«No Time To Die»: Οι γυναίκες που διαμόρφωσαν τον James Bond

dr-no
ΠΕΜΠΤΗ, 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Μετά από αρκετούς μήνες αναμονής, η πέμπτη και τελευταία ταινία του James Bond με τον Daniel Craig, «No Time To Die», έκανε την Τρίτη την πρεμιέρα της στο Λονδίνο.

Η ταινία έχει συζητηθεί για διάφορους λόγους. Για την ίδια την ταινία που μαζεύει πεντάρια στις κριτικές. Για την ερμηνεία του Craig που φεύγει, λένε, με το κεφάλι ψηλά. Για τον διάδοχό του με τις εικασίες πραγματικά να έχουν πάρει φωτιά. Ακόμα και για την εμπλοκή της δημιουργού των «Fleabag» και «Killing Eve», στο σενάριο της τελευταίας ταινίας.

Η Phoebe Waller- Bridge δεν είναι, ωστόσο, η πρώτη γυναίκα σεναριογράφος που συμμετέχει στις ταινίες του πράκτορα 007.  Υπάρχει μια γυναίκα που αν και είχε σημαντική συμβολή στις πρώτες ταινίες του Μποντ, η συνεισφορά της έχει υποτιμηθεί.

 Ο λόγος για την Johanna Harwood, η οποία ήταν η πρώτη γυναίκα που «έβαλε τα χέρια» της σε σενάριο του Μποντ- και μάλιστα στο ντεμπούτο του το 1962. Η  Waller- Bridge την ακολουθεί καθώς είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα που συμβάλει σε σενάριο της σειράς ταινιών 007.

Η Waller-Bridge προτάθηκε για την ταινία από την επί χρόνια παραγωγό Barbara Broccoli. Έπειτα την στήριξε ο ίδιος ο Daniel Craig για να αποτελέσει τον πυρήνα της προσωπικότητας της νέας ταινίας.

«Η επιρροή της διαπερνά πολύ αυτήν την ταινία. Περπάτησε αυτή τη φανταστική γραμμή διατηρώντας την (ταινία) ως θρίλερ και ως πολύ αστεία », έχει πει σε συνέντευξή του στο Radio Times. Από την πλευρά της, η Waller-Bridge είπε ότι δεν την έβαλαν να αλλάξει ριζικά την επωνυμία του Μποντ. «Έψαχναν για τροποποιήσεις σε μερικούς από τους χαρακτήρες και σε μερικές από τις ιστορίες», όπως έχει εξηγήσει.

Η ξεχασμένη περίπτωση της Johanna Harwood

Η περίπτωση της Waller-Bridge είναι, ωστόσο, το άκρως αντίθετο με την περίπτωση της Harwood, τη οποία άφησε το Χόλιγουντ στο περιθώριο, παρά το γεγονός ότι έσωσε τις ταινίες από την καταστροφή πολλές φορές.

«Είναι ένας βασικός συνεργάτης της οποίας το έργο σε μεγάλο βαθμό έχει αγνοηθεί», σχολίασε η ειδικός στην έμφυλη διάσταση του Μποντ και συγγραφέας του βιβλίου «Για τα μάτια του μόνο: Οι γυναίκες του Τζέιμς Μποντ», Dr Lisa Funnell.

«Αγωνίστηκε για να διασφαλίσει ότι οι πρώτες ταινίες του Μποντ αντικατοπτρίζουν την ουσία των μυθιστορημάτων του Ian Fleming και βοήθησε να διαμορφωθεί η κινηματογραφική ταυτότητα μιας από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες της ποπ κουλτούρας», έχει σημειώσει.

Στα απομνημονεύματά του «One Lucky Bastard», ο πρώην Bond, Roger Moore, κατέστησε επίσης σαφή τη σημασία της κληρονομιάς που έχει αφήσει η Harwood. «Η εμπλοκή της συχνά παραβλέπεται και ο κεντρικός της ρόλος θολώνεται από τις ιδιοτροπίες της ιστορίας του κινηματογράφου και τον εγωισμό εκείνων που είναι μέσα», έχει γράψει.

Τζέιμς Μποντ εναντίον μιας μαϊμούς;

Αρχικά, η Harwood έγραψε το αρχικό προσχέδιο για το σενάριο του «Dr No». «Ήταν πιστή στα μυθιστορήματα του Fleming, κάτι που ήταν σημαντικό για να διακρίνει κανείς τι θα μπορούσε να κάνει τις καλές ταινίες. Άλλοι συγγραφείς ίσως είχαν την παρόρμηση να εγκαταλείψουν τις ιστορίες του Φλέμινγκ και να δημιουργήσουν κάτι λίγο πιο εξωφρενικό», σχολίασε ο συγγραφέας πολλών βιβλίων για τις ταινίες του Μποντ, Mark Edlitz.

Άλλοι σεναριογράφοι το προσπάθησαν. Εν αγνοία της Harwood, ο θεατρικός παραγωγός Harry Saltzman είχε υπογράψει συμφωνία με τον παραγωγό Wolf Mankowitz με τον όρο ότι θα έγραφε το τελευταίο σχέδιο του «Dr No».

Έτσι ο Mankowitz αποφάσισε να βάλει για villain μία μαϊμού, γεγονός που τρομοκράτησε τους παραγωγούς. Ως εκ τούτου το στούντιο, United Artists, έφερε ξανά την Harwood για να σώσει το σενάριο βρίσκοντας ένα λιγότερο γελοίο εχθρό που ήταν πιο κοντά σε όσα είχε γράψει ο Fleming.

Έπειτα το στούντιο προσέλαβε τον στρατηγό Berkely Mather για να κάνει πιο «ανδρικούς» τους διαλόγους της ταινίας. Οι χαρακτήρες κατέληξαν όμως να μιλούν σαν τους εκτελεστές του Σικάγου, σύμφωνα με την Harwood. Για άλλη μια φορά, την έφεραν για να σώσει το σενάριο και με τη βοήθεια του σκηνοθέτη Terence Young κατάφερε να το διαμορφώσει σε μόλις οκτώ ημέρες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα.

«Έζησε το σεξισμό όσο εργαζόταν με τον Young και οι συνεισφορές της αγνοήθηκαν σε μεγάλο βαθμό ή υποτιμήθηκαν», ανέφερε η Funnell.

Στην πορεία προσλήφθηκε για να εργαστεί στο σενάριο της ταινίας «From Russia With Love», και πάλι σε σκηνοθεσία του Young, αλλά κοντραρίστηκε μαζί του σε τέτοιο βαθμό που έφυγε από την ταινία αποδίδοντάς της τελικά μόνο μια πίστωση για την προσαρμογή και όχι για το σενάριο.

Με πληροφορίες από BBC Culture