seasons στη Σικελία, του οποίου οι τιμές ξεκινούν από περίπου 1.000 ευρώ τη βραδιά, σύμφωνα με την Rebecca Masri, ιδρύτρια της εταιρείας πολυτελών ταξιδιών Little Emperors. Η Masri αναφέρει η ζήτηση για τη Σικελία αυξάνεται λόγω της σειράς, αλλά και επειδή σαν περιοχή είναι φθηνότερη από άλλες περιοχές της Ιταλίας,  όπως η ακτή Αμάλφι.

Πάντως δεν επωφελείται μόνο το Four Seasons, επισημαίνει, λέγοντας ότι η σειρά έχει ευνοήσει και άλλα πολυτελή ξενοδοχεία στην περιοχή. «Οι όμιλοι Rocco Forte και Belmond έχουν ξενοδοχεία στη Σικελία και όλοι έχουν δει αύξηση στη ζήτηση λόγω της σειράς, παρόλο που δεν γυρίστηκε εκεί», αναφέρει.

Η σειρά «Bridgerton» και το Μπαθ ως προορισμός

Η Βρετανία, η οποία έχει βιώσει την τάση λόγω των ταινιών Harry Potter, βλέπει τώρα την σειρά «Bridgerton» του Netflix να στέλνει επισκέπτες στο Μπαθ.

«Βλέπουμε ένα νεότερο κοινό να έρχεται στο Μπαθ λόγω της σειρ΄πας», λέει η Patricia Yates, Διευθύνουσα Σύμβουλος της VisitBritain. «Είναι υπέροχο να βλέπουμε ότι η ιστορία και η κληρονομιά μας παρουσιάζονται με ένα τον τρόπο που προσελκύει σε μεγαλύτερους αριθμούς  millennials και της γενιά Z». Από την έναρξη της σειράς τοποθεσίες που έχουν φιλοξενήσει γυρίσματα, όπως το Κάστρο Χάουαρντ, έχουν δει μια έκρηξη νεότερων επισκεπτών.